فیلم‌های ایرانی که سوری‌ها در میان جنگ می‌بینند/ گلایه ایوبی از فریاد «به‌داد سینمای انقلابی برسید»

در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای دفاع مقدس، ایوبی از کسانی که بخش متدین جامعه را از سینمای ایران ناامید می‌کنند، انتقاد کرد و خزاعی از اقبال مردم منطقه از سینمای مقاومت گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز با رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده دفاع مقدس، یک بسته تصویری شامل 22 فیلم کوتاه در 4 دی‌وی‌دی، 2 فیلم مستند و 18 فیلم داستانی بلند در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم که امیرحسین مدرس اجرای آن را برعهده داشت، انسیه شاه‌حسینی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در سخنانی کوتاه گفت: «ماه عاشقان حسین است و اگر قرار باشد در تاریخ روزی را به مقاومت اختصاص دهیم، بهترین روز همین ایام است به ویژه روز عاشورا که جشن جوانمردی و پایداری است.»

جواد اردکانی، دیگر کارگردان سینما بود که پشت تریبون قرار گرفت. او هم ضمن تشکر از افرادی که این مجموعه را فراهم کرده اند، گفت: «یکی از مشکلات ما در حوزه سینمای ارزشی و دفاع مقدس مخاطب است. بخش بزرگی از مخاطبان این نوع فیلم ها به سینما نمی‌روند و کسانی هم که به سینما می‌روند ممکن است این گونه فیلم ها چندان مورد پسندشان نباشد.»

سید‌مصطفی ابطحی، مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری هم در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده دفاع مقدس گفت: «هنرمندان تلاش کردند با زبان تصویر، عشق و شیدایی ملتی را حکایت کنند که با استفاده از قیام امام حسین، تلاش تاریخی برای برافراشتن پرچم مقاومت و پایداری کرد.»

وی با بیان این که شهیدان دفاع مقدس و بزرگان مقاومت بی نظیر و بی نیاز به این آثار هستند، تاکید کرد: «ما و شما برای دل خود و برای این که نام مان را در جریده جاودانه عشق ثبت کنیم این آثار را تولید و عرضه کردیم. این کم ترین کاری بود که می توانستیم انجام دهیم. خجالت می برم از این که کاری را انجام دادم که درخور شما نیست.»

استقبال سوری‌ها از فیلم‌های دفاع مقدس

در ادامه، محمد خزاعی، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: «تولید این مجموعه کار ارزشمندی است که از دو سال گذشته پایه‌گذاری شد و اولین مجموعه از آثار دفاع مقدس در آن سال به مخاطبان و هنرمندان عرضه شد. وقتی این موضوع را با موسسه مطرح کردیم که امسال برای دومین مجموعه سینمایی اقدام کنیم، آقای ابطحی بسیار استقبال کردند و در وقت اندکی که بود، این آثار به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی آماده شد.»

وی ادامه داد: «شاید چنین حرکت‌هایی در این 30 سال کمتر اتفاق افتاده است که آثاری از حوزه دفاع مقدس را به صورت مجموعه و به زبان‌های مختلف عرضه کنیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای انقلاب و دفاع مقدس بحث عرضه و تقاضا و نبود بازارهای بین الملل است. ما هنوز نتوانسته‌ایم وارد بازارهای هدفمند خود در منطقه و کشورهای جهان اسلام شویم.»

خزاعی با اشاره به انتقادهایی که برخی از منتقدان مطرح می کنند، توضیح داد: «برخی می گویند آثار ما قابل ارائه نیست اما من این حرف را به صورت کامل رد می کنم چون خیلی از کشورها علاقمند به استفاده از فیلم های سینمای ایران هستند.»

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: «سال گذشته مجموعه گردآوری شده را به سوریه فرستادیم و آن‌ها در اوقات فراغت میان جنگ این فیلم ها را می‌دیدند. رایزن های فرهنگی از این مجموعه ها استفاده می‌کردند و کاربرد آموزشی و فرهنگی داشت. امیدوارم از این مجموعه هم بتوانیم استفاده لازم را ببریم و گروه های هدف را شناسایی کنیم.»

انتقاد ایوبی از گزارش‌های منفی در باره سینمای ایران

در ادامه این مراسم، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر این که فعالبت در عرصه دفاع مقدس کار اداری نیست، تصریح کرد: «در بخش‌های مختلف سازمان سینمایی آن چه که به فیلم های دینی و ارزشی و سینمای دفاع مقدس و مقاومت مرتبط است، با عشق و علاقه و البته جان و دل انجام می‌دهیم. جا دارد خوشحال باشیم که دست سینمای ایران در عرصه سینمای مقاومت پر است. امروز از آقای ایل بیگی پرسیدم که چند فیلم امسال در حوزه دفاع مقدس اکران کرده‌ایم و ایشان از «امکان مینا»، «اروند»، «کربلا جغرافیای تاریخ»، «سیانور»، «هیهات»، «ناسور» و «ابوزینب» فیلم‌هایی هستند که اکران شده و یا به زودی اکران خواهند شد.»

ایوبی افزود: «هفت فیلم خوب نشان‌دهنده کارنامه قابل قبولی است و تمامی فیلم‌هایی که اسم بردم کارهای سفارشی نیستند که صرفا برای این که فیلمی ساخته شده باشند، تولید شوند. مراحل خوبی را طی کرده و فیلم های پرمخاطبی هستند که با فیلم های بدنه پرفروش برابری می کنند. کارنامه اکران امسال علاوه بر مخاطب خوبی که فضا را پر انرژی کرده فیلم های دینی و ارزشی خوبی ساخته شده است. پس باید قدر هنرمندانی که با امکانات اندک این فیلم ها را تولید کرده اند بدانیم.»

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به گزارش‌های منفی که از جشنواره فجر سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: «عده‌ای، بخش متدین جامعه را که بودنشان در کنار ما به ما کمک می‌کند و ما خود را از آن‌ها می‌دانیم، ناامید می‌کنند و برایشان سوال ایجاد می‌کنند. سخنرانی‌های پرشوری می‌شود که به داد سینمای انقلابی برسید در حالی که این کارنامه فیلم‌های ماست. جامعه متدینین، روحانیان و عزیزانی که دل‌شان برای فرهنگ این کشور می‌سوزد، بدانند که تیم ما مانند گذشته مانند باقی دوستانی که زحمت کشیدند اولویت اول ما این مفاهیم هستند.»

وی ادامه داد: «ان شاالله در فرصت باقی مانده این دولت به هم کمک کنیم تا حرکت خوبی که در کشور آغاز شده ادامه بیابد. گزارشی را به زودی منتشر خواهیم کرد که در شبکه نمایش خارجی 41 درصد از توزیع فیلم‌های خارجی کم شده است. 280 درصد مصرف فیلم های داخلی زیاد شده است. نام این مقاومت نیست. مردم ما مصرف فیلم های خارجی شان کمتر شده است چون تولیدات داخلی ما مورد پسندش هستند. بنابراین باید قدر این نهضت تولید را بدانیم و همه کمک کنیم که سینمای دینی از مهجوریت نجات یابد. ساخت کار دینی در کشور ما دشوار شده است و حواشی زیادی دارد. همه ما حساسیت داریم اما نباید با این حساسیت ها تولید فیلم های ارزشی و دینی را کاهش دهیم. سینما می‌تواند عین تاریخ را بیان کند و نیازی به آشنایی با تاریخ دین و دفاع مقدس از طریق یک فیلم نیست.»

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر، از دست اندرکاران آثار مجموعه فیلم های مقاومت تقدیر شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =