ایرنا نوشت: منابع آگاه در مرکز اسلامی نیجریه در شهر «جوس» امروز (یکشنبه) از دستگیری شیخ «آدم احمد» نماینده شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر عالیقدر شیعیان این کشور، خبر دادند.

به گزارش منابع محلی، ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه تحت فشار وهابیون افراطی منتسب به رژیم سعودی، با یورش به منزل «شیخ آدم احمد» نماینده شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر عالیقدر شیعیان نیجریه، حسینیه شیعیان را نیز که نزدیک منزل وی بود، به آتش کشیدند.
بر اساس این گزارش و به نقل از شاهدان عینی، نیروهای ارتش نیجریه ضمن خودداری از ارائه هرگونه اطلاعات، شیخ آدم را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
این در حالی است که حسینیه شیعیان نیجریه در شهر جوس در شمال این کشور در شامگاه عاشورا و به مناسبت سالروز شهادت امام حسین(ع) با حمله ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه در آتش سوخت.
به دنبال این حمله خشونت بار و ضدانسانی، این حسینیه که محل گردهمایی شیعیان این کشور بود به شدت آسیب دید و شمار زیادی از شیعیان در این کشور کشته و یا زخمی شدند.
تظاهرات صدها تن از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در شهر «کادونا» (مرکز ایالت کادونا) و درنزدیکی شهر شیعه نشین « زاریا» برای آزادی « شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان در نیجریه تشدید و تداوم یافته است.
این در حالی است که در ماه های گذشته نیز شمار کثیری از شیعیان مناطق گوناگون نیجریه با تجمع در مقابل ساختمان کمیته حقوق بشر این کشور نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اعتراض شدید کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعار « یا مرگ یا زکزاکی» خواهان آزادی سریع « شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور شدند.
بر اساس گزارش های منتشر شده وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور و رفتار ضد انسانی زندانبان های نیجریه ای با وی از اصلی ترین نگرانی های شیعیان بیان شده است.
براساس اعلام کارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زکزاکی نابودی حرکت اسلامی در شهر های مختلف نیجریه بوده است.
خاورم**9377**1144 مترجم: حمید اوضح فرمانده ارشد کنیا: ریشه کنی الشباب یک اولویت امنیتی است
تهران - ایرنا - ژنرال « سامسون موآتته» فرمانده نیروهای دفاعی کنیا گفت: ریشه کنی گروه تروریستی الشباب اولویت نخست امنیتی این کشور است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری کپیتال اف ام از نایروبی، موآتته افزود: نیروهای ویژه این کشور مستقر در مناطق راهبردی منطقه بندری « لامو» و استان « ماندرا» واقع در شمال شرق این کشور با شناسایی دقیق مواضع الشباب در آمادگی کامل رزمی قرار دارند.
فرمانده نیروهای دفاعی کنیا در ادامه با اشاره به تهدیدات احتمالی گروه تروریستی الشباب در مناطق مرزی این کشور، بر مقابله همه جانبه با این گروه تروریستی تاکید کرد.
در همین خصوص، «جرج کینوتی» مقام ارشد پلیس کنیا پیشتر بر عزم تمامی واحدهای اطلاعاتی و عملیاتی این نیرو برای ریشه کنی گروه تروریستی الشباب تاکید کرده بود.
گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده که با دولت سومالی در جنگ است، به صورت مکرر حملاتی را در کنیا نیز به اجرا گذاشته است.
این گروه اعلام کرده که حملات مذکور تلافی جویانه هستند و تا زمانی که نظامیان کنیایی به عنوان جزئی از نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا در سومالی حضور دارند، این حملات نیز ادامه خواهد داشت.
از جمله حملات الشباب به کنیا می توان به گروگانگیری در مرکز خرید وست گیت در سال 2013 و حمله به دانشگاه گاریسا در سال جاری میلادی اشاره کرد. صدها نفر در حملات الشباب طی دو سال گذشته کشته شده اند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =