دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران در نشست خبری خود به رحمانی فضلی وزیر کشور ایراد گرفت چرا در صداوسیما اعلام کرده مردم اختیار دارند برای نقل‌وانتقال سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی یا پلیس راهور مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری امروز خود، درباره نحوه نقل و انتقالات سند خودرو، توضیحات کاملی ارائه کرد.

او درباره وجاهت و صلاحیت قانونی دفترخانه ها برای انتقالات سند خودرو، توضیح داد: ما درباره سند خودرو از کانون سردفتران دفاع نمی کنیم، بلکه از قانون دفاع می کنیم و می خواهیم قانون در کشور جاری باشد.

رئیس کانون سردفتران به سئوال خبرآنلاین درباره چرایی اخذ دوباره وجوه از مردم برای انتقال سند خودرو به بهانه اینکه قبلا در دوره ثبت دستی وجوه پرداخت شده و الان در دوره ثبت آنی باید هزینه دوباره پرداخت شود، گفت: اصلا اینطور نیست و دوبار هزینه گرفته نمی شود و اگر برای کسی این اتفاق افتاد می تواند در مراکز استانها به کانون های سردفتران مراجعه کند یا در شهرستانها به بازرسی ادارات ثبت مراجعه کنند. این بازرسان در سراسر کشور فعال هستند و هر روزه پاسخگوی مراجعان خواهند بود.

عمده هزینه های انتقال رسمی خودرو، مالیات است

دشتی اردکانی درباره سخنان وزیر کشور که گفته بود مردم می توانند برای انتقالات خودرو به پلیس راهور مراجعه کنند، گفت: مرجع قانون گذاری مجلس است و کسی جز مجلس نمی تواند قانون وضع کند. قانونگذار طبق قانون، هزینه هایی را به عهده دفاتر اسناد رسمی گذاشته و درصدی از هزینه هایی که توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت می شود، اکثرا مالیات است. مثلا انتقال یک تویوتا کمری در دفتر اسناد رسمی، 3میلیون و 550 هزار تومان هزینه دارد که یک میلیون و 800 هزار تومان بابت نقل و انتقالات است. 850 هزار تومان بابت حق الثبت، 220 هزار تومان بابت 10 درصد کانون، 41 هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و 5 هزار تومان بابت ثبت الکترونیک است و حق دفتردار، تنها 7.5 درصد می شود.

او با ذکر مثال هزینه انتقالات خودروی ارزان قیمت دیگر گفت: مثلا در انتقالات پراید باید مجموعا 324 هزار تومان پرداخت می شود که 130 هزار تومان مالیات، 65 هزار تومان حق الثبت، ثبت کانون 57 هزار تومان، مالیات ارزش افزوده 10 هزار تومان و 57هزار تومان حق سردفتر است.

دشتی اردکانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما از خدا می خواهیم این وجوه از مردم دریافت نشود، توضیح داد: ولی مردم باید مالیات بدهند و کشور با این وجوه اداره می شود. قانونگذار به ما تکلیف کرده این کار را انجام دهیم.

رئیس کانون سردفتران درباره اظهارات وزیر کشور هم گفت: مشاوره درست به ایشان نداده اند و وزیر کشور یکجانبه اظهارات نیروی انتظامی را در تلویزیون منعکس کرد ولی ماده 29 قانون جرایم راهنمایی و رانندگی در این باره واضح است و حقوقدانان نیز بارها گفته اند ثبت انتقالات خودرو، اختیاری نیست و باید مردم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. فردای روز مصاحبه وزیر کشور، من به استان کردستان رفته بودم. از مردم سئوال کردم اظهارات وزیر کشور را شنیدید؟ گفتند تا ما سند را در دفترخانه انتقال ندهیم، خیالمان راحت نمی شود. از رسانه ملی استدعا داریم یک طرفه مطالب را بیان نکند. قانون را نمایندگان مجلس در تلویزیون برای مردم توضیح بدهند و مردم را از سردرگمی نجات دهند.

رئیس قوه قضاییه تاکید بر ثبت سند در دفترخانه ها دارد

این حقوقدان در ادامه سخنانش گفت: در دیداری که هیات مدیره کانون با رئیس قوه قضاییه داشتند، آیت الله آملی لاریجانی صراحتا تاکید کردند مردم باید برای انتقال اسناد خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری خود همین نکته را تاکید کرد.

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

رئیس کانون سردفتران درباره سندیت برگ سبز خودرو گفت: هر برگی، می تواند سند باشد، ولی سند رسمی شمرده نمی شود. در صورتی که مردم دچار دادگاه ها و دادسراها شوند، پرونده های زیادی در محاکم تشکیل می شود، مضافا اینکه قوه قضاییه افراد ممنوع المعامله ای را به دفاتر اسناد رسمی اعلام می کند. شما اگر از پلیس سئوال کنید بانک اطلاعاتی این افراد را در اختیار دارید، جوابی ندارد. سند مالکیت از جنبه های مختلف کنترل می شود و معامله صحیحی در دفاتر انجام می شود. ولی برگ سبز پلیس، افراد ممنوع المعامله، محجور یا ممنوع را کنترل نمی کند.

او درباره افزایش معامله بین مردم، بدون مراجعه به مراجعان گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال 94، رشد 7 درصدی تنظیم اسناد رسمی را در دفاتر داشته ایم که تایید می کند مردم برای معامله قطعی اموال منقول خود مانند خودرو به دفترخانه ها مراجعه کرده اند. ما بارها اعلام کرده ایم آماده ایم با مسئولان نیروی انتظامی جلسه کنیم و مردم را از سردرگمی نجات دهیم. هر چند ما درباره قانون شکی نداریم و کسانی که به نقش خود، شک دارند مدام در رادیو و تلویزیون درباره مرجع انتقالات خودرو صحبت می کنند.

دشتی اردکانی درباره نقل و انتقالات خودروهای نیروی انتظامی و مدیران ارشد این سازمان توضیح داد: سرداران نیروی انتظامی و کسانی که در نیروی انتظامی خودرو می خرند، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند و سند رسمی برایشان مهمتر از برگه سبز است. سند عادی قابل انکار و تردید است، ولی سند رسمی قابل انکار و تردید نیست. این که در برگ سبز خودرو بنویسند سند مالکیت، اشتباه است. این را بارها تذکر داده ایم ولی توجه نکرده اند. سند رسمی مالکیت در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود. ماموران پلیس صلاحیت تنظیم اسناد رسمی مالکیت خودرو را ندارند.

رئیس کانون سردفتران در ادامه سخنانش گفت: در صورت مراجعه مردم به پلیس راهور برای انتقال برگ سبز خودرو، مالیاتهای قانونی دولتی پرداخت نمی شود و دیوان محاسبات و سازمان کل کشور باید به این مسئله وارد شوند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    115 6
    آقای اردکانی سردفتران شما با دلال های خودرو شریکن و سره مردم کلاه می گذارند...لطفا اسرار بر خالی کردن جیب مردم نداشته باشید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      3 44
      شما به جای قضاوت بدون آگاهی مفاد ماده 42 و 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده رو بخونید از خبر آنلاین درخواست میکنم فقط مفاد این 2 ماده و تبصره و بندهاش و اضافه کنه یا جدا در خبر دیگه ای کار کنه مردم آگاهیشون بیشتر بشه
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      50 1
      سردفتران فقط به دنبال گرفتن پول بیشتر هستند. خود من چند سال پیش به دلیل همدستی یک سردفتر با دلالان در آبسرد و فروختن یک زمین مورد دار، دو سال در دادگاه سرگردان بودم. امیدوارم حداقل در مورد خودرو که به اندازه ی کافی به مردم بیچاره گران می فروشند، فقط همان سند را کافی بدانند و مردم را وادار به دادن پول مفت به محضرها نکنند.
  • بی نام RO ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    58 2
    برید بابا .همش دنبال اینن یه جوری مردم رو بچلونن .حالا وزیر کشور مملکت نیروی انتظامی مملکت که همشون جزو مقامات رسمی هستن میگن تعویض پلاک کافیه اونوقت باز اقایون برای حمایت از صنفشون نظریه صادر میکنن.حالا اگه یه جایی راهی وجود داره مردم کمتر هزینه کنن چرا هی بهش ان قلت وارد می کنید .به اندازه کافی مردم دارن هزینه گزاف و بیجا میدن
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    45 1
    یکی جواب این سوال بنده بدهد:سندی که خودرو ساز برای بار اول برای خودرو ثبت میکند از کجا صادر میکند؟از دفتر اسناد یا پلیس؟
    • ساسان US ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      1 19
      ای بابا اینجا هم که اومدی کپی پیست کردی خجالت بکش
  • رضا A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    44 1
    چه اصراری داره این اقا واقعا ؟مردم نمیخان بیان دفترخونه مگه زوره؟
  • علی IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    41 0
    تعویض پلاک حدودا 65 تا 70 هزار تومن در مراکز ناجا هزینه داره.بعد باید بری حدود 350 تا 400 هزار تومان هم بدی به محضر.اونم برای خودرویی که ارزشش نهایت 20 میلیونه یعنی 5 درصد از هزینه خودرو.بالاغیرتا چرا مردم باید این همه پول بدن؟بماند که کلی از هزینه تعویض پلاک هم مالیانه.واقعا چرا باید این همه مالیات داد؟ مالیات بد نیست و همه جای دنیا هست ولی چند باره گرفتن فقط خاص ایرانه.یکبار در تعویض پلاک, یکبار در محضر؛ یکبار عوارض شهرداری؛ یکبار کارت سوخت؛ و و و و . این همه مالیات برای چی هست؟کجا میره؟چرا باید این همه مالیات داد؟تازه نهایتش میان میگن چون ماشین دارید پس پولدارید و یارانتون قطع میشه و خلاص.خدایا شکرت
  • بی نام FI ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    83 5
    آقای اردکانی مالیات را مردم باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و راه های دریافت آن نیز قابل ایجاد و سهل می باشد نکته ای که وجود دارد این است که مردم باقی هزینه ها را برای چه باید بپردازند؟ اگر برگه سبز سند رسمی نیست پس چرا ماشین صفر را تنها و فقط با برگه سبز تسلیم خریدار می کنند ؟؟؟؟
    • هادی IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      12 4
      ماشین صفر سند کمپانی داره
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      9 1
      تبصره 5 بند الف ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا مونتاژ کننده داخلی و یا وارد کنندگان نمایندگی های رسمی شرکتهای خارجی به خریداران و همچنین هر گونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت ، نهادهای عمومی غیر دولتی ، دانشگاهها و حوزه های علمیه مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده نخواهد بود.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
      7 6
      مجلس باید قانونی تنظیم کنه که انتقال وسائل نقلیه، معاف از پرداخت مالیات و حق الثبت باشه. در حال حاضر، مبلغ مالیات و حق الثبت، که به جیب دفترخونه نمی ره و حسابش جدا از حساب دفترخونه است، هزینه دفترخونه را بالا میبره.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    33 2
    همه جای دنیا کارت خودرو ملاک سندیتشه.وقتی برگ سبز یه خودرو که حاوی شماره موتور شماره شاسی هست و به نام یکی دیگه میشه این کجاش ایراد داره این دقیقا برابر سنده دیگه.تو سندم نوشته شده فروشنده فلان خریدار فلان به شماره شاسی و بهمان و فلان ... بجاش مردم 80 تومن پول پرداخت میکنن نه بالای 400 هزارتومن بابت هر سند برگ سبز پلیس به نظرم ارزشش بالاتره از یه دفتر خونه و کاغذ آچار
  • بی نام GB ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    25 1
    آقای رئیس کانون ظاهراً یا سرشان در حساب و کتاب نیست یا دارند اعداد و ارقام اشتباه به ما می‌دهند: 1 جمع ارقام مربوط به پراید 319 میشود نه 324 2 اگر حق دفتردار 7/5 درصد باشد در مورد پراید باید 24300 تومان دریافت کنند نه 57 هزار تومان 3 آقا مالیات رو فهمیدیم، حق دفتردار رو فهمیدیم، درصد کانون رو هم تا حدی فهیمیدیم هر چند نمیدانیم درصد کانون چرا باید از جیب ما پرداخت شود قاعدتاً باید خود دفترداران حق عضویت در چنین صنفی را بپردازند ولی حق‌الثبت دیگر چه صیغه‌ای است؟ مالیات بر ارزش افزوده دیگر کدام است؟ به اینها اضافه کنیم عوارض سالیانه ماشین که شهرداری دریافت می‌کند به اضافه حق پلاک که فلان نهاد می‌گیرد به اضافه ده قلم دیگر که تولیدکننده و واردکننده و دلال و ... دریافت می‌کنند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    32 2
    این آقای سردفتر دار خودشود با وزیر کشور مقایسه میکنه. قانون با قطعیت مشخص کرده سند اول و آخر همون سند رسمی مالکیت خودرو نیروی انتظامی هست. کل کارها رو نیروی انتظامی انجام می ده بعد اینا می یان همون رو مجددا تایپ می کنن اسمشو می ذارن سند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    31 2
    قانون صراحتاً مشخص کرده سند دفترخونه برای اموال غیر منقول هست.
  • بی نام US ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    14 0
    تکلیف ما را روشن کنید. دو سال قبل همینطور ماشین را خریدم و اکنون همه مدارک به نام خودم است. فروشنده نیز مهاجرت کرده و از ایران رفته است. آیا من مالک هستم یا نیستم؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
      1 1
      به عنوان یک وکیل سؤال شما را اینگونه پاسخ می دهم شما مالک اتومبیل هستید تنها موردی که در. سر دفتر داران می توانند مردم را اذیت کنند این است که در صورت فوت صاحب ماشین وراث با برگ سبز نمی توانند اتومبیل را به ارث ببرند چون قوه قضاییه سند اتومبیل را ملاک داشتن امول می داند
  • حمزه A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    24 3
    آقای اردکانی شما نتونستی مارا قانع بکنی
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    26 4
    خدایش تو دفاتر رسمی پولهای گزاف گرفته میشه که حتی دولت هم از اون اگاه نیست من نمی دونم چرا وقتی برگ سبز خودرو دوبار به کسی منتقل شده چرا باید برا هر انتقالی تو دفترخونه پول بگیرن اصلا یک طرف دیگه مایل نیست سند به نامش بخوره ودوباره سند به نام دیگری که خودرو نزدش هست سند زده بشه اینا پولهای اضافی است
  • کبیر A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    19 2
    مگه واسه یه خودرو چند بار باید مالیات بدیم.تازه شاید همین یه خودرو ده بار خرید و فروش شد شما باید هر ده بار اینهمه پول بگیری.ضمنا مالیتی که بدیم بالاخره برمیگرده.از این پول دوسومش میره تو جیب شما.واسه حق الثبت پراید 65 هزار تومن میگیرین.چراااااااا.مگه با اب طلا ثبت میکنید.حق ثبت کمری 850 هزارتومن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    28 3
    چرا مردم باید پول زور به شماها بدهند؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    2 22
    سلام من ترجيح مي دهم در كشوري زندگي كنم كه قانون در آن حاكم باشد و براي و خانواده خود اين امر را مي پسندم جناب وزير قانون براي جامعه لازم و واجب است پس از انتشار لازم اجرا براي همه در ١٥ روز بوده شما اگر قانون را نمي دانيد از دانشگاه هاي تهران و طبا طبايي و ال اساتيد حقوق سوال كنيد مجلس قانون را تصويب كرده و براي همه لازمه اجراست و نامه و گفتن براي شما و نيروي انتظامي در كار نيست فصل الخطاب قانون و مجلس و رأي نمايندگان مجلس و مدنيت و دموكراسي است
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    16 2
    وظیفه دولت تامین رفاه و آسایش مردم هست و به افکار عمومی هم بایداحترام گذاشت. به خاطر منافع یک نهاد شبه حاکمیتی مردم نباید اینقدر به زحمت بیفتند.
  • کارمند دفتر خانه US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 19
    من نمیدونم دنبال چی هستین ؟ چرا میخوای دفتر خانها رو تخریب کنید ؟ قانون رو عوض کنید ما هم قانون رو عمل میکنیم دیگه این همه مشکل نداره به قران اگر اسناد خودرو فقط توسط نیروی انتظامی انجام بشه تعرفشون چندین برابر میشه حاظرم به همه ملت قول بدم شک نکنید که این یک بازی هست