ایسنا نوشت: رئیس کمیته عمران شورای شهر ابعاد مختلف فرونشست زمین در تهران را تشریح کرد.

اقبال شاکری، با اشاره به فرونشست‌های اخیر زمین در شهر تهران و شائبه نقش مترو در این حوادث گفت: خاک تهران به دلیل نوع و جنس بسیار پرریسک است. همچنین به دلیل تاسیسات زیرسطحی زیاد از جمله شبکه آب، گاز و... احتمال بروز حوادث دوچندان است.

وی با بیان اینکه وجود حفره، قنات و چاه‌های خالی در زیر زمین، ریسک فعالیت را افزایش می‌دهند، گفت: اگر قرار باشد در زیر سطح زمین فعالیت عمرانی بزرگی همچون ایجاد مترو انجام شود، باید دستورالعمل‌های متناسب با جنس خاک ارائه شود و مطالعات زمین‌شناسی به روش ژئوفیزیک انجام شود.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در ساخت مترو نباید از روش‌های سنتی، غیرموثر و بدون تحقیق لازم از لحاظ شناخت خاک استفاده شود، گفت: باید مطالعات زمین‌شناسی منطبق بر روش‌های ژئوفیزیک و نه ژئو تکنیک باشد، چراکه روش‌های ژئوتکنیک که در حال حاضر در متروی تهران به کار می‌رود، مشکلات زیرسطحی را نشان نداده و فقط باعث مکانیک خاک و نه شناخت خاک می‌شود.

شاکری با بیان اینکه متاسفانه قرارداد منعقد شده با پیمانکار متناسب با شکل فعالیت‌ها نیست و مشاور طرح مطالعات کافی را انجام نداده، گفت: به علت شکل قرارداد و عدم درخواست کارفرما، مطالعات ژئوفیزیک و لرزه نگاری صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه این مطالعات با فرستادن امواج نفوذی در خاک به طور پیوسته و نه مقطعی باعث شناسایی خاک می‌شود افزود: انجام این مطالعات جزو خدمات مشاور طرح نبوده و در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه مجری طرح خط 6 و 7 مترو یکی از بزرگترین پیمانکاران عمرانی کشور است، در پاسخ به این سوال که چرا چنین شرکتی از انجام مطالعات ضروری خودداری کرده است؟ گفت: عدم انجام مطالعات کافی، جزو خطاهای پیمانکار و مشاور است و باید این کوتاهی در سوابق پیمانکار درج شود تا همگان از کارنامه این پیمانکار باخبر شوند.

شاکری با بیان اینکه پس از اتفاقات اخیر مشخص شد که باید نوع قرارداد اصلاح شده و انجام مطالعات ژئو فیزیک و لرزه نگاری در مسیرهای زیرسطحی انجام گیرد، تاکید کرد: بی‌توجهی به شناخت خاک، مشکلات عمده‌ای را ایجاد می‌کند هرچند احتمال دارد در پی ساخت و ساز اتفاقی نیفتد اما آثار فرونشست نقطه‌ای زمین حتی پس از پایان پروژه نیز ممکن است رخ دهد، هرچند حادثه فرونشست پیوسته در میدان قیام خیلی به مترو ربطی ندارد اما باید با انجام مطالعات، شناخت درستی از فضای زیرسطحی به دست می‌آوردیم تا منطبق با جنس خاک، عملیات عمرانی صورت می‌گرفت.

 

 

۴۲۴۲

کد خبر 590943

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 0
    یه حرفهایی میزنند همه خنده شان میگیره ، پیمانکار که نباید کار مطالعاتی بکنه، پیمانکار مجری است و نقشه را شما به دست او میدهید بنابراین کار مطالعاتی و کار کارشناسی ، مطالعات اولیه و مطالعات جزئی و مهندسی تفصیلی و همه بر عهده کارفرما یا همان مترو تهران است یا بازوهای اجرایی و شرکتهای مشاور آن لذا این حرفها بیشتر برای رد گم کنی ضعفهای نظارتی و مدیریتی است و البته بر روی کار و نحوه اجرای پیمانکار نیز دستگاه نظارت بایستی نظارت کند تا خرابکاری ، یا کم کاری و غیره صورت نگیرد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    2 0
    جناب آقای شاکری مگر در دستگاه کارفرما نظارت وجود ندارد؟ پس مهندس مشاور کارفرما مشغول چه کاری هستند که اینجوری اظهار می فرمائید؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین