مهر بی‌مهر دانش آموزان استثنایی‌/هیچ مدرسه‌ای سهم بچه‌های آقای «عسگری» نشد

مهر نوشت: خانه به دوشی دانش آموزان استثنایی منطقه پادنای سمیرم شیرینی آغاز سال تحصیلی جدید را بر کام آن ها تلخ کرد.

 آغاز مهر در مدرسه استثنایی پادنای سمیرم رنگ و بوی دیگری داشت. انگار کسی منتظردانش آموزان این مدرسه نبود و تار عنکبوت‌های چسبیده به دیوارها، پرده‌های کثیف و بخاری نفتی که اصلا مناسب فضای آموزشی نیست، دیوارهایی که بخش‌هایی از آن کنده کاری و کاه‌گل آن نمایان شده و گرد و غبار نشسته بر روی میز و صندلی‌های اتاق ۹ متری که به عنوان کلاس درس دانش‌آموزان استثنایی پادنا در نظر گرفته شده بود مصداقی بر این مدعاست.

اما فاطمه ارغنده، رئیس اداره مدارس استثنایی استان اصفهان به همراه جمعی از مسئولان این اداره و تعدادی از خبرنگاران امسال تصمیم گرفتند که برای آغاز مراسم سال تحصیلی در کنار دانش‌آموزان مدرسه استثنایی روستای پادنا حضور یابند و این روز را به این دانش آموزان تبریک بگویند و این در حالی بود که تنها قربانعلی عسگری، معلم و به تعبیری تنها حامی دانش آموزان این مدرسه پیگیر بازگشایی مدرسه‌اش بوده و دیگر مسئولان این شهرستان به بهانه کمبود فضا این دانش آموزان را به باد فراموشی سپرده بودند.

این مدرسه با تلاش تنها معلم دلسوزش سال تحصیلی ۹۶ -۹۵ را با سه دانش آموز آن هم در پایه‌های تحصیلی متفاوت و تنها در یک کلاس آغاز کرد و این در حالی بود که دیگر دانش‌آموزان این مدرسه شوقی برای حضور نداشتند.

دانش آموزان من هنوز نمی‌دانند باید برای تحصیل به کجا مراجعه کنند ضمن اینکه تعدادی از آنها نیز لباس برای آمدن به مدرسه نداشته‌اند

عاطفه،‌محمد حسین و علی تنها دانش آموزان حاضر در کلاس بودند که به ترتیب در پایه‌های اول، سوم و پنجم ابتدایی آماده تحصیل اند.

محمد حسین که ناشنوا هم هست، شوق بیشتری برای تحصیل دارد. او با اشاره‌ دست به خبرنگار مهر از آرزوهایش در آینده می‌گوید: در آینده آرزو دارم پزشک قلب شوم، خیلی خوشحالم که امسال هم مدرسه داریم. آقای عسگری را خیلی دوست دارم.

عاطفه نیز که هنرمندی زبردست هم هست و تار و پور کیف مدرسه‌اش را با دستان کوچک خود تنیده است در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص آرزوهایش برای آینده تنها به لبخندی بسنده می‌کند و مُهر خاموشی بر لب می‌زند.

مدرسه‌ای که در طول ۵ سال ۷ بار جابجا شد

اما قربانعلی عسگری در خصوص عدم حضور دانش‌آموزانش در نخستین روز آغاز سال تحصیلی جدید به مهر می‌گوید: دانش آموزان من هنوز نمی‌دانند که باید برای تحصیل به کجا مراجعه کنند ضمن اینکه تعدادی از آنها نیز لباس برای آمدن به مدرسه نداشته‌اند.

این معلم از خانه به دوشی دانش‌آموزانش طی پنج سال گذشته اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: من پنج سال است که در منطقه پادنا به دانش آموزان استثنایی خدمت می‌کنم و این در حالی است که طی این پنج سال در هفت مدرسه جابجا شده‌ایم.

او اضافه می‌کند: مکان‌های آموزشی که در اختیار دانش آموزان مدرسه استثنایی منطقه پادنا قرار می‌گیرد عموما یا انباری بوده و یا مکانی بدون هیچ‌گونه امکانات که با جمع آوری کمک از اشخاص مختلف این کلاس‌ها را تجهیز و به محض بازسازی کامل به بهانه کمبود فضا برای مدارس عادی کلاس‌های تجهیز شده را از دانش آموزان استثنایی پس می‌گرفتند.

در منطقه پادنا حدود ۲۰ دانش‌آموز استثنایی وجود دارند که طی چند سال اخیر به دلیل جابجایی‌های مختلف و همچنین کمبود نیروی آموزشی برخی از آنها از ادامه تحصیل خودداری کرده‌اند

این معلم دلسوز دانش آموزان استثنایی پادنا که مسئولیت آموزش ۱۵ دانش آموز ناشنوا و کم توان ذهنی را بر عمده دارد تنها مشکل موجود در این منطقه را نبود فضای ثابت برای مدرسه استثنایی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تاکنون هیچ هزینه‌ای برای این مدرسه از سوی استان پرداخت نشده و تنها درخواست ما واگذاری مکانی ثابت برای آموزش دانش آموزان است.

او که مسئولیت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدرسه‌اش را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای بر عهده گرفته است و هر روز صبح آنها را از درب خانه تا مدرسه می‌رساند، اضافه می‌کند: در منطقه پادنا حدود ۲۰ دانش‌آموز استثنایی وجود دارند که طی چند سال اخیر به دلیل جابجایی‌های مختلف و همچنین کمبود نیروی آموزشی برخی از آنها از ادامه تحصیل خودداری کرده‌اند.

عسگری دانش آموزانش را بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی‌اش می‌داند و می‌گوید: من هر آنچه دارم از برکت حضور این دانش آموزان است و از هیچ‌گونه خدمتی به آنها دریغ نخواهم کرد.

مدرسه موقت استثنایی در انتظار دریافت کد هنرستان!

اما محمد جباری، نماینده آموزش و پرورش در منطقه پادنا که معتقد است مدرسه‌ای که برای آغاز مهر تحصیلی برای دانش آموزان استثنایی این روستا در نظر گرفته شده است برای دریافت کد هنرستان به آموزش و پرورش معرفی شده است، اضافه می‌کند: ما نیز دغدغه دانش‌آموزان استثنایی را داریم اما دریافت کد هنرستان نیز برای ما امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

او که قول می‌دهد در آینده کاستی‌های مدرسه استثنایی را جبران کند، ادامه می‌دهد: ما سعی داریم این مکان را پس از سال‌ها احیا کنیم و هنرستان را در این منطقه به صورت مستقل فعال کنیم.

این مقام مسئول در ادامه از وجود ۲۶ مدرسه ابتدایی در منطقه پادنا خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲۵ مدرسه به صورت چند پایه‌ای هستند.

در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از این مدارس به استانداردهای تعریف شده نزدیک است و ۷۰ درصد از این مدارس به بازسازی، نوسازی و تعمیر اساسی نیاز دارند

اما در این گیرو دار و از حیاط خانه معلمی که در آغازین روز مهر تحصیلی به عنوان مدرسه استثنایی منطقه پادنا معرفی شد بالاتر می‌رویم به ساختمانی عظیم الجثه با ظرفیت بیش از ۳۰۰ دانش آموز مواجه می‌شویم که تنها ۴۰ دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند و مسئولان آموزش و پرورش این منطقه با وجود فضاهای مازاد در نزدیک‌ترین مکان به مدرسه استثنایی موقت روستای پادنا دم از کمبود فضا می‌زنند.

مهلت یک هفته‌ای برای تعیین مدرسه دائمی دانش‌آموزان استثنایی پادنا

در این میان فاطمه ارغنده، مدیر اداره مدارس استثنایی استان اصفهان از ورود سالانه ۲۵۰ دانش آموز جدید با نیازهای خاص به مدارس استثنایی استان اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر در استان اصفهان ۱۳۶ مدرسه و فضای آموزشی ویژه و خاص و ۱۸۶ کد فضای آموزشی داریم و در این راستا باید عرض کنم که منظور از کد آموزشی این است که در برخی مدارس خاص چند مقطع تحصیلی در یک مکان آموزش داده می‌شود.

وی اضافه می‌کند: البته از ۱۳۶ فضای موجود ۱۸ مرکز ویژه یادگیری است و مابقی مدارس آموزشی عمومی. اما در خصوص استاندارد بودن و سلامت فضای فیزیکی ۱۱۸ مدرسه ویژه دانش آموزان خاص استان اصفهان نیز باید گفت که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از این مدارس با استانداردهای تعریف شده نزدیک است و ۷۰ درصد از این مدارس به بازسازی، نوسازی و تعمیر اساسی نیاز دارند.

مدیر اداره مدارس استثنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی از فضاهای آموزشی دانش آموزان با نیازهای خاص بخش‌های اضافی و غیر قابل استفاده همچون انبار برخی از مدارس بوده که در اختیار دانش آموزان با نیازهای خاص قرار گرفته است، تصریح می‌کند: همچنین باید توجه داشته باشیم که بسیاری از این مدارس نیز تخریبی بوده و باید به صورت کامل بازسازی شوند.

او در ادامه از تعامل سازنده اداره آموزش و پرورش مرکز استان با اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم هر چه زودتر و در بازه زمانی کمتر از یک هفته مکانی ثابت برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته شود و در قالب صورتجلسه‌ای به معلم این مدرسه تحویل شود.

وی اعلام آمادگی کرد که اعتبار لازم برای تجهیز مدرسه استثنایی منطقه پادنا را کمتر از یک هفته به مسئولان شهرستان بپردازد.

باید توجه داشته باشیم که این روزها دانش آموزان استثنایی در بسیاری از شهرهای استان اصفهان حال خوبی ندارند و به بهانه‌های ساختگی به انزوا کشیده‌ می‌شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =