۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲

اقتصادنیوز نوشت: شصت‌وهفتمین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارهای ایرانی امشب صورت می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد دولت حسن روحانی این روزها بیش از گذشته به فکر اصلاح رویه پرداخت‌های نقدی افتاده است.

امشب قرار است دولت برای شصت‌وهفتمین ماه پیاپی مبلغ 45500 تومان به ازای هر نفر را به حساب بیش از 70 میلیون ایرانی واریز کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود بیش از پیش در پی ایجاد اجماع در میان گروه‌های مرجع جامعه است تا بتواند در فرصت مناسب دست به جراحی بزرگی در مورد این طرح بزند.

البته در ماه‌های اخیر کسی از دولتمردان شب واریز یارانه را «شب مصیبت عظمای دولت» نخوانده باشد، اما باز هم در میانه گفت و شنودهای مقامات دولتی با دیگر مسئولان و بزرگان قوم، زمزمه‌های برنامه‌ریزی برای تغییر روند پرداخت یارانه نقدی شنیده می‌شود.

در تازه ترین مورد، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که به استان مرکزی سفر کرده است، صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به موضوع پرداخت یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه تصمیم غلطی است زیرا نصف این مبلغ پرداختی می‌تواند به ساخت زیرساخت، صنایع، جاده‌سازی و مواردی از این دست کمک کند و صنعت را فعال کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: می‌توانیم از ظرفیت یارانه‌ها به منظور افزایش تولید و بهره‌بری، ایجاد اشتغال، کمک به ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش شدت انرژی استفاده کنیم زیرا که باید از 20درصد ظرفیت یارانه در راستای کمک به نیازمندان و از 80 درصد آن در این زمینه‌ها استفاده شود.

او با بیان اینکه استان مرکزی قابلیت‌های بسیاری دارد و حدود 4 تا 5 درصد از صنعت کشور در این استان متمرکز است، خطاب به آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی گفت: باید از منابع موجود در کشور به بهترین نحو ممکن استفاده ببریم. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید خام‌فروشی را متوقف و در عوض از صادرات غیرنفتی حمایت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی هم در تایید ضمنی سخنان وزیر صنعت تاکید کرد: صنعت کشاورزی در استان مرکزی دارای ظرفیت بسیار خوبی است و پرداخت نرخ واقعی گندم به کشاورزان امری بسیار مهم محسوب می‌شود و این مسئله از پرداخت یارانه نیز مهم‌تر است.

اما این تنها تلاش دولتمردان برای ایجاد اجماع بر سر ضرورت تغییر در نحوه پرداخت یارانه‌ها نبوده است. اوایل این ماه نیز محمد نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که در قم به دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی رفته بود، گزارشی از وضعیت پرداخت یارانه نقدی به او داد و پاسخ شنید: «باید تجدیدنظری جدی در این موضوع صورت بگیرد و ادامه این سیاست غلط اصلا منطقی و به نفع کشور نیست.»

به نظر می‌رسد دولت حسن روحانی در حال ایجاد زمینه‌ها و توافقات لازم در سطوح مختلف حاکمیت است تا در فرصت مقتضی مقتضی -که البته به احتمال زیاد بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بهار 96 خواهد بود- ایده اصلاح بزرگ در وضع پرداخت یارانه‌ها را عملی کند.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =