۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۶

دنیای اقتصاد نوشت: صنایع پرطرفدار ثلث اول سال در جدیدترین آمارهای صنعتی معرفی شدند.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تعداد جوازهای تاسیس صادر شده در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری از کند شدن ضربان صدور جواز تاسیس به لحاظ تعداد حکایت دارد؛ به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی صدور جواز تاسیس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 5/ 3 درصدی را تجربه کرده است. علاوه بر افت در صدور جواز تاسیس به لحاظ تعداد، در مدت زمان مورد بررسی شاهد تغییر در رویه جوازهای صادره نیز بوده‌ایم؛ به‌طوری که برخلاف فصل بهار که صنایع بالادستی توانستند بیشترین جوازهای تاسیس به لحاظ تعداد و سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهند، در چهار ماه منتهی به تیر امسال صنایع کوچک بیشترین سهم را در اخذ جواز داشتند. به گفته برخی از کارشناسان، با لغو تحریم‌های بین‌المللی روند گرایش سرمایه‌گذاری به سمت صنایع نفتی حرکت کرد و در بهار سال جاری نیز شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌ در بخش «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» بودیم، این بخش رشد سرمایه‌گذاری در بهار سال جاری را در حالی تجربه کرد که به لحاظ تعداد جوازهای صادره با افت مواجه بود.
به گفته کارشناسان سرمایه بر بودن راه‌اندازی پالایشگاه‌ها بر روند صدور جواز به لحاظ تعداد اثرگذار بوده است. حال بر اساس جدیدترین آمارها، در چهار ماه منتهی به تیر امسال، در مجموع 4 هزار و 854 جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 5/ 3 درصدی داشته است. افت صورت گرفته در حالی است که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای صادره در این مدت رشد حدود 52 درصدی را تجربه کرده است. در کنار رشد سرمایه‌گذاری، در مدت زمان مورد بررسی اشتغال پیش‌بینی شده نیز با رشد 3 درصدی همراه بوده است. براساس آمار اعلام شده حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای 4 هزار و 854 فقره طرحی که مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند، بیش از 530 هزار میلیارد ریال است که از رشد حدود 53 درصدی حکایت دارد. اشتغال پیش‌بینی شده نیز برای 111هزار و 563 نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل می‌توان گفت رشد 3 درصدی داشته است. از سوی دیگر، از میان 28‌ گروه صنعتی در نظر گرفته شده در این بررسی، 15 گروه با افت در دریافت تعداد جواز تاسیس مواجه بودند و 10 گروه توانستند رشد مثبت را در اخذ جواز تاسیس ثبت کنند. در سه گروه صنعتی نیز اخذ جواز تاسیس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییری نداشته است. نکته جالب توجه در آمار چهار ماه منتهی به تیر سال جاری رشد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در بخش «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» است. در این بخش به لحاظ تعداد اخذ جواز تاسیس نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری ایجاد نشده، اما علاوه بر رشد سرمایه‌گذاری، در این گروه رشد بیش از 132 درصدی به لحاظ اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده ثبت شده است.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی گروه‌های «رادیو، تلویزیون، وسایل ارتباط»، «تولید انرژی»، «ابزار پزشکی، اپتیکی،دقیق، ساعت»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «مبلمان، سایر مصنوعات» به لحاظ تعداد جوازهای صادره بیشترین رشد را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده‌اند. به‌طوری که برای گروه «رادیو، تلویزیون، وسایل ارتباط » در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 23 فقره جواز تاسیس صادره شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به 44 درصدی برای این گروه ثبت شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با هزار و 926 میلیارد ریال بوده که از رشد نزدیک به 63 درصد حکایت دارد. اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با 523 نفر است. برای گروه «تولید انرژی» نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 28 فقره جواز تاسیس صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 33 درصدی را تجربه کرده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با 3 هزار و 722 میلیارد ریال بوده که برخلاف جوازهای تاسیس صادره این گروه در بخش سرمایه‌گذاری افت حدود 10 درصدی داشته است. اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با 382 نفر است.

«ابزار پزشکی، اپتیکی، دقیق، ساعت» نیز در این مدت در بخش جوازهای صادره رشد بالغ بر 26 درصدی را تجربه کرده است. جوازهای تاسیس صادره برای این گروه برابر با 91 فقره جواز بوده و سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش نیز 2 هزار و 970 میلیارد ریال است. اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با هزار و 602 نفر است. اما برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز در این مدت 421 فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه 152 هزار و 928 میلیارد ریال صادر شده است. میزان اشتغال در نظر گرفته شده برای این گروه نیز برابر با 12 هزار و 478 نفر است. در بخش «مبلمان، سایر مصنوعات» نیز که در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ تعداد جواز تاسیس رشد نزدیک به 23 درصدی را تجربه کرده است، در مدت زمان مورد بررسی 178 فقره جواز تاسیس صادر شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش نیز برابر با 2 هزار و 581 میلیارد ریال، با پیش‌بینی اشتغال 3 هزار و 93 نفر است. از نکات قابل توجه در جوازهای تاسیس صادره شده این است که در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری می‌توان به سهم 3/ 16 درصدی گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» از کل جوازهای صادره در مدت زمان مورد بررسی اشاره کرد. همچنین در این مدت بالاترین سهم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی با 28/ 8 درصد سهم از کل اختصاص داشته است. بیشترین اشتغال پیش‌بینی شده در چهار ماه منتهی به تیر نیز با اشتغال 17 هزار و 551 نفر به گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» اختصاص داشته است. در این گزارش به این نکته نیز اشاره شده است که علل افزایش سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در گروه «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» نسبت به مدت مشابه سال گذشته به صدور جواز تاسیس نیروگاه خورشیدی حرارتی و زیست توده در استان تهران مربوط است.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 578950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =