۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

ایرنا نوشت: روسیه اعلام کرد که دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا حین پرواز بر فراز منطقه رزمایش نیروهای این کشور در قفقاز که مناطق جنوب، دریای سیاه و خزر را شامل می شود، از سوی جنگنده های روسی رهگیری شده و مجبور به بازگشت شدند.

شامگاه چهارشنبه دو فروند هواپیمای نظامی تجسسی آمریکا که دستگاه های هشدار پروازی خود را خاموش کرده بودند، نزدیک خاک روسیه ردیابی شده بودند.

ژنرال ایگو کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پروازهای تجسسی آمریکا همزمان با برگزاری رزمایش قفقاز 2016 در منطقه جنوب این کشور، دریای سیاه و خزر افزایش یافته است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در این باره به نقل از وی اعلام کرد: در تازه ترین واقعه جاسوسی هوایی آمریکا، روز گذشته دو فروند هواپیمای تجسسی آر 8 این کشور بر فراز منطقه رزمایشی به پرواز درآمدند.

مقام روسی ادامه داد: هواپیماهای آمریکایی با خاموش کردن سامانه هشدار دهنده مسیر پروازی در محدوده هوایی منطقه عملیاتی رزمایش نیروهای مسلح روسیه بودند که پرواز دو فروند جنگنده سوخو 27 از کریمه برای شناسایی سبب شد پس از رهگیری، هواپیماهای تجسسی منطقه را ترک کنند.

همزمان با اعلام روسیه مبنی بر رهگیری هواپیماهای جاسوسی آمریکا، یک مقام وزارت دفاع این کشور اقدام جنگنده های روسی را غیر حرفه ای و ناامن خواند.

در ماه های اخیر، چند مورد رهگیری هواپیماهای تجسسی آمریکایی نزدیک خاک روسیه توسط جنگنده های این کشور انجام گرفته است.

روسیه، تمرین جنگی یک هفته ای خود را روز دوشنبه با شرکت 12500 نظامی که در آن هواپیماها، تانک ها و نفربرهای زرهی، توپخانه و ناوهای مستقر در حوزه نظامی فدرال جنوب این کشور شامل دریای خزر و سیاه به کار گرفته شده است، آغاز کرد.

روسیه با توجه به همسایگی گرجستان و اوکراین در قفقاز و گرایش های نظامی و سیاسی این کشورها به غرب بویژه آمریکا و ناتو، توجه ویژه ای به افزایش توان دفاعی خود در منطقه دارد.

روسیه چندی پیش نیز در خزر دو رزمایش موشکی برگزار کرد و از سوی دیگر بخشی از دریای سیاه هم که یکی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است و از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد، شاهد برگزاری یک رزمایش دیگر نظامیان روسی بوده است.

جز روسیه به عنوان یکی از کشورهای این منطقه، آمریکا و ناتو با دیگر کشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همکاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحرکات نظامی بهره می گیرند.

31152

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =