روحانی: شرایط منطقه نگران‌کننده است، نباید به تنش‌ها افزود

رییس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس عدم تعهد با برخی مقامات کشورهای شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در ونزوئلا حضور دارد در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات کشورهای کره شمالی، اندونزی و الجزایر داشت.

در جدول زیر به دیدارهای رییس جمهوری کشورمان اشاره شده است؛

دیدار روحانی با....

 اهم اظهارات مطرح شده در دیدار دوجانبه

رییس مجمع عالی خلق جمهوری کره شمالی

روحانی

*{با تاکید بر تقویت صلح و ثبات در شرق آسیا}: نباید با افزایش تنش های منطقه ای، زمینه حضور و دخالت قدرتهای بزرگ تقویت شود.

* مساله صلح و ثبات در شرق آسیا برای همه ما مهم است و باید همگان با تدبیر از امنیت و صلح بویژه در منطقه شرق آسیا مراقبت کنند.

*مشکلات و اختلافات احتمالی در مناطق باید با بهره گیری از روش های سیاسی و توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و قابل قبول نیست که برخی قدرتهای بزرگ با دخالت های خود در مسایل منطقه ای ، آن را  به نزاع میان ملتهای منطقه تبدیل کنند.

"کیم یونگ نام" رییس مجمع عالی خلق جمهوری کره شمالی

* پیونگ یانگ از توسعه روابط با تهران استقبال می کند.

* دو طرف بر ضرورت ادامه همکاری های تهران - پیونگ یانگ به نفع دو ملت تاکید کردند.

رییس مجلس الجزایر

روحانی

* انقلاب الجزایر و انقلاب اسلامی در ایران به عنوان دو انقلاب بزرگ و تاثیر گذار در منطقه ، از ویژگی مردمی و اسلامی برخوردار بودند و مردم الجزایر در برابر استعمار و سلطه بیگانگان و ملت ایران هم در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی به مبارزه برخاستند و پیروز شدند.

*{ با اشاره به ظرفیت های گسترده ایران و الجزایر برای توسعه روابط }: باید با بهره گیری از این ظرفیت ها ، سطح همکاریهای اقتصادی و سیاسی را ارتقاء داده و همچنین از این توانمندیها در عرصه تقویت ثبات منطقه ای بهره گرفت.

* تقویت همکاری های بانکی ، صنعتی ، علمی و توریسم و همچنین افزایش ارتباط بخش های خصوصی دو کشور در شرایط پسابرجام ضروری است. روابط دو کشور باید در همه زمینه ها گسترش و تعمیق یابد و پارلمانها می توانند در این عرصه نقش مهمی ایفا کنند.

* تلاش برای موفقیت اجلاس آتی تولید کنندگان نفت در الجزایر اهمیت دارد و ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت و سهم تولید عادلانه برای آن، ضروری است. امیدوارم با همکاری و تعامل نزدیک ، گام‌های مؤثری در این راستا در جهت تامین منافع جمعی برداشته شود.

عبدالقادر بن صالح رییس مجلس الجزایر

*مصمم به گسترش سطح روابط خود با ایران اسلامی است ، هستیم. تقویت و گسترش این روابط ، خواست دو ملت بزرگ ایران و الجزایر است.

*{ با اشاره به ناامنی در شمال آفریقا و خاورمیانه}: مشکلات منطقه ای باید توسط کشورهای همان منطقه و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

*{با اشاره به اجلاس کشورهای تولید کننده نفت در الجزایر}:ایران می تواند در این اجلاس نقش بسیار موثری در توازن بازار نفت ایفا کند.

معاون رییس‌ جمهور اندونزی

روحانی

*{با تاکید بر ضرورت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام}: سازمان همکاریهای اسلامی و جنبش عدم تعهد به عنوان دو سازمان مهم بین‌المللی باید در مقطع حساس و تاریخی کنونی، وظایف و رسالت اصلی خود را به درستی ایفا کرده و در تحولات موجود مؤثرتر باشند.

* دو کشور از مواضع سیاسی و منطقه‌ای بسیار نزدیکی با یکدیگر برخوردار هستند و ضرورت دارد سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را بیش از گذشته ارتقاء دهند.

* تقویت روابط بانکی و اقتصادی ایران و اندونزی زمینه‌ساز توسعه روابط همه جانبه دو کشور است. تهران و جاکارتا از ظرفیت‌های بسیار خوبی از لحاظ اقتصادی برخوردار هستند و امروز در فضای پس از توافق هسته‌ای، می‌توان سطح اینگونه روابط را بیش از پیش به نفع دو ملت ارتقاء داد.

* اسلام دین رحمت و مهربانی است و قرآن مسلمانان را به برادری و یکپارچگی و تشکیل امت واحده دعوت کرده است و خوشبختانه ایران و اندونزی پرچمدار اسلام رحمت و اخوت در جهان هستند.

* شرایط منطقه نگران کننده است. در شرایط کنونی، کشورهای بزرگی اسلامی مثل اندونزی و ایران وظیفه سنگینی در برقراری صلح و ثبات در دنیای اسلام برعهده دارند تا حتی از کشته شدن یک فرد مسلمان هم جلوگیری کنند.

* سازمان همکاریهای اسلامی و جنبش عدم تعهد باید رسالت اصلی خود را انجام دهند. این دو سازمان مهم بین‌المللی باید در مقطع حساس و تاریخی کنونی وظیفه اصلی خود را به درستی انجام داده تا در مقام عمل بتوانند در تحولات موجود تأثیرگذار باشند.

محمد یوسف کلا معاون رییس‌ جمهور اندونزی

* ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مهم مسلمان همواره به دنبال صلح و توسعه در جهان اسلام بودند و امروز باید همکاری‌های خود را در این زمینه بیش از پیش افزایش دهیم و در کنار یکدیگر برای برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کنیم.

* تهران و جاکارتا در کنار تلاش برای توسعه سطح روابط خود در زمینه های مختلف، می‌توانند در عرصه برقراری ثبات و امنیت در دنیای اسلام نیز همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند و تلاش سلطه‌گران برای ایجاد نزاع و تنش در کشورهای مختلف اسلامی را ناکام بگذارند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =