زمزمه‌های انتخاباتی بالا گرفته است، در لابلای همین زمزمه‌ها است که می‌شنوی آیت‌الله هاشمی همچون سه سال گذشته حامی‌دولت یازدهم است و روحانی را بهترین گزینه برای ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری آینده می‌داند.

مصطفی صادقی: در عین ناباوری و در حالی که دیگر همه مطمئن شده بودند «او» نخواهد آمد، به یکباره فرمان حرکت داد و تیم پیش رو و همراه محافظان را همزمان راهی ساختمان معروف خیابان فاطمی کرد .« تصمیمش» را گرفت ؛«همان لحظه آخر».

معادلات انتخابات از همان لحظه تغییر کرد، چند روز بعد سوار بر همان بنز آبی نفتی قدیمی، مسیر جماران تا خیابان آذربایجان را طی می کرد که تلفنی اطلاع دادند یک مهمان ویژه در اتاق کارش منتظر است که یک پیغام محرمانه و مهم را به او برساند.

خودش روایت می کند وقتی پیغام رد صلاحیت و درخواست برای انصراف، به او رسیده بارها مساحت همان اتاق همیشگی که مهمان ها را در آنجا ملاقات می کند با علی لاریجانی قدم زده است. آن صبح بهاری حرف هایی میان این دو شخصیت رد و بدل شده که هنوز که هنوز است اگر چه هاشمی آن ها را در برخی جمع های خصوصی روایت می کند اما رضایت نداده که راه به رسانه ها یافته و جنبه عمومی پیدا کند .

نقشه دومی که آیت‌الله را پیروز انتخابات کرد
حالا هاشمی مانده بود یک انتخابات مهم که جوازی برای ورود به آن نداشت. او اما پلن دومی هم داشت. طرحی که مختصاتش برای احتمال نبودن او فراهم شده بود. هاشمی به همان ایده چند سال پیش خودش و ناطق نوری بازگشت :«ایجاد دولت وحدت ملی».

زمان بسیار اندک بود و او مخیر میان دو گزینه؛ «علی اکبر ولایتی» و«حسن روحانی». دو فرد که نزدیکترین موضع و گرایشات سیاسی را به او داشتند و در آن شرایط زمانی به جهت قدرت همپوشانی می توانستند ایده هاشمی را برای ائتلاف میان نیروهای قابل توجهی از دو جناح عملی کنند.

این وسط یک نکته مهم وجود داشت؛ علی اکبر ولایتی ضلعی از ائتلاف مهم اصولگرایان بود و در حال رقابت با دو عضو دیگر برای معرفی به عنوان نامزد نهایی جناح .شاید همین هم بود که ولایتی را واداشته بود در مقطع خاصی از انتخابات اندکی به هاشمی تند تر شود و مواضعی متفاوت از گذشته بیان کند . ولایتی به اصولگرایان آنچنان نزدیک شده بود که درخواست از اصلاح طلبان برای حمایت از او بسیار سخت و شاید ناممکن شده بود .

حالا نگاه هاشمی به حسن روحانی دوخته شد؛ فردی که از کنار تحولات دوران محمود احمدی نژاد درست همان جایی ایستاده بود که هاشمی، ناطق نوری و بسیاری از عقلای دو جناح ایستاده بودند. او منتقد وضع موجود بود و البته راهش از رادیکال های هر دو جناح جدا. روحانی می توانست مجری همان ایده ای باشد که ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی آن را طرح ریزی کرده بودند . همه چیز در اندک زمان ممکن رخ داد. هر چه قدر که پایه های ائتلاف اصولگرایان با عدم انصراف اعضا شل می شد، ائتلافی دیگر میان عقلای دو جناح جان بیشتری می یافت. پلن دو این چنین به خوبی اجرا شد.

هاشمی و تصمیم سازان دو جناح صحنه را تغییر دادند. حسن روحانی رییس جمهور شد و «حامیان وضع موجود» پاستور را در یک قدمی رسیدن به آن از دست دادند . حالا رییس جمهور همان کسی شده بود که هاشمی رفسنجانی می خواست ؛ او با پلن دو بازی را برد.

ماجرای دو بُرد در یک روز
یک انتخابات دیگر فرا رسید. حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی حالا رقبای مشترکی داشتند . افرادی که پایگاه اصلی اشان بهارستان بود و دیگرانی که خارج از بهارستان به دنبال حذف آنها از خبرگان هم بودند. اکنون باید طرح تازه ای ریخته می شد؛ طرحی برای ماندن ، ایده ای برای بازآفرینی یک ائتلاف، نسخه ای برای پیروزی بر رقیب.

هاشمی فکری تازه داشت. او برای خبرگان از اردوگاه مخالفانش یارگیری کرد؛ خود را در فهرست مهمترین تشکل روحانی جناح راست جای داد و برای پارلمان بار دیگر اعتدالگرایان اصلاح طلب و اصولگرا را دست به دست هم داد. پتانسیلی که این روزها فقط در چند چهره خاص موجود است از هاشمی رفسنجانی تا روحانی و لاریجانی و ناطق نوری. نتیجه کار آنچنان شد که هاشمی رای بالای تهران را به دست آورد، دو رقیب اصلی او نتوانستند وارد خبرگان شوند و در مجلس هم بسیاری از مخالفان دولت از ورود به دوره جدید باز ماندند .

نکته این است که طرح هاشمی برای این انتخابات هم در زمان اندک باقی مانده به انتخابات کلید خورد و البته به نتیجه رسید . او انگار عادت ندارد مشت خود را برای رقیب، زود باز کند .

کارت آخر آیت‌الله چیست؟
هاشمی رفسنجانی به خوبی می داند حسن روحانی یک انتخابات بسیار سخت پیش رو دارد. رقبای مشترک عزمشان را برای فتح پاستور جزم کرده اند و تعداد گعده نشینی ها و جلسات محرمانه آنچنان افزایش یافته که می توان تصور کرد چه میزان طرح برای به چالش کشیدن آقای رییس جمهور در حال پی ریزی است.

او می داند برخی اصلاح طلبان، ساز دیگری کوک کرده اند و این را هم می داند که «طیف های پیشروی راستگرا» چگونه برای آچمز کردن نهادهای تشکیلاتی اصولگرایان دست به کار شده اند. او باید طرحی نو در اندازد. حسن روحانی حالا بیش از همیشه به او نیاز دارد. از قرار اطلاع، این روزها اتاق کار هاشمی رفسنجانی بسیار شلوغ شده و تعداد مهمان ها افزایش یافته است. صبح ها در ساختمان مرمر و غروب تا شب در جماران جلسات محرمانه مهمی برگزار می شود .

از همین گعده های محرمانه و رد و بدل شدن پیام های سرنوشت ساز است که تئوری پردازان و تصمیم سازان اصلاح طلب رسما و علنا اعلام کرده اند راهی جز حمایت از حسن روحانی نیست. شاید به همین دلیل است که جدایی طلبان رادیکال جناح چپ حالا که همراهی نیافته اند اینچنین آچمز شده و سر در گریبان سکوت فرو برده اند .

این سو تر اما اوضاع به گونه ای دیگر است. شرایط چنین است که گویا هاشمی رفسنجانی باید شخصا دست به کار شود و رخ به رخ برخی رفقای قدیمی نشسته و برای حسن روحانی رایزنی کند .

ریش و قیچی یک معادله انتخاباتی به دست جامعه روحانیت می‌افتد؟

درست همین جاست که پای احتمالات جدید به میان می آید . می گویند ممکن است هاشمی رفسنجانی اقدامات غیر منتظره ای انجام دهد. از جمله اینکه شاید بعد از سال ها در جلسات جامعه روحانیت شرکت کند آنهم وقتی پالس‌هایی از سوی این تشکل روحانی برای او ارسال می شود که گویا انتظار دارند آیت الله به خانه قدیمی خود بازگردد و حتی بنا را بر از سرگیری ارسال دعوت نامه ها گذاشته‌اند. یکی از دو تشکل مهم روحانی جناح راست که حتما نقشی تعیین کننده در انتخابات سال آینده خواهد داشت. هاشمی می داند که اعضای جدید جامعه روحانیت چندان معادلات سیاسی این تشکل سیاسی را تغییر نداده اند و اگر یک وزنه مهم در سطح خودش آنجا حضور داشته باشد می تواند در عین ناباوری شرایط را به نفع حسن روحانی تغییر دهد.

یک شوک بزرگ به طیف پیشروی اصولگرا که برنامه ریزی گسترده ای برای رقابت با روحانی کرده و البته حسابی ویژه روی حمایت جامعتین باز کرده است. هاشمی می داند گرفتن حمایت جامعه مدرسین برای حسن روحانی با منتقدانی که او آنجا دارد بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد اما هاشمی در عین حال تجربه انتخابات قبل را به خوبی به خاطر دارد. آنجا که به خاطر در برداشتن نام او برای اولین بار دو لیست مجزا از سوی جامعتین برای انتخابات خبرگان ارائه شد. هاشمی دوستان خوبی در جامعه روحانیت مبارز دارد که می توانند با بالابردن سطح لابی های سیاسی صحنه را به نفع حسن روحانی تغییر دهند.

اما آیا هاشمی رفسنجانی حاضر است به خاطر حسن روحانی و تغییر معادلات انتخاباتی سنت شکنی کرده و بار دیگر همنشین رفقای قدیمی اش شود؟ آیا ممکن است هاشمی رفسنجانی علی اکبر ناطق نوری را مجاب کند تا دلخوری ها را کنار گذاشته و برای تداوم وضع موجود در عرصه قدرت رسمی همراه او شود تا بار دیگر جلسات جامعه روحانیت با رنگ و بوی سیاسی دیگری برگزارشود ؟

آیا هاشمی به رسم عادت این بار هم تا لحظه آخر مشتش را باز نخواهد کرد و تحلیلگران سیاسی را در انتظار خواهد گذاشت ؟ وقتی در مورد هاشمی رفسنجانی تحلیل می کنیم باید بدانیم او با صبر و حوصله سیاست را دنبال می کند پس باید منتظر ماند و دید نقشه او برای این انتخابات چیست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    فکرمیکنم بااین عملکردضعیف دولت حنای اقای هاشمی دیگررنگی نداشته باشد.مردم ایران تصمیماتشان براساس نوع وتوانمندی وعمل کردن به شعارهای قبل ازانتخابات است.کاری ندارندسیاسیون چه تصمیمی میگیرندویاچه خوابی برایشان دیده اند.خودشان بموقع سرنوشتشان راعوض میکنند.تاکنون که چنین بوده.حالاتاروزش
    • بی نام US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      همه میدونن که اون چاهی که محمود کنده رو به این سادگی نمیشه پر کرد . خودتون رو به اون راه نزنید
    • بی نام US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      ذهی خیال باطل
    • هدی A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
      71 16
      شما یا معنی عملکرد ضعیف رو نمیدونید یا نظر سوگیرانه دادید
  • روح اله احمدخانی IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    سلام ولایتی هم در این معادله در انتخابات 92 بود و خوب نقش ایفا کرد و این بود که از گردونه بیرون نیامد و رای اصول گرایان را شکست و سپس به جای روحانی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص نشست.
  • بی نام US ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    اکبر یادت باشه محمود سرورته
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      معلومه کی سرور کیه . اکبر با کفایت اکبر باکفایت
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      شما نمی خواید از تاریخ عبرت بگیرید ؟ مردم دیگه شما را نمی خوان . مردم دیگه از احمدی نژاد خسته شدن
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    من به جز روحانی هرکس دیگه ای کاندید بشه نمی رم رای بدم. اوج پیروزی های اقتصادی خاتمی دور دوم ریاست جمهوریش بود. روحانی هم با همون فرمون داره می ره جلو و تنها امید شخصی من برای آینده مملکت رونق اقتصادیه که اونم با اومدن وکیل وزیر جدید کاملا از بین می ره.
    • سید IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      عیب ما مردم اینه که همیشه پیشگیری نمیکنیم . 4 سال گذشت چیزی مشاهده نکردیم حالا 4 سال دیگه به همین روال که بگذره ، موفق باشید ..
    • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      شما نرو کسی احتیاجی به رای شما نداره
  • mim IN ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    23 47
    حالا صبر کنین، تا اونموقع کی مرده کی زنده
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    زنده باد هاشمی پدر معنوی و روحانی من به هر کس اوبگوید رای دادم و بخاطر رایی که به آقای روحانی دادم افتخار می کنم اگر مردم مشهد و شیراز و اصفهان هم رای به اعتدال در مجلس و خبرگان می دادند الان در فشار تندرو ها نبودند
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      70 12
      همه چیز کشور به سمت اعتدال حرکت می کنه
  • امیر بوشهری A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    الان بهترین گزینه روحانی هست چون دقیقام روش خاتمی داره جلو میره چهار سال بعد همه چی درست میشه فقط نگران بعد از اون چهار سالم یعنی احمدی نژاد دیگر در راه است .. ....
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    به نظر من نویسنده در مورد کم نقش نشان دادن آقای سید محمد خاتمی در رابطه با پیروزی حسن روحانی خیلی حیلی کم لطفی کرده . بیشتر آرا آقای روحانی بابت حمایت آقای خاتمی بوده نه افراد دیگر .
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      50 12
      همه نقش داشتنند حتی آقای ناطق و حتی آقای لاریجانی و ولایتی
  • حسيني IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    88 14
    بي شك سياست هاي هاشمي رفسنجاني و روشهاي او در سياست مخصوصا روش او در انتخابات 92رياست جمهوري در انديشكده ها و دانشكده هاي بزرگ سياسي جهان در آينده تدريس خواهد شد او با يك سرباز باقيمانده هم ميتواند طرف مقابل را مات كند نام او بي شك به عنوان يكي از باهوش ترين سياستمداران جهان همچون چرچيل در تاريخ خواهد ماند
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      87 11
      هاشمی خودش می دونه داره چی کار می کنه . همین تندروها عصبانی هستن یعنی داره موفقق میشه
  • بی نام EU ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    13 96
    حاج اقا بخدا مردم از درگیریهای سیاسی خسته اند اینها برای مردمی که در براوردن نیازهای اولیه خود وخانواده مشکل دارند نان و اب نمی شود شما را قسم میدهیم فارغ از باند بازیهای جناحی و صرفا سیاسی از امدن یک نفر ادم اجرایی مثل قالیباف حمایت کنید بلکه چرخ اقتصاد مملکت و زنده گی مردم بچرخد واز این گرفتاری خلاص شوند . جواب عرق شرم و خجالتی که بر پیشانی یک پدر بخاطر عدم توانایی در پرداخت هزینه درمان وتحصیل فرزندانش مینشیند را همه مسئولین خواهند داد حذف نکن خبر
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      72 8
      یاده یه شعاری افتادم که طرفدارای قالیباف می گفتن : هم خوشگلی هم بوری شنبه رییس جمهوری
  • حسن A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    با سلام مردم باید 8سال ریاست جمهور گذشته رو زود از یاد نبرند چطور کشور عزیزمان ایران روتوی جهان منزوی کرد اقتصاد داخلی صددرصد نابود کرد خلاصه پرایداشغال رو دوبرابر کرد یک روز برنج کمیاب میشد یک روز گوشت و خلاصه......الان به شکرانه خداوند مهربان اوضاع اقتصادی بد نیست خود شما میدونید نفت قیمتش یک ونیم برار کم شده امام مردم تا حدودی ارامش دارند پس اقای روحانی بهترین گزینه است احمدی نژاد یک وحشت سیاسی اقتصادی است.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      6 2
      البته در این ماجرا حمایت چهره های معتدل از جمله ولایتی ناطق هاشمی لاریجانی هم موثر بوده
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    71 10
    آقا به نکته بسیار خوبی اشاره کردید . من قبول دارم که هاشمی نقش زیادی در تحولات سیاسی این چند سال داشته . باید روی حرکات هاشمی دقت کرد تا سیاست را یاد گرفت
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      67 7
      شطرنج سیاست رو خوب بلده آقای هاشمی
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    49 7
    هاشمی رفسنجانی هر کاری برای روحانی میکنه و مطمین هستم که هاشمی حتما در جلسات جامعه روحانیت در جلسات آقای ناطق در جلسات آقای خاتمی و همه جا که بتونه از آقای روحانی حمایت کنه شرکت می کنه
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    43 14
    من می گم که هاشمی باید توجه کنه که تندروهای اصولگژرا این بار بدجوری می خوان تخریب گری راه بندازن. طیف معتدل اصولگرا رو باید حمایت کرد . از جمله آقای دکتر لاریجانی رو
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    8 78
    روحانی نسبت به سایر گزینه ها از حداقل اقبال مردمی برخوردار است ولی کاندیدای اکثریت ملت نیست
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    22 31
    به فکر اقتصاد مردم باشین این حرفا نون و آب نمیشه
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      12 3
      اقتصاد از سیاست دور نیست
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    39 12
    روحانی رییس جمهوره شک نکنین
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      0 0
      موافقم
  • بهروز IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    14 58
    با حمایت هاشمیخاتمی روحانی دوباره رییس جمهور میشه دلیل از اول تاریخ تابه امروز ملت همیشه کسانی که به حقیقت صدمه زدند پرستش کردن/یادمان باشد فرق علی را چشم ظاهر بین مردم شکافت نه شمشیر ابن ملجم مرادی
    • بدون نام ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
      25 10
      شتردرخواب بیندپنبه دانه
  • فنایی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    19 88
    آقا روحانی عمرا رای نمیاره. شرط می بندم همینا که نمره منفی گذاشتن هم بهش رای نمیدن. این قدر که کارنامه ش ضعیفه و واقعا هیچ مشکل من در این 3 سال عوض نشده در حالی که گفت صد روز. انصافا خداوکیلی الله وکیلی هیچ کار حسابی نداشته. مردم ایران به جیبشون نگاه می کنن. به نون شبشون. نه به انگشتان حضرت آیه الله هاشمی رفسنجانی. کاش همه به جای کار سیاسی به فکر نون شب ماها باشن که با هزار جون کردن در میاریم... شماها که به روحانی می خواید رای بدین درد بیچاره ها رو نمی فهمید. زجری که ما کشیدیم رو نکشیدید...
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
      18 9
      مثل محمود خان كه به فكر سوگلي هاش بود
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    18 6
    اگه دو سال دیگه ریاست جمهوری احمدی نژاد ادامه داشت الان جبهه بودیم داشتیم پست میزاشتیم
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    18 53
    در صورت ورود محمود احمدی نژاد به عرصه انتخابات بنده پای صندوق رای ، حاضر میشوم تا بار دیگر به ایشان رای دهم ایشان از محدود روسای جمهوری بود که جسارت ، لازم را داشت
    • بی نام US ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
      15 19
      درود به شرفت
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    22 32
    سیاست آقای رفسنجانی ، سیاست پولکی است ...هر چقدر بیشتر خرج کنی بیشتر آش میخوری
  • بی نام DE ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    14 6
    روحانی اوضاع مملکت را رو به بهبود برده است. محمود ویرانه ای تحویل داد. باز دم روحانی گرم. باز هم به او رای می دهم.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    آقای هاشمی شما وظیفه تاریخی داری که با آقای روحاین کمک کنی . سکوت نکن