ایرنا نوشت: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: همانگونه که عوامل گروه تروریستی گولن از تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی ترکیه پاکسازی شدند، عوامل پ.ک.ک نیز پاکسازی خواهند شد.

یلدریم روز گذشته (یک شنبه) در سفر به دیاربکر و در گفت وگو با نمایندگان شماری از نهادهای مدنی فعال در مناطق کردنشین ترکیه برای اعلام بسته اقتصادی توسعه مناطق کردنشین، جلسات مختلفی را با سرمایه گذاران، مردم و نهادهای مدنی داشت.
شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد: یلدریم در دیدار با نمایندگان نهادهای مدنی که تا بامداد امروز به طول انجامید، تاکید کرد که دولت آنکارا همانطور که بعد از کودتای نافرجام 15 جولای ( 25 تیرماه گذشته) پاکسازی گسترده ای را در تمامی نهادهای دولتی، شروع و شرکت ها، موسسات آموزشی، سلامت، انجمن ها، اوقاف و سندیکاهای وابسته به گروه تروریستی فتو را تعطیل کرد، اکنون نوبت سازمان تروریستی پ.ک.ک فرا رسیده است.


دولت آنکارا فتح الله گولن و دارو دسته او را به نفوذ در دستگاههای دولتی، تشکیل دولت موازی و با تشکیل سازمان تروریستی مبادرت به کودتا متهم می کند. دولتمردان ترکیه برای اینکه در نام گولن کلمه الله قرار دارد، در تبیین نام این سازمان از آن به عنوان فتو که مخفف فتح الله گولن است، استفاده می کنند.
یلدریم تصریح کرد: اکنون در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه شهرداری هایی هستند که دست بسته در خدمت قندیل (مقر فرماندهی پ.ک.ک در شمال عراق) هستند. آنها در راستای خواسته های پ.ک.ک حرکت کرده و امکانات شهرداری ها را در اختیار این سازمان تروریستی قرار داده و خون ملت را مکیده اند؛ ما دیگر اجازه یغما نخواهیم داد؛ هر کس باید حساب پس دهد.
دولت آنکارا به رغم مخالفت های سخت احزاب مخالف، با استناد به اختیاراتی که مجلس این کشور با اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در ترکیه داده، شماری از شهرداران منتخب مردم در مناطق کردنشین را به اتهام همکاری با پ.ک.ک، عزل و وزارت کشور به جای آنها قیم منصوب کرده است.

بینالی یلدریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیشتر در خصوص احتمال جابجایی حدود 14 هزار نفر از آموزگاران فعال در مناطق کردنشین به مناطق دیگر خبر داده است، گفت: بعداز تعطیلات 9 روزه عید قربان مدارس باز می شود؛ با وزیر آموزش ملی گفت وگو کردم و در مورد آندسته از آموزگاران منطقه که شک و شبهه ای در خصوص ارتباط آنها با سازمان تروریستی (پ.ک.ک) وجود دارد، تعلیق خدمت شوند.
یلدریم همچنین تاکید کرد که راه حل سیاسی دیگر مطرح نیست و تا پاکسازی کامل پ.ک.ک به مبارزه ادامه خواهیم داد؛ به صراحت می گویم واهمه ای از گروه تروریستی نداریم؛ از این پس تروریست ها از ما به ترسند.


او با ادعای اینکه مردم منطقه و 79 میلیون جمعیت ترکیه در پشت دولت برای مبارزه با تروریسم ایستاده اند، گفت: در پاکسازی معلمان مرتبط با پ.ک.ک حساسیت لازم را خواهیم داشت؛ بررسی خواهد شد که چه تعداد از معلمان منطقه، ارتباط مستقیم و یا به نوعی در ارتباط با پ.ک.ک بودند، تحقیق خواهد شد؛ اما این معلمان در سال تحصیلی جدید اجازه نخواهند داشت، وارد کلاسها شوند تا تحقیقات پایان یابد.
بیشترین پاکسازی در پسا کودتای نافرجام، با نزدیک به 30 هزار نفر در وزارت آموزش ملی ترکیه صورت گرفته است.
مجموع افراد تعلیق خدمت شده در ادارات دولتی نزدیک به 80 هزار نفر می باشد که حدود 50 هزار نفر از آنها به کلی اخراج شده اند و سرنوشت حدود 30 هزار نفر دیگر هنوز روشن نیست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =