روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:فرزند شهید آیت‌الله قدوسی(نوه مرحوم علامه طباطبایی) در واکنش به ادعاهایی مبنی براینکه مرحوم علامه طباطبایی پس از شنیدن اخبار شهادت برخی چهره‌های انقلاب گفته است: «اسلام، شهید انقلاب است» ضمن رد این ادعا توضیحاتی ارائه داد.

 محمدحسین قدوسی با انتشار نامه‌ای خطاب به مدعیان این مطالب نوشت:
* مرحوم علامه طباطبایی از چند ماه قبل از ارتحال به دلیل کسالت شدید تحت مراقبت شدید بود و هیچ خبری از نوع شهادت‌ها و حوادث تلخ به ایشان داده نمی‌شد و میهمانانی که نزد او می‌رفتند قبل از ورود توسط همسر علامه آگاه می‌شدند که هیچ خبری به ایشان داده نشده و نشود. حتی خبر شهادت مرحوم بهشتی که چند ماه قبل از این بود نیز به او داده نشد. همسر مرحوم علامه اکنون زنده است و چندی قبل در مصاحبه‌ای این مساله را اعلام کرده است. بنابراین در عین احترام به گویندگان خبر و تصدیق مراتب دیانت و صداقت آنان، اصل خبر نمی‌تواند درست باشد.
* مرحوم علامه طباطبایی در امور سیاسی زاویه‌ای روشن و آشکار با مرحوم امام خمینی داشت. تحول و اصلاح جامعه در نظر امام مبتنی بر تغییر سیاسی و حکومتی بود و علامه، اصلاح جامعه را با محور تحول و اصلاح فرهنگی، اجتماعی و انسانی می‌دانست. این تفاوت در موضع باعث تفاوت در نگرش بود و نه ضدیت با یکدیگر. علامه، سیاست از هر نوع آن را در درجه دوم اهمیت می‌دانست و اصل را بر چیز دیگری می‌دانست. در واقع علامه نسبت به انقلاب به نوع دیگری فکر می‌کرد و این به معنی ضدیت با انقلاب نبود چراکه ضدیت با یک جریان سیاسی، خود اقدام سیاسی است و علامه هرنوع اقدام سیاسی را در درجه دوم اهمیت می‌دانست و برای آن ارزش کلیدی قائل نبود. مواضع فکری و فرهنگی فراوانی از علامه به صورت مستند نقل شده و در بسیاری از آن‌ها نسبت به حکومت و سیاست مواضعی اتخاذ شده و هیچ‌یک از آن‌ها با چنین گفته‌ای که به او نسبت داده شده تطبیق نمی‌کند.
* کسانی که علامه را از نزدیک درک کرده‌اند می‌دانند که اولین مشخصه او دقت در کلام و ظرافت در بیان و اعتدال در اندیشه بود و مواضع مهم خود را در عباراتی دقیق و حساب‌شده بیان می‌کرد و کلماتی که خوشایند اهل سیاست و مروجین اندیشه‌های جناحی است هرگز بر زبان او جاری نمی‌شد. چنین گفته‌ای علاوه بر آنکه از جهت سند و شواهد زمانی و مکانی و محتوا دارای مشکل است از جهت بیان نیز با رویه دقیق و حکیمانه او تطبیق نمی‌کند. کلمات روشن و دقیقی در مواضع مستند او وجود دارد که هرکدام دنیایی از معنی را افاده می‌کند و چرا ما با رهاکردن آن‌ها به چنین شایعاتی رجوع کنیم که ارزش تبلیغاتی و سیاسی آن بیشتر از ارزش فکری آن است؟ آیا علامه چنین می‌اندیشیده که مثلاً شاگردان او مطهری و بهشتی و باهنر و مفتح و داماد و نوه او شهید نیستند؟! توجه کنید که صحبت بر سر کلام حکیم دقیقی چون علامه است و نه یک روزنامه‌نگار و صاحب ابزار تبلیغی.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    47 15
    احسنت به این کلام دقیق
  • زهرا IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    21 8
    محمد حسین قدوسی عزیز میراث علمی یک متفکر ارث خانواده او نیست تا برای انتساب امری به آن عالم نیازی به اذن خانواده وی باشد، یا عدم قبول آنها تأثیری در صحت انتساب داشته باشد. «دفتر تنظیم و نشر آثار» که متولی و ردیف بودجه رسمی دارد متعلق به ارباب سیاست است. میراث علمی سلف صالح متولی رسمی ندارد.
  • زهره DE ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    18 14
    جواب کامل به این موضوع در سایت اقای کدیور