تسنیم نوشت: رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلح نظام نسبت به مانور دریایی عربستان در خلیج فارس واکنش نشان داد.

علی‌اکبر ولایتی در دیدار هیئتی از فعالان اقتصادی کشور سوریه با بیان اینکه دو ملت ایران و سوریه برادر هستند و از ابتدای انقلاب این روابط محکم‌تر شده است، گفت: دو کشور در عرصه‌های مختلف امتحان پس داده‌اند و به عهد خود در این ارتباط پایبندند. 

وی با ابراز "ما نمونه دیگری در منطقه نمی‌شناسیم که دو ملت و دولت این‌قدر پیوندهایشان مستحکم باشد"، اظهار کرد: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سوریه در زمان مرحوم حافظ‌ اسد کنار ایران ایستاد و اکنون  در هجوم وحشیانه علیه سوریه به‌سردمداری آمریکا، عربستان و توسط تکفیریهایی که از اسلام بویی نبرده‌اند، ایران کنار سوریه  ایستاده است. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: کشوری که مقابل تهدیدات بیگانه عقب‌نشینی کند، منافع خودش را از دست می‌دهد، اما تجربه ملت سوریه تجربه ارزشمندی برای کل کشورهای منطقه و جهان است که اگر ایستادگی بشود، ملت پیروز می‌شود.

ولایتی با اظهار "ما یقین داریم که دولت و ملت سوریه در این جنگ پیروز می‌شوند"، گفت: آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعین عرب از کار خود پشیمان می‌شوند و امروز آثار این پشیمانی بین مزدوران منطقه‌ای آمریکا آشکار شده است؛ آمریکا به عجز خود مقابل ملت سوریه اعتراف کرده است.

وی با تصریح به "ما یقین داریم که در نبرد سرنوشت‌ساز حلب، دولت و مردم سوریه پیروز می‌شوند"، افزود: شکست دشمن در حلب آغاز شکستهایی در سوریه است، جمهوری اسلامی ایران در سوریه از منافع کل کشورهای خط مقاومت دفاع می‌کند، این خط مقاومت که از ایران شروع می‌شود و از عراق و سوریه و لبنان می‌گذرد، آثار پیروزی‌اش هر روز آشکارتر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: همان‌طور که ملت سوریه در حلب پیروز خواهد شد، ملت عراق هم در موصل به پیروزی می‌رسد، آمریکا در شرق سوریه به‌دنبال طرحهایی برای تجزیه سوریه و عراق است.

ولایتی با تأکید بر اینکه زمانی ستاد ارتش آمریکا گفته بود که عراق باید به 3 کشور و سوریه هم به چهار کشور تقسیم شود، متذکر شد: ملت سوریه و عراق نشان خواهند داد که با اتحاد خودشان آرزوی شیطانی دشمنان بر باد می‌رود. کشورهایی که در منطقه فریب آمریکا و صهیونیسم را خورده‌اند خودشان در معرض خطر قرار گرفتند.

وی با بیان "از شما فعالان حوزه اقتصادی سوریه که به کار خود ادامه می‌دهید و اهداف سازندگی ملت سوریه را پیش می‌برید، تقدیر می‌کنم"، گفت: از برکات این جنگ بود که هم کشورهای منطقه و هم صحنه بین‌المللی متوجه شدند ملت سوریه ملتی ریشه‌دار است و در برابر تروریستهایی که از 80 کشور در سوریه تجمع کرده‌اند، ایستادگی می‌کند. این سرمایه‌ای برای آینده سوریه است و جمهوری اسلامی ایران در کمک به سوریه در ابعاد مختلف و بخشهای گوناگون هیچ‌گاه دریغ نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه آمریکا خواب تجزیه سوریه را می‌بیند و دنبال این است که حکومتهای کوچکی در سوریه بسازد، افزود: آنها می‌خواهند اراده خود را بر مردم سوریه تحمیل کنند و به این دلیل در شرق سوریه اقداماتی انجام می‌دهند، بمباران ارتش سوریه در «دیرالزور» برای جدا کردن شرق سوریه از قسمتهای دیگر است.

وی اضافه کرد: آمریکا با نگاهی که برای خودش در آینده دارد، می‌خواهد مخازن نفت سوریه را به دست بیاورد، اما خواب آنها تعبیر نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: علی‌رغم میل دشمنان سوریه، همکاری ایران، سوریه و روسیه افزایش می‌یابد و ما از آرمانهای ملتهای منطقه دفاع می‌کنیم.

همچنین در ادامه این دیدار فعالان اقتصادی سوری در سخنان جداگانه‌ای با بیان اینکه در آینده نه‌چندان دور جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین کشورهای جهان می‌شود، خاطرنشان کردند: آنچه از ایران و برخورد مردم آن ملاحظه کردیم، برای ما مایه عزت و شرف بود. ملت ایران از رهبر بزرگی همچون امام خمینی(ره) پیروی کردند و امروز نیز امام خامنه‌ای با رهبری داهیانه‌‌شان کشور را مدیریت می‌کنند.

نمایندگان هیئت اقتصادی سوریه با ابراز اینکه در زمان جنگ تحمیلی سوریه معادله‌ها را به هم زد، تصریح کردند: در آن زمان سوریه مدافع ملت ایران بود و امروز نیز ایران کنار مردم سوریه ایستاده است. اگر پشتیبانی کشور و مردم ایران نبود امروز سوریه وضع دیگری داشت و امیدواریم این پشتیبانی همچنان تداوم پیدا کند.

آل سعود با کارهای نمایشی راه به جایی نمی‌برد 

پس از دیدار هیئت اقتصادی سوریه با علی اکبر ولایتی، وی در جمع خبرنگاران بیان کرد: کشوری که حد خود را نداند و هر روز در جایی مداخله کند چیزی جز شکست نصیبش نخواهد شد.

وی ادامه داد: عربستان در سوریه، لبنان و عراق دست به کارهای نمایشی زد و شکست خورد. تا زمانی که آن‌ها با کشورهای منطقه سر جنگ داشته باشند ضرر کرده و شکست خواهند خورد مگر آنکه دیدگاه خورا تغییر دهند.

ولایتی تاکید کرد: عربستان باید با همسایگان خود حسن همجواری داشته باشد و در مسائل داخلی آن‌ها دخالت نکند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به این سئوال که به نظر می‌رسد روسیه با آمریکا به توافق نرسیده و احتمال دارد در مورد سوریه، ترکیه با روسیه وارد مذاکره شود گفت: باید به مردم و دولت سوریه مجال داده شود تا با تروریست مقابله شود.

وی ادامه داد: سوریه در مذاکرات صلح حاضر شد ولی آمریکایی‌ها با بمب باران دیر الزور آتش بس را شکستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به مانور دریایی عربستان در خلیج فارس گفت: چنین مانورهایی نمی‌تواند جلوی خساراتی را که آن‌ها در کشورشان به وجود آورده‌اند بگیرد.

ولایتی همچنین در رابطه با سفر رییس جمهور کشورمان به جنوب شرق آسیا خاطرنشان کرد: این سفر در راستای سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نگاه به شرق انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: سفر به ویتنام با توجه سابقه انقلابی آن و توسعه اقتصادی که داشته‌اند اهمیت دارد و سفر به مالزی هم به عنوان کشور مهم اسلامی و عضو مهم آس آن قابل توجه بوده و بازید رییس جمهور کشورمان از تایلند هم به واسطه اینکه مجمع کشورهای آسیایی است مهم ارزیابی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع همچنین در دیدار با هیئت اقتصادی سوریه گفت: اگر ملت‌ها در مقابل متجاوزان اسقامت کنند پیروز خواهند شد حتی اگر این استقامت در برابر آمریکا و حامیان آن باشد.

ولایتی خاطرنشان کرد: روابط مردم ایران و سوریه برادرانه بوده و در عهد خود به برقرار ماندن روابط استراتژیک پایبند بوده و هستند و تاوان آن را هم داده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بابیان اینکه ما یقین داریم دولت و ملت سوریه پیروز این جنگ نا‌برابر خواهند بود، افزود: آمریکایی‌ها به عجز خود در برابر دولت و ملت سوریه اعتراف کرده‌اند. یقیقن داریم در جنگ سرنوشت ساز حلب، دولت و ملت سوریه پیروز خواهند بود و این شکست سر آغازی برای شکت دشمنان در سوریه خواهد بود.

وی ادامه داد: همانطور که ملت سوریه در حلب پیروز می‌شوند ملت عراق هم در موصل پیروز می‌شود.

ولایتی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال تجزیه سوریه و عراق هستند. ملت و سوریه و عراق با اتحاد خود به آمریکایی‌ها نشان خواهند داد که آرزوی شیطانی آن‌ها محقق نخواهد شد.

ولایتی گفت: در منطقه ما کشورهایی که فریب آمریکایی‌ها را خوردند خودشان در معرض خطر افتادند.

64219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =