ایسنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، برای بالا بردن توان مهارتی خود و استفاده مناسب از تجهیزاتمان و درنهایت برای توان بازدارندگی کشور است که بتوانیم از مرزها و منابع و منافع خود دفاع کنیم.

امیر دریادار حبیب الله سیاری در خصوص پیشرفت ها و اقتدار نیروی دریایی تصریح کرد: ما در نیروی دریایی در بحث آموزش، نگهداری، ساخت و تعمیر شناورها وابستگی شدید داشتیم اما به برکت انقلاب و طبق فرمودۀ امام (ره) و با توجه به دستاوردهایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون داشته ایم، امروز می توانیم ادعا کنیم در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی خودکفا شده ایم و البته این دلیل نمی شود که از علم دنیا بی نیاز باشیم.

وی افزود: ما می توانیم ارتباطات علمی و آموزشی با سایر کشورها داشته باشیم اما استفاده از دانش دنیا شرایط ویژه خود را دارد و نباید سلطه پذیر یا تحت استعمار باشیم. ما خودمان صاحب علم و تجربه هستیم و می توانیم با دانشگاه های دنیال تبادل اطلاعات کنیم.

اهم سخنان فرمانده نیروی دریایی ارتش به شرح زیر است:

*در بحث نوسازی هم می دانید که ناوشکن و ناو موشک انداز می سازیم و وارد مرحلۀ ساخت زیردریایی شده ایم. همۀ این ها در سال های پس از انقلاب به دست آمده است. محل مأموریت ما امروز در آب های آزاد دنیاست و امروز می توانیم در خلیج عدن حضور داشته باشیم و از منافع کشورمان دفاع کنیم بدون آن که قصد اقدام نظامی داشته باشیم.

* ما قبل از انقلاب توانایی تعمیرات هم نداشتیم اما امروز مرحلۀ تعمیرات را رد کرده و وارد ساخت تجهیزات شده ایم. ما امروز ناو موشک انداز ساخته ایم مانند پیکان و جوشن و اسامی دیگری که در دست تولید هستند.

*ناو جماران بزرگ تر از ناو موشک انداز است و در ردیف ناوشکن قرار می گیرد. جماران، دماوند و سهند و سایر ناوشکن ها که در دست ساخت هستند.

* ما باید بتوانیم از مرزهای آبی، خاکی و هوایی خود دفاع کنیم. ما باید بتوانیم از منابعی که متعلق به ماست در آب های سرزمینی و منطقۀ نظارت و دفاع کنیم. ما باید بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم به طور مثال اگر امروز در خلیج عدن ناامنی شده و کشتی ما را ممکن است دزدان دریایی ببرند کسی غیر از ما برای دفاع وجود ندارد.

 *{ درباره برگزاری مانورهای مشترک با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله عمان } رزمایش هایی که ما انجام می دهیم، برای بالا بردن توان مهارتی خود و استفاده مناسب از تجهیزات مان و درنهایت برای توان بازدارندگی کشور است که بتوانیم از مرزها و منابع ومنافع خود دفاع کنیم.

* ما با کشور عمان در بحث امداد و نجات درشرق تنگه هرمز و دریای عمان رزمایش انجام می دهیم، برای این که توانمندی مان را روی هم می گذاریم و تمرین می کنیم که اگر برای کشتی تجاری هرکشوری در آن منطقه اتفاق بیافتد، ما بتوانیم به آن کمک کنیم.

*معنی رزمایش امداد و نجات این است، اما خیلی ها از این مساله سوء استفاده می کنند و آنرا درجهت ایران هراسی به کار می برند، این طورنیست، رزمایش امداد و نجات با کشور عمان برای کمک به انواع کشتی های تجاری و نفتکش است که از منطقه عبور می کنند و هر گاه اتفاقی بیافتد ، تقاضای کمک می کنند و ما باید این توانمندی را داشته باشیم که کمک کنیم نه فقط برای کشتی های خود بلکه برای کشتی های سایر کشورها.

* ارتقای این توان برای دفاع است، نه تعرض و تجاوز. اما دیگران خیلی تلاش می کنند که ایران هراسی را توسعه دهند.

* آب های آزاد متعلق به همه جهان است و ما اهل تعدی و تجاوز به مرزها و منابع و منافع دیگران نیستیم اما اهل حضور درآب های آزاد هستیم چون ما هم باید مانند دیگر کشورها در این آب ها حضور داشته باشیم، به عنوان مثال ما امروز در خلیج عدن به عنوان آب های آزاد، به دنبال برقراری امنیت هستیم ، امنیت برای چه کسی، در وهله اول برای کشتی های خودمان ، زیرا مسیر تجارت ما آنجاست و ما باید بتوانیم امنیت کشتی های مان را برقرار کنیم و تا به حال ما به کشورهای زیادی برای نجات کشتی های آن ها از دست دزدان دریایی کمک کرده ایم.

*چرا همه کشورهای جهان که قدرت دریایی دارند، در آب های آزاد حضور دارند، ما هم باید حضور داشته باشیم ، مگر ما چیزی از دیگران کم داریم، ما باید در آب های آزاد جهان حضور داشته باشیم و پرچم ما هم باید در بین پرچم های کشورهای دیگر باشد. اگر منافعی داشته باشیم مثل بحث خلیج عدن بتوانیم از آن دفاع کنیم.

*حضوردر دریای آزاد و توسعه روابط با کشورها از جمله کشورهای حوزه اقیانوس هند و آسیای جنوب شرق یا مدیترانه یا هند جنوبی و رفت و آمد ناوگروه های ما در عرصه های دریای ادامه دارد و این امر به توسعه روابط با سایر کشورها منجر می شود و ما در حال از بین بردن توطئه های ایران هراسی هستیم و روابط اجتماعی وفرهنگی و سیاسی اقتصادی با سایر کشورها را توسعه می دهیم واین ها همه نتیجه حضور در آّب های آزاد است و برای همه جا پیام صلح و دوستی می بریم.

* ما با خیلی از کشورها رفت و آمد داریم، ناوهای آنان می آیند، ناوهای ما به سفر می روند، با روسیه نیز در همین خصوص رفت و آمد و روابط داریم.

*هدف و پیام آمدن ناو ایتالیایی به ایران توسعه روابط در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نیروی دریایی است، ما با توجه به علم، دانش، تخصص و تجربه 8 سال دفاع مقدس در عرصه دریا صاحب  علم، تجربه، دانش، فناوری هستیم و با کشورهای مختلف در این زمینه تعامل داریم.

* ما می گوییم که جمهوری اسلامی ایران با حضور کشورهای منطقه می تواند امنیت را در سرتاسر خلیج فارس و شمال اقیانوس هند بدون حضور بیگانگان برقرار نماید، این راهبرد، استراتژی و ادعای ماست و می گوییم این منطقه متعلق به همه ما و خلیج فارس خانه و تنگه هرمز ما و کشورهای همسایه است، ما می توانیم امنیت آن و خطوط انرژی را تامین کنیم، نیازی به حضور دیگران نیست.

* ما آنقدر آمادگی دفاعی داریم که هر تهدید و چالشی بخواهند برای ما ایجاد کنند، حتما با پاسخ قاطع مواجه خواهند شد، آنها هم می دانند نباید دست از پا خطا کنند یا به منافع، مرز و مصالح ما نزدیک شوند یا آسیبی وارد کنند، چون ما کنترل کاملی بر اوضاع داریم، رصد ما همیشگی و کامل است، همه تحرکات را می دانیم، آنان می دانند اگر بخواهند تعرضی داشته باشند، پاسخ ما کوبنده است.

* نیروی دریایی ایران رتبه چهارم دنیاست،  ما امروز قدرت منطقه ای محسوب می شویم، اما وارد مسابقات تسلیحاتی نمی شویم چرا که اگر بودجه های نیروهای مسلح منطقه را حساب کنیم ما پایین ترین سطح هستیم اما از نظر قدرت بالاترین سطح هستیم، چون به قدرت و توانمندی داخلی اتکا و خود را باور داریم و از اعتماد به نفس بالا و تجربه 8 سال دفاع مقدس برخوداریم، می دانیم برای اقتدار باید به خودمان تکیه کنیم، با ریختن پول توی جیب دیگران اقتدار کسب نمی شود.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =