۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
چهار سکانس از بازی با یک حریف سر‌سخت

تیم‌ملی ایران سه‌شنبه ساعت 4 بعد‌از‌ظهر در شن‌یانگ باید برابر چین قرار بگیرد.

عرفان حاج بابایی / خبرآنلاین؛ چین برای ما حریفی است که در این سال ها به نسبت سایر تیم های شرق آسیا کمتر با آن مواجه شدیم. اما بخشی از راه رسیدن به روسیه برای ما از سرزمین جاده ابریشم می گذرد. به بهانه بازی حساس سه شنبه بد نیست مروری داشته باشیم بر چهار تقابل به یاد ماندنی و تاریخی از بازی هایمان با این رقیب کمتر شناخته شده و البته سرسخت:

1)  ایران 3-2 چین (مقدماتی جام جهانی 1990 ایتالیا)
فوتبال ایران برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رقابت های مقدماتی جام جهانی 90 ایتالیا شرکت کرد و در دور اول مقدماتی با چین، تایلند و بنگلادش رو به رو شد. در روز آخر مسابقات و در حالیکه ما در ورزشگاه آزادی به یک پیروزی پر گل مقابل چین نیاز داشتیم  تا تنها تیم صعود کننده گروه خودمان باشیم، ابتدا در دقیقه 13 با گل سید مهدی ابطحی از حریف پیش افتادیم. چند دقیقه بعد با سوپرگل امیر افتخاری اوضاع بر وفق مراد 90 هزار تماشاچی ایرانی شد. اما هنوز ما برای صعود به یک گل دیگر احتیاج داشتیم. در دقیقه 50 گل فرشاد پیوس رسما می توانست ما را به دور بعد ببرد اما متاسفانه دو گلی که در دقایق 64 و 68 وارد دروازه مان شد رویای حضور در ایتالیا را از بین برد تا چین به عنوان تیم اول از آن گروه به ظاهر آسان راهی مرحله بعد مقدماتی شود.

2) ایران 4-2 چین (مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه)
پس از هشت سال باز هم برای صعود به جام جهانی باید از سد محکم چین می گذشتیم. بر خلاف مقدماتی 90 این بازی شروعی بد و پایانی فوق العاده برای ما داشت. تیم چین که در این مسابقه میزبان بود ابتدا با دو گل از ایران پیش افتاد اما تیم ملی با بازگشتی فوق العاده توانست بردی ارزشمند را در خاک چین به دست آورد. بدون شک ایرانی ها این بازی را با گل استثنایی و زیبای مهدی مهدوی کیا به یاد می آورند. گلی که از سوی فیفا به عنوان برترین گل دور مقدماتی جام جهانی 1998 انتخاب شد. لازم به ذکر است تیم ایران در مسابقه برگشت در استادیوم آزادی موفق شد 4-1 چین را در هم بکوبد.

3) ایران 1-1 چین (جام ملت های آسیا 2004-چین)
تیم شایسته ایران در جام ملت های آسیا به سرمربی گری برانکو ایوانکویچ پس از بردی به یادماندنی مقابل کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی باید در دیدار نیمه نهایی به مصاف تیم میزبان می رفت. مسابقه ای که با توجه به بحث میزبانی و امتیازات مربوط به آن بسیار برای ما سخت و دشوار بود.خیلی سریع گل اول را خوردیم اما به همان سرعت و با شوت علوی توانستیم بازی را 1-1 کنیم. این نتیجه تا پایان 120 دقیقه بر بازی حکم فرما بود تا ضربات پنالتی تعیین کننده تیم برتر زمین باشد. در نهایت ما با آن چیپ معروف یحیی گل محمدی بازنده آن ماراتن نفس گیر شدیم تا راهی رده بندی شویم و در انتها به رتبه سوم جام ملت های 2004 قناعت کنیم.

4) ایران 2-2 چین (جام ملت های آسیا 2007-مالزی)
تیم ایران با هدایت امیر قلعه نویی در جام ملت های 2007 با تیم های مالزی، ازبکستان و چین همگروه بود. ما در اولین بازی و به سختی 2-1 ازبک ها را شکست دادیم. در بازی دوم تیم ایران باید به مصاف چین می رفت. شروع این مسابقه برای ما با یک غافل گیری محض همراه بود. در همان دقایق ابتدایی دروازه حسن رودباریان 2 بار باز شد. اما رفته رفته تیم ما بر بازی مسلط شد و در همان نیمه اول ما با شوت زیبای فریدون زندی موفق شدیم یکی از گل های خورده را جبران کنیم. در نیمه دوم حملات همه جانبه ایران ادامه پیدا کرد تا در نهایت با ضربه سر جواد نکونام تیم ایران نتیجه مسابقه را 2-2 کرد. نتیجه ای که تا آخر  نیز باقی ماند.

حالا سه شنبه عصر یوزپلنگ های ایرانی باید در هوای بارانی و شرجی شن یانگ به مصاف اژدهای زخم خورده چین بروند. مسابقه ای در راه صعود به جام جهانی 2018 روسیه بسیار مهم و تاثیر گذار است. شاگردان هانگبو در دیدار مقابل کره جنوبی در سئول به باخت 3-2 تن دادند که چیزی نمانده بود حتی بازی را به تساوی بکشانند. برای آنها این بازی حکم مرگ و زندگی را داد. چون اصلا دوست ندارند دومین بازی خود در این مرحله حساس که اتفاقا در کشور خوشان برگزار می شود را هم با باخت پشت سر بگذارند. در طرف مقابل تیم کی‌روش هم از برد مقابل قطر پا به این مسابقه می گذارد و بدون شک پتانسیل بردن چین را دارد.

41257

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    1 1
    گل اول بازی 32 مقدماتی 1990 توسط محسن گروسی به ثمر رسید.