۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تنش لفظی میان مقامات عراق و ترکیه واکنش نشان داد.

 به دنبال تشدید اختلاف ها بین آنکارا و بغداد پس از لشکر کشی ترکیه به خاک عراق و تهدید این کشور به دادن پاسخ قاطع، روسیه دو طرف را به خویشتنداری و پرهیز از ادامه تنش آفرینی های نظامی فراخواند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در باره این موضوع که حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق موجب تشدید تنش ها بین دو کشور شده است، گفت: بر این باوریم هر گونه تشدید تنش متاسفانه فقط منجر به متشنج تر شدن بیشتر اوضاع منطقه (خاورمیانه) می شود.
به گزارش روز شنبه وزارت خارجه روسیه، زاخارووا آنکارا و بغداد را به مذاکره برای حل مسائل مورد اختلاف دعوت کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: گروه بین المللی حامیان سوریه، کانال های دوجانبه بین ترکیه و عراق و همچنین سازمان ملل میدان های مذاکره دو کشور است که با استفاده از آنها می توانند از تنش ها و اختلاف های خود بکاهند و هر چه زودتر نیز باید اقدام کرد.
بغداد، لشکرکشی ترکیه را نقض حق حاکمیت ملی عراق اعلام کرده و همزمان آنکارا که ادعا می کند به درخواست این کشور نظامیان خود را اعزام کرده است، درخواست های مکرر و رسمی برای عقب کشیدن نیروهای خود را رد کرده است.
موج جدید تنش ها میان ترکیه و عراق پس از اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در مورد موصل بروز کرد.
رجب طیب اردوغان روز سه شنبه در هشداری تند به تاکید حیدرالعبادی نخست وزیر عراق مبنی بر لزوم خروج نظامیان ترکیه از خاک کشورش گفت: هنوز آنقدر خوار نشده ایم که از شما دستور بگیریم.
وی گفت: عراق درخواست های خاصی از ما درباره بعشیقه داشته است، ولی اکنون می خواهد آنجا را ترک کنیم. شأن ارتش ترکیه هنوز آن قدر پایین نیامده که از شما دستور بگیرد.
به دنبال این اظهارات، وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و پیام تندی را نسبت به اظهارات و مواضع رهبران این کشور ابلاغ کرد.
در طول یک هفته اخیر سفیر ترکیه دو بار به وزارت خارجه عراق فراخوانده شده است.
مقام های عراقی اظهارات اردوغان را تقبیح کرده و خواستار رویکرد مسئولانه آنکارا در قبال عراق و احترام به حق حاکمیت این کشور و خودداری از مداخله شده اند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =