ایسنا نوشت:سعید حجاریان خواستار رعایت قاعده فقهی «اقرار العقلاء علی انفسهم» در مورد سعید مرتضوی شد .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نامه‌ عذرخواهی سعید مرتضوی در ارتباط با وقایع بازداشتگاه کهریزک، اظهار کرد: آقای مرتضوی در این نامه از کشته‌شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرد، نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است.

حجاریان ادامه داد: وی در این نامه پنج بندی گفته؛ وقایع کهریزک حوادثی غیر عمد بوده است، پس در نهایت او به دست داشتن در این حادثه اقرار کرده  و مقصر محسوب می‌شود، اما  قبلا اعلام کرده‌ بود از ماجرای کهریزک خبر نداشته است. در هر صورت بر اساس قاعده فقهی «اقرار العقلاء علی انفسهم» ، قاضی می‌تواند بر پایه  اقرار کردن شخص متهم، برای او حکم صادر کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: سعید مرتضوی اعتقاد دارد حوادثی که در زمان دادستانی او رخ داده است، غیر عمد بوده؛  پس او حکم قتل غیر عمد را باید قبول داشته باشد.

حجاریان همچنین یادآور شد : اگر از عذرخواهی مرتضوی توبه تعبیر شود، باید از او انتظار اجرای شرایط قبول توبه را مطابق آنچه در اسلام آمده است داشته باشیم.

وی در ارتباط با ضرورت اجرای شرایط توبه توسط مرتضوی تصریح کرد: او اول باید قول بدهد که دیگر آن گناهان را تکرار نکند، دوم باید آن‌ها را جبران کند .در گام سوم بر اساس شرایط توبه از گناه، هر آنچیزی که از آن فسادها به دست آورده را باید پس دهد؛  اگر آدم کشته، قصاص شود، اگر معاونت در قتل داشته حکم بگیرد و غرامت بدهد، به هر حال باید بر اساس قواعد فقهی قانونی مجازات شود.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 578770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =