یک رویداد بی‌نظیر در هنر نقاشی / وقتی رامبرانت جوان حواس پنجگانه را می‌کشد

چهار نقاشی از رامبرانت مربوط به اوایل دوران کاری این هنرمند درباره حواس بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی، برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در یک رویداد استثنایی چهار نقاشی از پنج اثر نقاش سرشناس هلندی درباره حواس پنجگانه برای نخستین بار در موزه اشمولین آکسفورد به نمایش گذاشته می‌شوند. رامبرانت این نقاشی را بین سال‌های 1624 تا 1625 میلادی کشیده است.

آن ون‌کمپ از مسئولان موزه در این باره گفت: «این نخستین باری است که این چهار نقاشی کنار هم به نمایش گذاشته می‌شوند. این همان چیزی است که من به عنوان کیوریتر رویای آن را در سر داشتم، نخستین بار در جهان. حتی مالکان این آثار هیچ‌گاه آن‌ها را با هم ندیده‌اند.»

نکته‌ای که این نمایشگاه را جالب‌تر می‌کند این است که یکی از این نقاشی‌ها درباره حس بویایی یک سال پیش در زیرزمین خانه‌ای در نیوجرسی پیدا شد در حالی که مالک نقاشی گمان می‌کرد نقاشی کم‌ارزشی مربوط به قرن نوزدهم میلادی است و تنها حدود 800 دلار قیمت دارد. اما پس از تایید اعتبار نقاشی از سوی کارشناسان به قیمت 870 هزار دلار فروخته شد.

نقاشی بیمار بی‌هوش در تابلوی حس بویایی

در حال حاضر سرنوشت نقاشی پنجم درباره حس چشایی مشخص نیست.

این نقاشی‌ها ابعاد کوچکی در حد یک کاغد A4 دارند و نه تنها برای شناخت رامبرانت بلکه به دلیل موضوع ویژه خود از ارزش بالایی برخوردارند.

شاید در نگاه نخست، تابلوها ویژگی‌های آثار رامبرانت را نمایان نکنند، زیرا که نقاش هنگام خلق آن‌ها بین 17 یا 18 سال سن داشته، اما می‌توان در آن‌ها نشانه‌هایی از یک هنرمند بزرگ دید.

مسئولان موزه با نمایش یک قاب خالی به جای نقاشی پنجم از بازدیدکنندگان می‌خواهند تا تصور خود از این نقاشی را بکشند یا حتی با فوتوشاپ طراحی کنند و با هشتگ «#MissingRembrandt» به اشتراک بگذارند.

منبع: گاردین / 16 سپتامبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =