کره‌جنوبی که پرتشنج‌ترین مرز با همسایه شمالی را دارد مخالفت شدید خود را با اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ اعلام کرده‌است.

کره‌شمالی با فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای خود که ظرف چهار سال گذشته سرعت غیرقابل پیش‌بینی گرفته‌است ، نه تنها جامعه جهانی را نگران کرده‌است بلکه همسایگان خود را هم دچار نوعی از سردرگمی و موضع‌گیری‌های متناقض کرده‌است. در این میانه موضع دولت ژاپن از سایر کشورهای منطقه تند و تیزتر بود. توکیو از چند روز پیش به صراحت اعلام کرده‌بود که در صورت قرار گرفتن موشک کره‌شمالی در حریم هوایی این کشور، ارتش ژاپن حق انهدام آن را برای خود قائل است. کره‌جنوبی که پرتشنج‌ترین مرز با همسایه شمالی را پس از جنگ دو کره دارد مخالفت شدید خود را با اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ اعلام کرده‌است.


نوالی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود اعلام کرده است که دولتش با وجود اختلافات فاحش با همسایه شمالی به هیچ وجه خواهان آغاز جنگی دیگر در منطقه نیست. همزمان با اظهار نظر این مقام کره‌جنوبی که روابط حسنه بسیاری خوبی با ایالات متحده دارد ، رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده هم اعلام کرد که کشورش نقشه‌ای برای هدف قرار دادن موشک پرتابی از سوی کره‌شمالی در چنته ندارد.


پیش از این کشورهای همسایه کره‌شمالی و اعضای حاضر در مذاکرات شش جانبه اعلام کردند که پرونده پرتاب موشک پیونگ یانگ را به سازمان ملل ارجاع خواهند داد . کره‌شمالی هم از برگ همیشه در دست خود یعنی همان تسلیحات هسته‌ای استفاده کرده و تهدید کرد که در صورت ارجاع پرونده به نهاد بین‌المللی، این کشور هم از دور مذاکرات شش جانبه خارج خواهد شد و هم مجددا فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.


کره شمالی از مدتها پیش و البته اندکی پس از روی کار آمدن باراک اوباما اعلام کرد که قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه فضایی خود در تاریخ چهارم تا هشتم آوریل یک ماهواره مخابراتی را به مدار زمین پرتاب کند. این در حالیست که قدرت‌های منطقه ادعا می‌کنند که کره شمالی قصد دارد با این آزمایش تکنولوژی موشک های دوربرد خود را آزمایش نماید.
لی میونگ باک در مصاحبه‌ای با روزنامه فایینشال تایمز اعلام کرد که تمامی کشورها از جمله چین و روسیه با برنامه هسته ای کره شمالی مخالف هستند.این مقام در ادامه افزود : ما با اقدام نظامی برای تنبیه کره شمالی مخالف است.
ژاپن ، ایالات متحده و کره‌جنوبی پیش از این تهدید کرده‌بودند که در صورت ادامه یافتن برنامه‌های موشکی کره‌َشمالی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه این کشور را آغاز خواهند کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =