مسئولان سعودی می‌گویند حدود 1.86 میلیون مسلمان امسال برای شرکت در مراسم حج به مکه رفته اند. این آمار کمتر از سال های قبل است، حتی زمانی تعداد حجاج به 3 میلیون نفر هم رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یک سال پس از بدترین فاجعه حج در ده ها سال اخیر، نزدیک به دو میلیون نفر مسلمان در منا به شیطان سنگ پرتاب کردند.

عربستان سعودی شهرت خود را به سازمان دهی بزرگترین برنامه مسلمانان مدیون است. این کشور حج امسال برای حفظ امنیت مسلمانان هزاران نیروی امنیتی استخدام کرده بود و همچنین از تکنولوژی های جدیدی همانند  دستبند های برقی و پهپاد هم استفاده کرده است.

عربستان می‌گوید در حادثه ای که سال گذشته رخ داد 800 نفر کشته شدند البته آمارگیری براساس آمار های هر کشور نشان می دهد تعداد قربانی ها 2000 نفر است که 464 نفر آنها هم ایرانی هستند.

در سال های گذشته بسیاری از حوادث حج در سرزمین منا رخ می داد به همین منظور امسال تحت نظارت نزدیک ماموران عربستانی حجاج اعمال شرعی خود را انجام می دهند. محمد نظر، یکی از حجاج دراین باره گفت: کارهایی بیشتری باید انجام شود مخصوصا برای راحتی حجاج پیرتر.

دیروز پادشاه عربستان در سرزمین منا حضور داشت. اما حج امسال موضوع متفاوتی هم داشت مفتی اعظم عربستان، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ پس از 35 سال خطبه روز عرفه را نخواند. رسانه های داخلی عربستان می گویند دلیل این موضوع شرایط جسمی ضعیف آل الشیخ است. گفتنی است او هفته پیش با ایران وارد یک جنگ کلامی شده بود.

درآمد عربستان از حج کاهش پیدا کرد

مسئولان سعودی می گویند حدود 1.86 میلیون مسلمان امسال برای شرکت در مراسم حج به مکه رفته اند. این آمار کمتر از سال های قبل است، حتی زمانی تعداد حجاج به 3 میلیون نفر هم رسیده بود. 

بر اساس آمار سعودی ها از 1.86 میلیون نفر زائر امسال 1.3 میلیون نفر از خارج عربستان بودند.

مروان عباس شعبان، رئیس کمیته ملی حج و عمره عربستان در این رابطه گفت: تعداد حجاج خارجی 20 درصد کاهش یافته و تعداد حجاج داخلی هم نصف شده است، به طور میانگین تجارت مرتبط با حج هم نصف شده است.

یک جواهر فروش در مکه در این رابطه گفت: آنهایی که هنوز به مکه می آیند پول کمتری دارند، آنها می آیند ولی شرایط آنها مانند زمانی نیست که صلح وجود داشت.

مسئولان عربستانی دلایل گوگاونی مثل توسعه زیرساخت های مکه را علت کاهش تعداد حجاج می دانند، اما یکی از مشخص ترین دلایل تحریم عربستان توسط ایران است.

شعبان در این رابطه گفت که ایرانی ها 7 درصد حجاج خارجی را تشکیل می دادند و نبود آنها علت اصلی کاهش تعداد حجاج نیست. این درحالی است که ایرانی‌ها بیشترین سوغات را با خود می برند.

او یکی دیگر از دلایل این موضوع را ساخت و ساز های مکه دانست، این ساخت و سازها قرار است ظرفیت حج را افزایش دهند اما الان اتاق های کمتری برای اقامت وجود دارد.

منبع: رویترز/ 12 سپتامبر 2016

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 578699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    54 6
    این گزارش رو کی تهیه کرده کل زایرهای ایرانی 60 الی 70 هزار نفر بود که با حذف ما سهمیه سایر کشورها اضافه شد در ضمن درآمد سازمان حج وزیارت نصف شد نه عربستان چرا منصف نیستیم
    • با نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
      3 1
      سه میلیون نفر مال زمانیه که عراقی ها و سوریه ایها تو جنگ نبودند. فقط بیشتر از ده میلیون نفر عراقی و سوریه ای بخاطر جنگ در به در شده اند. ربطی به تحریم ایران نداره. زمانی جمعیت زائران مکه سه میلیون نفر بود که ایرانی ها اینجور بی پول و در به در نشده بودند. امسال حج تحریم نبود باز هم خیلی ها که سال های قبل واجب الحج شده بودند نمی تونستند برند. بیشتر دولتی ها بودند که مثل پارسال می تونستند برند حج.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
      2 0
      فکر نکنم ایرانی ها دلیلش باشند به هر حال دو حادثه مرگبار با فاصله زمانی کم در سال پیش باعث شده تعداد حجاج از تمام کشورها کمتر شود. البته اگه اتفاقی مشابهی نیافتد به تدریج تعداد حجاج افزایش خواهد یافت.
    • بی نام IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
      0 1
      از اینکه این گزارش یه سعودیها تاخته از شما بسیار عذرخواهی می کنیم
  • بی نام AT ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    53 5
    ایرانی ها شمال برن و کسب و کار بخشی از هموطنانشون رو رونق بدن ثوابش بیشتره
    • محمد A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
      4 1
      خداوکیلی گل گفتی دمت گرم
    • ابراهیم IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
      0 0
      آی گفتی فقط خواهشابهشون سفارش هم بشه که یه شلوارباخودشون داشته باشندشایدیه جائی لازم شدوشلوارک خودشونوعوض کنندآخه طفلکیهاگناه دارندیهومیبینی مهمونی ویاعروسی وچیزی دعوت میشنداونوقت شلوارک پاشونه
  • بی نام DE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    23 5
    ای خدا، ای خدا. همه جا ملک توست، ولی ازت ممنونم که امسال حال این سعودی ها را گرفتی. خودت خونه ات رو از چنگ این ظالم ها در بیار. شاید هموطنان ندانند که یک جوان یزدی که سال 22 در مسجد الحرام دچار بیماری می شه و ناخواسته اونجا استفراغ می کنه و در مکه به خاطر آلوده کردن خانه خدا محکوم می شه و گردن زده می شه. مگر اون بدبخت دست خودش بوده؟ مگر کل کائنات ملک خدا نیست؟ این ظلم نیست؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    3 2
    چقققققققدر پول پاي اين جماعت جاني ريخته ميشد...
  • حسین IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    2 2
    مردمی که به جای زیارت میرن جهیزیه میخرن .فکر میکنم به خاطر نبود ایرانیها باشه .
  • پارسا GB ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    منبع خبر یه طلا فروش تو عربستان ؟
  • مهدی US ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    4 1
    تحریم عربستان توسط ایران؟؟؟ یا تحریم ایران توسط عربستان؟ .اگه ما تحریم میکردیم که وضعمون خوب بود.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    درو
  • رضا A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 2
    هر کسی مقاله را قبول ندارد می تواند به مقاله در بیزینس نیوز رویترز مراجعه کند و آنرا به انگلیسی بخواند. ممنون از ترجمه شما
  • سید علی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    2 1
    انشاالله خیری در این کار بود که وهابی ها ایرانیان را راه ندادند. باتوجه به دستور رهبر عزیزمان و توجه به اقتصاد مقاومتی هزینه این زیارتها و سوغاتی ها و ولیمه ها خرج تولید و اشتغال جوانان کشورمان شود.