تماشایی‌ترین رویاهای یک هنرمند از پشت شیشه /تصاویری از تازه‌ترین نمایشگاه آثار مهین عظیما

مجموعه‌ای از نقاشی پشت شیشه بانوی هنرمند 87 ساله در گالری ایوان به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گالری ایوان از روز جمعه دوم مهرماه میزبان مجموعه‌ای از آثار نقاشی و نقاشی پشت‌شیشه مهین عظیما خواهد شد. در این نمایشگاه که «تماشاگر رویا» نام دارد نزدیک به 60 اثر از این هنرمند که طی سال‌های 1330 تا 1394 خلق شده‌اند، به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، از کتاب زندگینامه و مجموعه آثار این بانوی هنرمند، با مقدمه‌ای از پرویز کلانتری، رونمایی می‌شود.

مهین عظیما متولد 1308 و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در سال ١٣۴٨به نقاشی پشت شیشه روی آورد و تمام تلاش خود را معطوف به احیای این هنر فراموش شده کرد تا این تکنیک نقاشی را با سبکی مدرن دوباره زنده کند. در سال ١٣٨٢ شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی، مدرک درجه یک هنری (دکتری) به این هنرمند اعطا کرد. مهین عظیما تاکنون نمایشگاه‌های مختلف انفرادی و گروهی را در ایران و کشورهایی چون بلژیک، فرانسه، یوگسلاوی و ترکیه برپا کرده است و سال 2002 نمایشگاهی از آثار او در دانشگاه هاروارد برگزار شد.

این هنرمند که پس از شکستگی استخوان و عمل جراحی در بستر بیماری است، در باره فعالیت‌های هنری این روزهای خود گفت: «این اواخر، کوچک کار می‌کنم؛ زیرا دیگر نمی‌توانم نقاشی بزرگ بکشم. نقاشی باید در زمان خودش و به شکل تازه ارائه شود. نقاش باید هنرمند زمانه خودش باشد و فقط ایده و گوشه‌ای از سبک‌های قدیمی را بگیرد.»

او در باره شیوه کار خودش توضیح می‌دهد: «نقاشی پشت شیشه، کاری مشکل است، زیرا باید برعکس چیزی را که می‌خواهید و می‌بینید، رسم کنید و هر هنرمند نقاشی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.»

نمایشگاه «تماشاگر رویا» از دوم تا نهم مهر در گالری ایوان برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =