۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

دانشمندان روشی برای نمایش احساسات افراد به نابینایان پیدا کرده‌اند. یک وب‌کم، تصویر فرد مقابل را ثبت می‌کند و پس از تحلیل نرم‌افزاری، نتیجه آن روی نمایشگر انعطاف‌پذیری به شکل حروف بریل مشخص می‌شود.

ابوالفضل کریمی: بدون داشتن قدرت بینایی ، تفسیر کردن و فهمیدن حالات چهره دیگران ممکن نیست .اما شفیق الرحمان از دانشگاه Umeå در تز دکترای خود، فناوری جدیدی را معرفی کرده که این محدودیت را برای نابینایان برطرف می‌کند. این فناوری که کد بریل برای احساسات نام دارد، می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای را برای ارتباطات اجتماعی به نابینایان بدهد.

به گزارش ساینس دیلی، نداشتن حس بینایی می‌تواند زندگی یک فرد را با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو کند. شاید آشکارترین محدودیت ، مشکل مسیریابی و راه رفتن باشد، اما جزئیات کوچک زندگی روزانه نیز از جمله مواردی است که یک فرد نابینا قادر به دیدن آن‌ها نیست.

ندیدن چهره فرد در حین صحبت کردن یکی از این محدودیت‌هاست . حالات چهره اطلاعات احساسی زیادی را منتقل می‌کنند و در ارتباطات اهمیت بسیار زیادی دارند. برای مثال دیدن یک لبخند در چهره دیگران می‌تواند نشان‌دهنده لذت ، جلب توجه ، آرامش و مانند آن باشد . به این ترتیب از دست دادن حالات چهره می‌تواند موانعی را در ارتباطات اجتماعی برای نابینایان به همراه داشته باشد.

شفیق الرحمان در این باره گفت: «افراد نابینا سعی می‌کنند با استفاده از حس‌های دیگر مانند شنیدن، قسمتی از این اطلاعات از دست رفته را جبران کنند. اما فهمیدن احساسات پیچیده فقط از طریق صدا مشکل است».

او در تز دکترای خود به یک مشکل جدی پاسخ می‌دهد، این‌که چگونه می‌توان به افراد نابینا امکان دیدن احساسات دیگران را داد؟

برای ممکن ساختن این خواسته ، یک گروه تحقیقاتی فناوری جدیدی را با استفاده از وب‌کم‌های معمولی ، یک سخت‌افزار کوچک به اندازه یک سکه و یک صفحه نمایش لمسی موسوم به tactile display طراحی کردند. با استفاده از این تجهیزات محققان توانستند به نابینایان امکان تفسیر مستقیم احساسات دیگران را بدهند.

اطلاعات تصویری از طریق دوربین به یک الگوی لرزان پیشرفته تبدیل شده و توسط این صفحه نمایش‌های لمسی روی پوست فرد نابینا نمایش داده می‌شود . لرزاننده‌ها به صورت متوالی فعال می‌شوند تا اطلاعات داینامیکی را در مورد نوع احساس یک فرد و میزان شدت آن فراهم کرده و به فرد نابینا منتقل کنند.

اولین قدم برای کاربران یادگرفتن الگوهای چهره است . ابتدا حس‌های مختلف در برابر یک دوربین نمایش داده شده و سپس ترجمه آن‌ها به صورت یک الگوی لرزان در می‌آید. در حین این آزمایش، یک صفحه نمایش لمسی در پشت صندلی فرد نابینا وصل می‌شود. البته در هنگام ارتباط با دیگران می‌توان از یک صفحه جایگزین که روی ساعد نصب می‌شود نیز استفاده کرد.

مهم‌ترین موضوع در این تحقیقات، توصیف احساسات مختلف و پیدا کردن راهی برای نمایش آن‌ها با استفاده از مهندسی بیوپزشکی پیشرفته و فناوری‌های تصویری کامپیوتری است . بودجه این پروژه توسط شورای تحقیقات سوئد تامین شده است.

محققان شرکت Videoakt AB برای این فناوری که به زودی به عنوان یک محصول جدید در بازار به فروش خواهد رسید، موفق به دریافت حق اختراع و ثبت شده‌اند. البته میتوان از این فناوری به عنوان یک ابزار ارتباطی برای دیدن انسان‌ها در قسمت‌ها و کاربردهای دیگر نیز استفاده کرد.

شفیق الرحمان در این باره گفت: «ما با موفقیت توانستیم این فناوری را در تلفن‌های همراه برای نمایش لمسی مسابقات زنده فوتبال و انتقال اطلاعات احساسی انسان‌ها از طریق لرزاننده‌ها استفاده کنیم. این یک روش جالب و منحصر به فرد برای استفاده بهتر از تلفن‌های همراه است». 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =