درتازه ترین تحولات دیگر عراق امروز چهارشنبه علاوی خواستار تشکیل دولت موقت در عراق شد طارق الهاشمی نیز خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای ریاست‌جمهوری شد

به گزارش ایسنا ایاد علاوی در نشست فهرست العراقیه از آمریکا و عراق خواست برای تشکیل دولت موقت وارد عمل شوند و از این فهرست حمایت کنند.

شبکه البعث الشرقیه اردن گزارش داد:‌ ایاد علاوی، رییس فهرست العراقیه در نشست فوق العاده این فهرست در امان، پایتخت اردن اظهار داشت: ما چند تصمیم مهم و تعیین کننده گرفتیم و از آن عقب نشینی نخواهیم کرد از جمله این تصمیم‌ها این است که خواهان تشکیل دولت موقت جدید هستیم و در این زمینه فورا وارد عمل خواهیم شد.

علاوی ادامه داد: ما از اعراب و‌ سازمان ملل خواستیم ما را بعد از اقداماتی که در راستای تغییر نتایج انتخابات است، حمایت کنند.

علاوی تاکید کرد: ما اعتراض خود را به دستگاه قضایی عراق ارسال کردیم و از دولت عراق و هیات دادخواهی و عدالت خواستیم در تصمیمات اخیر بازنگری کنند. هم‌چنین پیام‌هایی به اعراب و جامعه جهانی فرستادیم چرا که عراق همچنان تحت بند 7 منشور سازمان ملل است و ما از جامعه جهانی خواستیم از روند سیاسی عراق حمایت کند.

رئیس فهرست العراقیه ضمن بیان اینکه ادامه اوضاع پیامدهایی را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: ما مهلت دو روزه را برای تغییر اوضاع در نظر گرفته‌ایم در غیر این صورت و در صورت ادامه اوضاع تمام گروه‌ها مسئول هرگونه اتفاق خواهند بود.

این مسئول عراقی تصریح کرد: من از طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهور عراق خواستم با گروه‌های بین المللی از جمله سفیر آمریکا، ‌فرانسه و روسیه دیدار کند . وی نیز با آنها دیدار داشت و از آنها خواست ما را در تشکیل دولت موقت یاری کند. آنها به ما وعده دادند که بیانیه‌هایی را در این باره فردا (پنجشنبه) منتشر کنند. امروز نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در این باره منتشر کرد.

از سوی دیگر اسامه النجیفی، یکی از رهبران فراکسیون العراقیه عنوان داشت: ‌فهرست العراقیه هرگز از تصمیم رد صلاحیت برخی از نامزدهای این حزب راضی نخواهد بود. این اقدام تلاشی برای کنار گذاشتن العراقیه از روند سیاسی است.

نجیفی افزود: فهرست العراقیه برگزاری مجدد انتخابات را درخواست خواهد کرد اما در سایه دولت موقت نه دولت کنونی .

نجیفی تصریح کرد:‌ العراقیه برخی شروط را برای پذیرش نتایج شمارش دستی آرا در بغداد تعیین کرد که مهمترین این شروط بررسی تمامی صندوق‌های رای در بغداد و بررسی درخواست‌ها و شکایت‌ها در استان بصره ، نجف و بازشماری آرا در این دو استان است.

وی عنوان داشت: در صورتی که به خواست‌های فهرست العراقیه پاسخ داده نشود بار دیگر برگزاری انتخابات مجدد را مطرح خواهیم کرد و خواستار حضور ناظران بین المللی خواهیم شد.

حیدر الملا، سخنگوی فهرست العراقیه به روزنامه اماراتی دارالخلیج گفت: تصمیم درباره بازشماری آرا از سوی ائتلاف دولت قانون صادر شده است نه دادگاه قضایی انتخابات.

الملا از دولت آمریکا خواست براساس توافقنامه امنیتی به منظور نجات عراقی ها از این توطئه بزرگ وارد عمل شوند.

سخنگوی دفتر اطلاع رسانی طارق الهاشمی، معاون رییس‌جمهور عراق نیز تاکید کرد: الهاشمی نشست فوق‌العاده شورای ریاست جمهوری را جهت بررسی آخرین تحولات اوضاع سیاسی و خطرات موضع کنونی لحاظ شده بر سرنوشت دموکراسی در عراق خواستار خواهد شد.

حیدر الملا، عضو فهرست العراقیه نیز تاکید کرد: فهرست العراقیه از سازمان ملل خواسته است در راستای جلوگیری از تلاش‌های دولت عراق جهت تغییر روند سیاسی وارد عمل شود.

در بیانیه‌ فهرست العراقیه عنوان شده است: کسانی که در نشست العراقیه شرکت داشتند تصمیم گرفتند پیامی را به مدحت المحمود، رئیس شورای عالی قضایی عراق در زمینه لزوم دخالت جهت حمایت از دستگاه قضایی عراق در برابر اعمال فشارهای سیاسی و تاثیر اعمال فشارها بر ثبات سیاسی کشور ارسال کنند.

در این بیانیه آمده است: هرگونه بازی گرفتن نتایج انتخابات را رد می‌کنیم و راهکارهای لحاظ شده رفتن به شورای امنیت، ‌اتحادیه اروپا، ‌سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب جهت واداشتن آنها به انجام مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی‌شان در خصوص روند سیاسی عراق است.

در این بیانیه عنوان شده است:‌ هیات ریاست جمهوری در راستای حمایت از قانون اساسی از پارلمان خواسته است به مسئولیتش به منظور تصویب نتایج انتخابات ادامه دهد.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =