۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه گفت، تصمیم درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بحث‌ها درباره اجرای منطقه پرواز ممنوع در سوریه بار دیگر پس از آن مطرح شد که عملیات "سپر فرات" ترکیه با حملات ائتلاف تحت امر آمریکا به بهانه پاکسازی شهر مرزی جرابلس از دست داعش آغاز شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: پس از پاکسازی کامل این منطقه از دست داعش، یک منطقه امنیتی دوفاکتو آنجا ایجاد خواهد شد. اگر منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود، روند بازگشت پناهجویان تسریع می‌شود. ما مدت‌هاست پیشنهاد ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال سوریه را داده‌ایم. این نه تنها کار ناتو است، بلکه تصمیم آن باید در شورای امنیت گرفته شود.

او افزود: زندگی در مناطق شمال سوریه که از دست تروریست‌های داعش آزاد شده است با بازگشت آوارگان سوری از ترکیه در حال بازگشت به حالت عادی است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پنج‌شنبه گذشته گفت، روسیه درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تردید دارد. این از تجربه منفی پنج سال پیش در ایجاد چنین منطقه‌ای در لیبی نشات گرفته است. 

استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفر دو روزه‌اش به ترکیه از عملیات سپر فرات آنکارا علیه داعش حمایت کرد. او درباره بحران سوریه و جنگ علیه ترور با مقام‌های ترکیه بحث و رایزنی کرد.

دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مشترک با رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه بر اهمیت آموزش و تجهیز نیروهای محلی برای موفقیت‌آمیز بودن جنگ علیه تروریسم بین‌المللی تاکید کرد. او گفت: می‌خواهم بر اهمیتی که ناتو در مبارزه با تروریسم دارد، تاکید کنم اما ناتو تنها پاسخ نیست. لازم است که از پلیس، آژانس‌های اطلاعات محلی و هر نوع ابزارهای مدنی در مبارزه با تروریسم استفاده شود.

او عصر جمعه در پایان سفرش به آنکارا همچنین بر موفقیت ناتو در افغانستان در ارتباط با ایجاد یک ارتش ملی افغان تاکید کرد و بار دیگر گفت که نیروهای محلی در مبارزه علیه تروریسم نقش اساسی دارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =