انتظار ارائه آثار بومی توسط هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی

داور بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی گفت: اولین انتظاری که از این جشنواره داریم این است که در بخش نمایشنامه نویسی مثل دیگر استانها نمایشنامه های اورجینال و آثار هنرمندان بومی استان را ببینیم.

به گزارش خبرآنلاین، کوروش نریمانی اظهار داشت: انتظارمان دیدن کارهایی جذاب و نو است که رنگ و بوی تلاش خلاقانه بچه های این استان را داشته باشند.

وی افزود: این اولین انتظاری است که در همه جشنواره ها داریم بخصوص تبریز که علاوه بر علاقه شخصی در زمینه تئاتر قدمهای بزرگی در گذشته و حال برداشته شده و مردم هنردوست و هنرمندان توانمندی دارد.

نریمانی اذعان داشت: اگر جشنواره ها از شکل مسابقه ای و رقابتی خارج شوند تاثیر بسیار خوبی خواهند داشت، اما متاسفانه وقتی رقابت و برتری طلبی در جشنواره ها سال به سال ادامه یافته و جای حس خوب، معنای اجرای عمومی و رسالت و مخاطب محوری را گرفته، باعث می شود جشنواره ها بخش مهمی از تاثیر خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در استانها بخصوص نسل جوانتر تمام تلاش و داشته های خود را صرف رقابت در یک جشنواره و کسب جایزه می کنند ادامه داد: اگر این جایزه ای که در نهایت برآیند نگاه چند داور است گرفته نشود تصور می کنند همه چیز از بین رفته و حقشان خورده شده و اگر جایزه ای را دریافت کنند تصور می کنند که کار بسیار مهمی انجام داده و کارشان تکمیل است.

داور بیست و هشتمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی، تصریح کرد: هر دو سوی این جریان به هنرمند و فضای هنر ضربه می زند، دقیقا در زمانی که هنرمند وظیفه اصلی خود را که اجرای عمومی بردن و رساندن پیام هنر است فراموش کرده باشد، رسالت هنر از بین می رود.

کوروش نریمانی، با بیان اینکه وظیفه تئاتر اجرای جذاب برای تماشاگر عمومی است نه اجرای خوب و قابل قبول برای داور جشنواره، تاکید کرد: متاسفانه  در اغلب جشنواره ها اعلام آرا داوری با سوء تفاهمهایی روبرو می شود و هیچ کار خاصی برای پیشگیری از این سوء تفاهم ها نمی شود انجام داد، بلکه تنها باید هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره نگاه خویش را تغییر دهند.

وی افزود: همه ما در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ایم و زمانیکه نگاه مان به سمت اجرای عمومی آثارمان برگشت و به جایزه و حواشی جشنواره فکر نکردیم تازه نقطه شروع پیشرفتمان آغاز شده است، اگر غیر از این باشد همیشه همه ما در جا خواهیم زد، بخصوص در استانها این فضا ملموس تر است.

نریمانی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه جو رقابت قالب است و ما تئاتر را با مسابقه فوتبال اشتباه می گیریم این شرایط کماکان حاکم خواهد بود، بخصوص هنرمندان جوان و کم تجربه تر تئاتر که همه داشته هایشان را بر روی این مسابقه متمرکز می کنند و تصور می کنند حتما باید کارشان جایزه بگیرد و اگر احیانا جایزه ای دریافت نکنند بلااستثنا فکر می کنند حقشان خورده شده است.

این داور جشنواره بیست و هشتم تئاتر آذربایجان شرقی، گفت: در حالیکه اصلا اینگونه نیست جشنواره در هر صورت بر آیند نظرات و نتایج آرا هیئت داوران هرکدام  تجربه ای در این زمینه دارند، نگاه هنری ویژه و بخشی نیز سلیقه فردی آنهاست، در مجموع 3 نظر مختلف به نتیجه ای واحد می رسند که شاید خوشایند برخی بوده و مطلوب گروهی دیگر نباشد، مساله خیلی جزئی و سختی نیست اما متاسفانه در برخی از استانها به عنوان اصل در نظر گرفته شده و جریانی شکل می دهد که به ضرر هنر و فضای تئاتر است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =