۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

وزیر اقتصاد از وضعیت نامناسب شرکتهای باقیمانده در سبد خصوصی‌سازی انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی طیب نیا در مجمع خصوصی سازی گفت:اصلاح ساختار شرکت‌ها پیش از واگذاری حرف قشنگی است، اما شدنی نیست.

او با اشاره به دلایل عدم توفیق واگذاری‌ها در سال گذشته عنوان کرد: مقاومت بسیار سخت دستگاههای دولتی در تمامی مراحل واگذاری‌ها، مهمترین دلایل سه‌گانه عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور است؛ این در حالی است که وضعیت نامناسب شرکتهای باقیمانده در سبد خصوصی‌سازی نیز دومین دلیل است که با توجه به زیانده بودن و وضعیت نامناسب این شرکتها، در عمل کار ارزشگذاری بنگاههای دولتی را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: سومین دلیل عدم توفیق خصوصی‌سازی نیز این است که در دو سال گذشته شرایط بازار سرمایه نامناسب بوده است که این موضوع نه تنها اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور، بلکه برخی بخش‌ها از اقتصاد، از جمله نهادهایی چون بانکها را هم با مشکل مواجه کرده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه خوشبختانه امسال وضعیت بازار سرمایه نسبت به دو سال گذشته بهتر است،خاطرنشان کرد: این موضوع امکان فروش شرکتهای دولتی را افزایش داده در عین حال اگر در شیوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی اصلاحاتی را انجام دهیم و در صورتی که مقاومت‌ها نیز کمتر شود، می‌توانیم به موفقیت اجرای خصوصی‌سازی در کشور امیدوار باشیم.

موافق تعیین اهلیت نیستم

طیب‌نیا تاکید کرد: شخصا موافق تعیین اهلیت در واگذاری‌ها نیستم؛ چراکه تجربه نشان می‌دهد زمانی که اهلیت مبنای واگذاری‌ها باشد، خصوصی‌سازی وارد شیوه‌هایی همچون واگذاری از طریق مذاکره می‌شود که این نوع واگذاری با اگر و اماهای زیادی مواجه است.

او گفت: تجربه تعیین اهلیت در واگذاری‌ها در سال‌های گذشته تجربه خوبی نبوده است.

طیب نیا با اشاره به برخی اظهارنظرهادرباره اصلاح ساختار شرکت‌ها نیز گفت:برخی ها معتقدند که پس از اصلاح ساختار  اقدام به واگذاری سهام شود  در حالی که این موضوع حرف قشنگ اما نشدنی است؛ چرا که اگر بتوانیم شرکتها را اصلاح ساختار داده و سودآور کنیم.

وی اضافه کرد: در نتیجه دلیلی ندارد که دیگر آنها را واگذار کنیم ضمن اینکه در ۳۰ سال گذشته نتوانسته‌ایم بنگاهها را سودآور و مدیریت کنیم و حالا که بحث خصوصی‌سازی پیش آمده برخی می‌خواهند یک شبه شرکتها را اصلاح ساختار و سودآور کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه  با اشاره به اینکه برخی افراد اصلاح ساختار را در راستای آوردن بهانه‌ای برای عدم واگذاری بنگاهها مطرح می‌کنند خاطرنشان کرد: در دنیا، کشورها از این جهت روی به اجرای سیاست خصوصی‌سازی آورده‌اند که دولت‌ها در مجموع توان مدیریت و سودآور کردن شرکتها را ندارند و مدیران خوبی برای اداره بنگاهها نیستند و به همین جهت است که روی به اجرای خصوصی‌سازی آورده‌اند.

همه اختیارات در دست سازمان خصوصی سازی نیست

وزیر امور اقتصاد با بیان این که در کشور ما همه کارها در راستای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دست سازمان خصوصی‌سازی نیست و برخی عوامل بیرونی هم در این زمینه تاثیرگذارند؛ گفت:البته امیدوارم  با بهبود شرایط بورس رفته رفته امکان واگذاری شرکتهای دولتی فراهم شود تا این که تا پایان امسال شاهد اتمام اجرای خصوصی سازی در کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه به حق مدیران این سازمان جزو فعال و کارآمدترین مدیران زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند گقت: کار فوق‌العاده سختی در این سازمان در راستای واگذاریها انجام می شود چرا که باید از مقامات محلی گرفته تا نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.

طیب‌نیا تاکید کرد: از سوی دیگر چسبندگی سختی به اموال و دارایی های دولت در تمامی سطوح مدیریتی دیده می شود که این موضوع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور را با مشکل مواجه کرده است .

به گفته وی بر این اساس کار مدیران سازمان خصوصی سازی که با درستی و پاکدستی و تخصص اقدام به واگذاری سهام دولتی می‌کنند، ستودنی است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    9 0
    خصوصی سازی این نیست که یک سازمان دولتی بیاید یک سازمان یا شرکت دولتی دیگر را بخرد . خصوصی سازی یعتی فروش یک شرکت دولتی به مردم .