جمعی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که پیداست معلولند یا خویشاوند معلول دارند در کامنت‌هایی از مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس خواسته‌اند لایحه جامع حمایت از معلولان تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گروهی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم درباره لایحه جامع حمایت از معلولان اینطور خواسته های خود را در قالب کامنت بیان کرده اند: سلام اگر امکان داره در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان یک گذارشی تهیه کنید این لایحه در شورا ی نگهبان به دلیل اصل 85 رد شد بعد قرار شد به صورت عادی رسیدگی شود با توجه به این که رسیدگی به لایحه ها و طرح های عادی ممکن هست سال ها طول بکشد .پیگیری کنید که چه زمان کمیسیون اجتماعی رسیدگی به این لایحه را در دستور قرار می دهد با تشکر
مخاطب دیگری در این باره نوشته است: سلام بر شما من یک نابینا هستم و وضعیت معلولین خیلی خیلی در این دو سه سال خراب شده. دولت برای حل این مشکلات یک لایحه داد . مجلس هم آن را اصل 85 کرد بعد از تصویب رفت شورا ی نگهبان و رد شد. بعد یکی دو هفته بعد نمایندگان تصویب کردند برای رفع ایراد شورا ی نگهبان این لایحه به صورت عادی رسیدگی شود خلاصه به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد حالا سوال من این هست با توجه به این که لایحه ها و طرح های عادی روند رسیدگی به آنها طولانی هست و ممکن است حتی به طول یک مجلس انجام شود .تکلیف این لایحه چیست کی نمایندگان رسیدگی به این لایحه را آغاز می کنند تا سریعتر مراحلش طی شود. با توجه به نزدیک بودن روز معلول یعنی 23 مهر اگر بشه یک نشستی با نمایندگان کمیسیون اجتماعی برگذار کنید با تشکر

لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس است
پیگیری های اخیر سرویس مشکلات مردم نشان می دهد لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان که اخیرا در هیات دولت مورد تصویب قرار گرفته و از قرائن برمی آید نمایندگان مجلس نیز نظر مساعد درباره تصویب آن دارند، در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است تا راهکارهای تامین منابع مالی آن بررسی و اجرایی شود.
در این رابطه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته است: در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
علی نوبخت توضیح داد: در لایحه حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر در مجلس دهم شورای اسلامی در حال بررسی است به مسئله اجباری شدن مشاوره های ژنتیک اشاره شده است تا پس از آن متخصصین می‌توانند در صورت لزوم، خانواده‌ها را به انجام آزماشات ژنتیک ارجاع دهند و به این ترتیب از معلولیت زایی در کشور پیشگیری شود.
به گفته او : در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب آن اقدام بزرگی در جهت حمایت از معلولان و پیشگیری از معلولیت زایی در کشور انجام شود.
پیش از این، علی ربیعی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي جزییاتی از تصویب این لایحه در هیات دولت بیان کرد.
او در این باره با اشاره به اینکه لايحه حمايت از معلولان، بار مالي داست ولی در هیات دولت تصویب شد، گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي ابعاد مختلف اين لايحه را بررسي کردند و پس از تصويب به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شد.
او با بيان اينکه با تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي شاهد تغييرات اساسي در زندگي معلولان خواهيم بود گفت: به اين ترتيب معلولاني که قادر به کار کردن نيستند و دريافتي ناچيزي دارند با اين لايحه حداقل دستمزد قانوان کار را خواهند گرفت.
به گفته ربیعی در لايحه حمايت از معلولان موضوع آموزش رايگان معلولان ديده شده و همچنين وزارت راه و شهرسازي مکلف شده است در ساخت امکان عمومي و مسکن الزامات حرکت روان معلول را در نظر بگيرد.
وزیر کار با بيان اينکه حرکت معلولان در حال حاضر در معابر مناسب نيست گفت: با اين لايحه الزام و اجبار در بخش مناسب سازي معابر صورت خواهد گرفت .علاوه بر بودجه اي که دولت به بهزيستي مي دهد، بخشودگي هاي بيمه اي براي کارفرماياني که معلولان را جذب مي کنند در اين لايحه ديده شده است.

ربيعي درباره جزئیات دیگری از این لایحه توضیح داد: در اين لايحه تلاش مي‌شود براي خانواده هايي که فرزند معلول دارند به ترتيب تعداد فرزند معلول، آنان را صاحب خانه کنيم و فکر مي کنم تا پايان سال 96 بتوانيم اين امر محقق شود.

 


46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =