ایرنا نوشت: 'زیگمار گابریل' معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان فردا (یکشنبه) در حالی برای دومین بار به ایران سفر می کند که احیای روابط دیرینه اقتصادی میان دو کشور را دلیل این سفر دانسته است.

ماه گذشته، هیاتی 150 نفره از مقام های اقتصادی و بازرگانان آلمانی در تهران با همتایان ایرانی خود دیدار کردند.
اکنون سفر معاون صدراعظم آلمان، دومین حضور وی در تهران طی 14 ماه اخیر خواهد بود. قرار است گابریل در این سفر، پیرامون همکاری های بانکی، بازرگانی و سرمایه گذاری با طرف های ایرانی دیدار و گفت و گو کند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، زیگمار گابریل درباره اهداف سفرش به ایران برای دومین بار، بر همین موضوع تاکید کرد و به نشریه اشپیگل گفت: از زمان توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی، هم ایران و هم آلمان به دنبال گسترش همکاری ها با یکدیگر بوده اند. در واقع، روابط اقتصادی میان ایران و آلمان، سنتی بسیار دیریه است.
'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر امور خارجه آلمان نیز در راستای همین علاقه مشترک، در ماه فوریه (بهمن – اسفند 94) از رئیس جمهوری کشورمان دعوت کرده بود که به آلمان سفر کند.
معاون صدراعظم آلمان به اشپیگل گفت کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آلمان، برای نخستین بار پس از 15 سال، در طول سفر وی به تهران دوباره آغاز به کار خواهد کرد و برلین انتظار دارد که بتواند به توافق های مشخصی در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران برسد.
در واقع، روابط ایران و آلمان، با گشایش سفارت ایران در برلین در سال 1885 آغاز شد و پس از جنگ جهانی دوم نیز با گشایش سه کنسولگری در آلمان غربی و افتتاح سفارت ایران در آلمان شرقی، وارد مرحله ای تازه شد.
از نظر اقتصادی، آلمان نه تنها همیشه یکی از صادرکنندگان فناوری به ایران بوده، بلکه یکی از واردکنندگان مهم از ایران نیز به حساب می آمده است. اوج روابط اقتصادی دو کشور در سال 2010 بود که حجم مبادلات آن به 4.7 میلیارد یورو رسید. در این سال، صادرات ایران به آلمان، به حدود یک میلیارد یورو بالغ شد. اما پس از آن و به دنبال تحریم های بین المللی، روابط اقتصادی تهران و برلین نیز بشدت سقوط کرد.
'مایکل توکاس' رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان در هامبورگ، بتازگی گفته است که ارزش صادرات آلمان در نیمه نخست امسال با 15 درصد افزایش به یک میلیارد و 130 میلیون یورو رسیده و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به چهار میلیارد یورو برسد.
طبعا دیدار معاون صدراعظم آلمان از ایران، نه تنها فرصتی برای گسترش روابط بازرگانی است؛ بلکه امکان سرمایه گذاری های مشترک در پروژه های صنعتی را نیز فراهم خواهد کرد.
البته سفر مقامی عالی در سطح 'معاون صدراعظم'، زمینه را برای طرح اختلاف دیدگاههای سیاسی میان دو کشور نیز ایجاد می کند و مسلما چنانکه مقام های کشورمان پیش از این گفته اند، روابط اقتصادی دوجانبه با ایران را نمی توان به هیچ پیش شرطی منوط کرد. 'زیگمار گابریل' نیز با اشاره به اختلاف نظرهای کشورش با ایران در برخی زمینه ها، تاکید کرد 'گفت و گو نکردن، راهبردی خردمندانه نیست.'

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید روشندل IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    1 0
    قصه از این قرار است که رویترز با استناد به «اشپیگل آن لاین» ادعا میکند که آقای گابریل مطالب ناشایستی را نسبت به سیاستهای اساسی ایران در منطقه را بیان کرده است. اجازه دهید صراحتا اعلام کنم که گابریل این مطالب را بیان نکرده است و نوشته ای در این زمینه هم در اشپیگل وجود ندارد. بنابراین گابریل مورد حمله سایبری قرار گرفته است. مناسب تر آن است که بجای اعتراض و تهدید, از او دلجوئی شود. اگر کسی با ادبیات و آداب دیپلماتیک آلمان آشنا باشد به صراحت متوجه میشود که گزارش رویترز قطعا نادرست است فکر نمی کنم نوشته های تند و سرزنش کننده به گابریل بخاطر کاری که نکرده است شایسته آن باشد که نام فرماندهان عالیقدر نظامی و دولتمردان ایران بر آنها نهاده شوند. برای آموختن هیچگاه دیر نیست. والسلم