محققان گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو موفق به طراحی و ساخت بخاری "زیست توده‌سوز" با راندمان حدود ۹۰درصد شدند.

راندمان حرارتی بالا و تولید آلودگی کمتر از مزایای این بخاری است که طراحی و ساخت آن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مهدی رضایی" کارشناس گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو با اعلام این خبر گفت: تأمین انرژی از زائدات چوبی و کشاورزی یکی از اهداف اصلی طراحی و ساخت این دستگاه بود از آنجا که بسیاری  از مناطق کشور به منظور  تأمین انرژی و سیستم گرمایش از هیزم و چوب درختان استفاده می‌شود و حتی مناطقی به دلیل اینکه دسترسی به شبکه گاز ندارند از پلت استفاده می‌کنند، بنابراین در این مناطق که منابع مناسب چوبی و زائدات کشاورزی در دسترس است، می‌توان از این بخاری بهره برد، البته این نوع بخاری در همه نقاط کاربرد دارد اما در اختیار داشتن سوخت مناسب اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از چوب درختان برای تأمین انرژی با وجود راندمان حرارتی پایین، آلودگی زیادی را نیز وارد چرخه محیط زیست می‌کند. همچنین در کشور ما زائدات چوبی زیادی وجود دارد که بلااستفاده مانده و هدر می‌رفت و نیاز بود که طی پروسه‌ای از آن‌ها استفاده بهینه را داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه هدف این پروژه تولید سوختی به نام "پلت" با استفاده از این زائدات است که نسبت به چوب معمولی انرژی بالاتری دارد، ادامه داد: همچنین از مزایای دیگر این سوخت این است که زمان کاربرد آن در بخاری زیست توده سوز راندمان حرارتی بالایی را ایجاد می‌کند.

کارشناس گروه انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه این بخاری کاملاً خودکار است، گفت: در محفظه سوخت آن فلرهایی قرار گرفته و از طریق مارپیچی عمل تغذیه به بخاری انجام می‌گیرد. همچنین فن‌هایی در بخاری تعبیه شده که راندمان را افزایش می‌دهد به طوری که می‌توان با مقدار سوخت کمتر، انرژی بیشتری را به دست آورد.

مجری طرح درباره مزیت این بخاری نسبت به بخاری معمولی اظهار کرد: راندمان حرارتی بالا و تولید آلودگی کمتر از مزایای این بخاری است که طراحی و ساخت آن برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: بعد از طراحی و ساخت برای اینکه عملکرد این سیستم را دقیق ارزیابی کنیم، این دستگاه را با نمونه‌های مشابه کشور اتریش و چین مقایسه کردیم؛ بخاری ساخت اتریش یکی از برندهای معروف پلت‌سوز بود و بخاری چین از کیفیت مناسبی برخوردار نبود، در این مقایسه تولید داخلی پژوهشگاه نیرو هم‌تراز با بخاری اتریشی بود.

مجری طرح اظهار کرد: مراحل طراحی و ساخت و تست را در مجموعه پژوهشگاه نیرو توسط آزمایشگاه مرجع انجام دادیم و هم‌اکنون مراحل تست بلندمدت را طی می‌کند، اگر مراحل تست را با موفقیت پشت‌سر بگذارد. این محصول را به مرحله تجاری‌سازی خواهیم رساند تا با واگذاری دانش فنی آن مرحله تولید انبوه آغاز شود.

وی در خصوص تأمین سوخت این بخاری گفت: در حال حاضر در کشور تنها یک شرکت است که با هدف صادرات پلت یا سوخت مورد نیاز را تولید می‌کند.

رضایی افزود: این بخاری قابلیت این را دارد که یک فضای 50 مترمربع را گرم کند، حتی با کانال‌کشی می‌توان به تمام اتاق‌ها به صورت یکنواخت گرم کنیم، علاوه براین موضوع نکته قابل توجه این است که آب‌گرم را نیز تأمین می‌کند.

کارشناس گروه انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه راندمان احتراق بخاری سنتی 10 درصد است گفت: این در حالی است که راندمان حرارتی بخاری زیست توده تا 90 درصد می‌رسد و یکی از مزایای اجرای این طرح همین بالا بودن راندمان این بخاری است.

22335

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =