ایرنا نوشت: آیت الله نوری با انتقاد از تمرکز روحانیت در نقاط خاص از جمله شهر قم گفت: باید از این تمرکز جلوگیری شده و برای استقرار روحانیت در نقاط مختلف کشور فکری کرد.

آیت الله نوری همدانی روز سه شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی 96-95 حوزه های علمیه استان تهران در مصلای بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اظهارکرد: امروز به فقهایی نیاز داریم که علاوه بر تحصیل و تهذیب، از دشمنان نیز غافل نبوده و حیله آنان را به موقع و درست بشناسند.وی، با اشاره به این که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از جمله فقهای دشمن شناس هستند، افزود: دشمنان با مشاهده پیشرفت حوزه های علمیه و مذهب شیعه، دشمنی خود را بیشتر می کنند.

وی با بیان اینکه تربیت فقهای اثرگذار در جامعه نشان دهنده قدرت اسلام است، اظهارکرد: روزی در تهران چندین فقیه مبرز وجود داشت اما امروز شاهد افول در تربیت فقیه برجسته و تاثیرگذار هستیم.

آیت الله نوری همدانی گفت: طلاب نیز باید با اقتدا به فقهای آگاه و بصیر هدیه انقلاب اسلامی را با هوشیاری، بیداری و بصیرت حفظ کنند.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت همواره از نیازهای اساسی بشریت بوده است، افزود: یکی از مراکز اصلی و ارزشمند علم و تربیت، حوزه های علمیه است که سابقه آن به دوران پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) می رسد.

این مرجع تقلید ادامه داد: حوزه های علمیه در هر نقطه ای از زمین دارای ارزش والایی هستند اما حوزه علمیه قم دارای سابقه و سطح علمی، فقهی و اصولی بالاتری بوده و در همه ادوار تاریخی فعال بوده است.

وی با بیان اینکه مدیران و طلاب حوزه های علمیه باید با یکدیگر ارتباط خوب و صمیمانه داشته باشند، افزود: مدیران باید طلاب را بشناسند و با توجه به استعدادها، آنان را به سمت تعالی علمی و اخلاقی هدایت کنند.

آیت الله نوری همدانی مطالعه نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و تفسیر را از مهمترین نیازهای حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: حوزه های علمیه باید علم، اخلاص و اخلاق را با هم آمیخته و مدرک گرایی را رها کنند.

وی گفت: بر اساس فرمایش اولیای الهی اعتماد به نفس کاذب، غرور و تکبر و جفا به دین از ویژگی های کسانی است که برای خدا درس نمی خوانند بلکه برای خودنمایی و ظاهرسازی تحصیل می کنند.

به گفته وی، ارتباط صمیمانه با مردم و پرهیز از دنیاگرایی و تجملات باید از ویژگی های اصلی طلاب حوزه علمیه باشد.

آیت الله نوری همدانی همچنین از کمبود روحانی در مساجد و روستاها انتقاد کرد و افزود: امروز صدها مسجد در استان تهران و هزاران روستا در کشور بدون روحانی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

وی با انتقاد از تمرکز روحانیت در نقاط خاص از جمله شهر قم گفت: باید از این تمرکز جلوگیری شده و برای استقرار روحانیت در نقاط مختلف کشور فکری کرد.

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید(96-95) حوزه های علمیه برادران و خواهران استان تهران با حضور آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در شهرری برگزار شد.

در این آیین که در مصلای بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد جمعی از علما و استادان حوزه های علمیه از جمله آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، اکبر صادقی رشاد رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران، کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، حبیب الله غفوری رئیس حوزه های علمیه تهران و جمعی دیگر از فضلای حوزه علمیه حضور داشتند.

در سال تحصلی 96-95 حدود هفت هزار طلبه و 750 استاد در 70 حوزه علمیه شهر تهران مشغول تحصیل هستند. 

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =