ایرنا نوشت: انتخابات هشتمین دوره دوما در روسیه و حوزه های رای گیری در 145 کشور جهان پایان یافت و بر اساس نتایج غیر رسمی «اگزیت پول» (ارزیابی های فراگیر سر صندوق آرا) حزب حاکم با 44/5 درصد آرا پیشتاز است.

ساعت 9 شامگاه روز یکشنبه به وقت مسکو آخرین حوزه رای گیری در منطقه کالینین گراد در غربی ترین نقطه کشور بسته شد و براساس ارزیابی اعلام شده، حزب حاکم روسیه واحد 44/5 درصد آرا را کسب کرده و در مکان نخست جلوتر از همه قرار دارد.

برای احزاب لیبرال دمکرات به رهبری ولادیمیر ژیرینفسکی 15/3، کمونیست 14/9 و روسیه عادل نیز تاکنون 8/1 درصد آرا اعلام شده است.

احزاب یابلوکا 3/5 درصد، کمونیست های روسیه 2/6 درصد و میهن 2/3 آرا را کسب کرده اند که با توجه به نرسیدن این آرا به حد نصاب پنج درصد به عنوان پیش شرط ورود به دوما، نمی توانند کرسی در اختیار بگیرند.

هنوز میزان قطعی درصد شرکت کنندگان در انتخابات نسبت به واجدان شرایط رای دادن اعلام نشده است.

انتخابات روز یکشنبه در 94 هزار و 500 حوزه داخل فدراسیون روسیه و 364 صندوق در 145 کشور جهان برای اخذ رای از حدود 111 میلیون و 820 هزار واجد شرایط در انتخابات دوما برگزار شد.

در انتخابات این دوره دوما نامزدهای معرفی شده از سوی 14 حزب که توانسته بودند شرط الزامی ارائه امضای 200 هزار طرفدار را ارائه کنند برای کسب 225 کرسی و همچنین گروه نامزدهای مستقل برای کسب 225 کرسی دیگر رقابت کردند.

هدف از اختصاص سهمیه 225 کرسی به نامزدهای غیر حزبی تلاش برای حفظ حقوق رای دهندگانی است که نمی خواهند به احزاب و در مواردی به بازی های سیاسی آنها وابسته شوند تا انگیزه کافی برای شرکت در رای گیری داشته باشند.

البته بسیاری از نمایندگان مستقل نیز به صورت پنهان و نیمه آشکار از حمایت احزاب برخوردارند که پس از ورود به مجلس می توانند وارد اردوگاه حزب مورد علاقه خود شوند.

روسیه واحد که اکنون دیمیتری مدودیف نخست وزیر رهبری آن را برعهده دارد و ولادیمیر پوتین با سه دوره مسئولیت ریاست جمهوری برترین چهره این حزب است، دور قبلی دوما 238 کرسی برابر با 52،9 درصد در اختیار داشت و سپس احزاب کمونیست با 92 نماینده، روسیه عادل با 64 کرسی و لیبرال دموکرات صاحب 56 کرسی بودند.

روسیه با حدود 17 میلیون و 75 هزار کیلومتر مربع گستردگی واقع در شمال اوراسیا، نزدیک دو برابر کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم قاره آفریقا است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، سیاه و بالتیک مرز آبی و با 14 کشور آسیایی و اروپایی نیز مرز زمینی دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =