به گزارش سرویس اندیشه خبرآنلاین از روابط عمومی کتابخانه مجلس، دوره دو جلدی تفسیر کتاب الله از ابوالفضل بن شهر دویر دیلمی با مقدمه محمد عمادی حائری توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی وابسته به دفتر آیتالله سیستانی منتشر شد.
جلد اول این کتاب از روی نسخه خطی شماره 12278 کتابخانه مجلس (سوره فاتحه-سوره کهف) کتابت قرن نهم-دهم، و جلد دوم از روی نسخه خطی شماره17982 کتابخانه مجلس (سوره مریم- سوره الناس) کتابت قرن نهم، بصورت چاپ عکسی به قطع اصلی و رنگی چاپ گردید.
دوره دو جلدی تفسیر کتاب الله در شمارگان 300 و به بهای 2000000ریال چاپ و در ساعت 30/16روز چهارشنبه 22/2/89 در سرای اهل قلم بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد. سخنرانانان این مراسم حجة الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، حجةالاسلام والمسلمین مهدویراد، عمادی حائری و محمدکاظم رحمتی خواهند بود.
درمقدمه تفسیر کتاب الله میخوانیم:
کسانی که در حوزه کتابشناسی و نسخ خطی کار میکنند همزمان گرفتار افسوس و ناراحتی از یک طرف، و شادی و طراوت و تازگی از سوی دیگر هستند. افسوس از آن بابت که با مراجعه به منابع، در مییابند چه آثار ارزشمندی از بزرگان و برجستگان عالم اسلامی از میان رفته و ما امروز از داشتن آن آثار شگرف محروم ماندهایم، اما تازگی و طراوت از این روی که هر از گاهی، به نسخهای مهم و ارزشمند دست مییابند که تاکنون در اختیار هیچ کس نبوده و میتواند سندی استوار و محکم از پیشرفت علم و دانش در یک حوزه مشخص و سرشار از اطلاعات گرانقیمت در باره دورهای از تاریخ باشد.
به رغم همه فعالیت هایی که در این حوزه صورت گرفته است باید گفت، هنوز دریای بیکرانی از آثار خطی و ارزش آنها در بازنمایی ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی، ناشناخته مانده است. میراثی عظیم که هزاران نفر از دانشمندان علوم اسلامی در گوشه و کنار دنیای اسلام در قرون گذشته پدید آوردهاند و امروز اندکی از آنها به دست ما میرسد.
از زمانی که زیدیه ایران در قرن دهم و یازدهم هجری رو به افول کامل رفتند، و تنها امامزادگانی از آنها در میان مردم نواحی شمال ایران ماند، پرسش این بود که آثار علمی آنان به کار کجا رفته است. دو نکته وجود داشت. نخست آن که آب و هوای شمال ایران، باب میل حفظ نسخه خطی نیست و این یکی از دلایل مهم برای از میان رفتن بخشی از این آثار است. نکته دوم آن که رهبران زیدیه، به تدریج از ایران سفر کرده و به یمن رفتند و با رفتن آنان، همزمان با برآمدن صفویه، این آثار نیز از میان رفت. در عین حال بخشی از آنها که به مرکز ایران منتقل شده یا به یمن رفت، همچنان در دسترس بوده و طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای بازکاوی آنها صورت گرفته است.
اثر حاضر، یکی از آثار برجای مانده زیدیه ایران در حوزه تفسیر قرآن است و به رغم آن که برگرفته از آثار دیگر است، اما به دلیل اقتباس از آثار مهمی که مفقود شده، اثری ذی قیمت و قابل توجه است.این درست است که زیدیه، به نوعی با برخی از افکار امامیه تعارض دارد، اما هم از حیث توجهی که به اهل بیت دارد و هم تفکر معتزلی و عقلی، قرابت زیادی با متون تفسیری و علوم اسلامی از منظر شیعی دارد. بنابرین توجه به این قبیل آثار برای تقویت پشتوانه فکری و فرهنگی شیعه امامی، اهمیت زیادی دارد.
نظر شما