نمایش‌های عاشورایی در غربت محض روی صحنه می‌روند

رضا صابری معتقد است «روز واقعه» بهرام بیضایی همچنان جزو بهترین درام‌های عاشورایی‌ست و باید اندیشید چرا تعداد آثاری از این دست تا این حد کم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا صابری متولد 1327 در مشهد از جمله کارگردانان، نویسندگان و بازیگرانی است که در سال 82 موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

یکی از حوزه‌های فعالیت این نویسنده و کارگردان پیشکسوت، قلم زدن در حوزه متون مذهبی و عاشورایی‌ست که از جمله آن‌ها می‌توان به «تراژدی تردید»، «کربلا بی‌شمر» و «تهران، چهارراه سیروس» اشاره کرد که آخرین آن‌ها از 25 آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

صابری صحبت‌های خود را در مورد درام‌های عاشورایی با ذکر خاطره‌ای تلخ آغاز کرد و به «خبرآنلاین» گفت: «به خاطر دارم نخستین همایش آیین‌های عاشورایی هم‌‌زمان با ایام محرم، بهمن سال 83 در تهران برگزار شد. همایشی که در پنج بخش تئاتر صحنه‌ای، تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی و نمایشگاه عکس از سوی مجموعه تئاتر شهر با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و با همکاری چند مرکز فرهنگی به اجرا در آمد.»

نویسنده و کارگردان «خون رقصه» با ذکر آن‌چه بر همایش آیین‌های عاشورایی گذشت، گفت: «من در سومین دوره از این همایش در سال 85 موفق به دریافت رتبه اول کارگردانی و رتبه دوم نویسندگی برای نمایش «تراژدی تردید» شدم. متاسفانه این همایش نهایتا تا سال 87 به حیات خود ادامه داد و پس از برگزاری پنج دوره برچیده شد. این اتفاق نمونه بارزی بود که نشان داد ادامه پیدا کردن چنین رویدادهایی دغدغه کسی نیست.»

کسب‌کننده رتبه اول کارگردانی و نویسندگی برای نمایش «از این ماز عبورم دهید» در سومین جشنواره تئاتر ایثار با مقایسه استقبال از آثار عاشورایی و آثاری با مضمونی غیر از آن ادامه داد: «شما اگر یک نمایش عاشورایی را فرضا در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرید و نمایشی با مضمونی غیر از آن را با متنی ایرانی یا فرنگی در سالن اصلی همان مجموعه اجرا کنید، می‌بینید نمایشی که در مورد عاشوراست در غربت محض روی صحنه می‌رود و نمایش سالن اصلی تماشاگر خود را دارد و مورد استقبال هم قرار می‌گیرد. من به چشم خود شاهد چنین صحنه‌های تلخی بوده‌ام.»

صابری گفت: «شاید بتوان استقبال نکردن مخاطب را حاصل پایین بودن سطح کیفی آثار تولید شده در کنار حمایت نکردن کافی مسئولین دانست. البته من دلیل اصلی این ماجرا را نمی‌دانم. نمی‌دانم آیا هنرمندان این حوزه می‌خواهند کاری انجام دهند و بلد نیستند؟ اگر بلد نیستند چرا به راهنمایی دیگران گوش نمی‌دهند؟ اگر گوش نمی‌دهند چرا از کارهای عملی خودشان تجربیاتی کسب نمی‌کنند؟»

نویسنده و کارگردان نمایش «لونه شغال» در مورد این که نهادها و سازمان‌های مرتبط برای رونق بخشیدن به گیشه آثار عاشورایی باید چه اقداماتی انجام دهند گفت: «مخاطب شاید به شکل اتوبوسی به تماشای این آثار بنشیند، اما این که کسی بخواهد بلیت بخرد، نه. من این نکته را به شکل نسبی می‌گویم و مطلق‌گرایی نمی‌کنم، اما این چیزی‌ست که تجربه سالیان سال فعالیت در حوزه تئاتر به من آموخته است. این که مخاطبانی بیایند و با خرید بلیت رونقی به گیشه‌های این نوع نمایش‌ها بدهند کمتر دیده می‌شود. واقعه عاشورا و حادثه کربلا جزو عقاید جدی ماست و هنر نمایش هم با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش می‌تواند به این حوزه بپردازد اما نیازمند حمایت نهاد و سازمانی است که به شکل جدی هزینه کند، نویسنده تربیت کند و زمینه فعالیت برای جوانان و حرفه‌ای‌ها را فراهم سازد تا بتوانند در کنار هم کار کنند.»

 صابری در پایان گفت: «نمی‌دانم چگونه می‌شود آن‌چه یکی از اعتقادات قلبی همه ماست در حوزه نمایش تا این حد محو و کم‌رنگ بروز پیدا کند. هنوز هم که هنوز است فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضایی بهترین اثری‌ست که در این حوزه وجود دارد و باید به این نکته اندیشید که چرا تعداد آثاری از این دست تا این حد معدود است؟»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 589438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =