مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: برای اولین بار در کشور معماری راه در مسیر آزادراه تهران- شمال اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان این که برای اولین بار در کشور معماری راه در مسیر آزادراه تهران- شمال اجرا می شود، گفت: شرکت ایتالیایی ۴۰ درصد ارزان‌تر از شرکت‌های داخلی این آزادراه را معماری می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران اعتمادی درباره طراحی معماری راه مسیر آزادراه تهران-شمال گفت: تا کنون در پروژه‌های راهسازی کشورمان از معماری راه استفاده نشده است و هیچ شرکتی تا به امروز برای راه‌های کشور معماری خاصی را طراحی نکرده است  بنا بر این در این زمینه مقررات و آیین نامه‌ایی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته شد که بر روی معماری مسیر آزادراه تهران-شمال اقداماتی انجام شود، اظهار داشت: این پیشنهاد آقای آخوندی در دستور کار ما قرار گرفت از شرکت‌های مشاور ایرانی دعوت به کار شد و چند شرکت پروپزال‌هایی را ارایه کردند اما طرح‌ها و پیشنهادهایی که از سوی این شرکت ها ارایه شد، هیچ کدام نیاز معماری آزادراه را تامین نمی‌کردند.

وی با بیان این که با شرکت‌های ایرانی برای طراحی اولین معماری راه در ایران چندین ماه در ارتباط بودیم اما نتیجه ای حاصل نشد، ادامه داد: حتی با دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران وارد مذاکره شدیم و پیشنهاداتی را ارایه کردند اما باز هم به دلیل آشنا نبودن این تیم از دانشگاه تهران با معماری راه، این مذاکرات هم نتیجه ای نداشت چراکه این گروه بیشتر به ساخت راه و آیین نامه‌های موجود برای ساخت آزادراه می پرداخت و نه معماری راه.

اعتمادی گفت: در نهایت با توجه به اینکه در کشورمان برای اولین بار بود که با مفهوم معماری راه آشنا می‌شدیم، تصمیم گرفته شد که از چند شرکت خارجی برای پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های معماری راه دعوت کنیم. چندین شرکت خارجی پیشنهاداتی را ارایه دادند که در نهایت با پیشنهاد یک شرکت ایتالیایی موافقت کردیم.

وی افزود: پیشنهاد این شرکت ایتالیایی دو مزیت ویژه داشت اول اینکه طرح معماری و روش اجرای آن و انتخاب المان‌ها و علایم، حداکثر استانداردهای جهانی را رعایت کرده بود و از میان پیشنهادهایی که مطرح بود، بهترین روش اجرا را داشت.دوم اینکه قیمت بسیار مناسبی را پیشنهاد دادند به طوری که قیمت پیشنهاد شده از سوی ایتالیایی‌ها با رعایت تمام استانداردهای جهانی ۴۰ درصد ارزان‌تر از کمترین قیمت ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی بود. در نهایت قراردادی با رعایت تمام مقررات و قوانین با این شرکت ایتالیایی برای اجرای معماری راه در مسیر آزادراه تهران-شمال منعقد کردیم.

مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال با اشاره به اقداماتی که در معماری راه انجام می شود، به ایلنا گفت: در اجرای معماری راه اقداماتی بر روی  روشنایی مسیر، ساخت توقفگاه‌ها و استراحتگاه‌های بین راه، ترانشه‌ها، نصب حفاظ مسیر و حفاظ میان باند رفت و برگشت مسیر، چشم انداز دور و نزدیک، انطباق رنگ‌ها با طبیعت و ... انجام می‌شود.  آنچه که در طراحی معماری راه انجام می شود از یک سری قواعد و استانداردهای فنی و جهانی تبعیت می کند و مفهوم کاملا جدیدی است.

وی تاکید کرد: در این قرارداد انتقال دانش هم انجام خواهد شد و با اجرای معماری راه در آزادراه تهران-شمال، این پروژه می‌تواند الگویی برای اجرای آن در سایرمحور و مسیرها باشد.

 

3535

کد خبر 590979

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    13 35
    چیزی به نام معماری راه نداریم. آنچه که مد نظر شماست معماری منظر نام دارد. به دلیل کمبود دانش تخصصی مورد سو استفاده قرار میگیرید. به عنوان عضو کوچکی از جامعه معماری از شما و هموطنان عزیزم درخواست میکنم نگاهی به برندگان جایزه معمار امسال بیاندازند تا با توانایی هموطناتون آشنا بشین. جهت تایید گفته هایم دعوت میکنم تا از پروژه هایی که در سایت های معتبر معماری همچون آرک دیلی و دیزاین بوم و دزین منتشر شده و مورد تحسین نیز قرار گرفته هم دیدن فرمایید. معماران ایران مورد تحسین جهان هستند و خوشبختانه این یک توهم نیست. کافیست نام هایی مثل تغابنی، نادر تهرانی، دانشمیر ، لیلا عراقیان و ... را گوگل کنید.
    • بی نام US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      64 7
      داداش این معماران توانمند شما 20 ساله مردم رو سر کار گذاشتن و چیزی جز هزینه چندین برابری و بخور بخور تحویل مملکت ندادن اول باید همه ما ایرانیا یه درس توجیه عدم دزدی از جیب مملکت خودمون پاس کنیم بعد
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      24 0
      ما باید به جای حسنک کجایی به بچه هامون سرگذشت کشورهایی مثل ژاپن سنگاپور و کره رو آموزش بدیم. شاید اونها با خودباوری این مملکت رو بسازن. متاسفانه بیشتر مردم اهمیتی به آینده مملکت نمیدن.
    • بی نام US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      24 2
      نه عزیز جان داریم، سالهاست که در کشورهای پیشرفته سعی می کنن اجرا بشه. بیخود با اسم بردن از چند معمار ایرانی موفق در زمینه های دیگر معماری آدرس غلط نده. یکی از بزرگترین دلایل تصادفات در ایران عدم مهندسی و معماری راهها براساس استانداردهای بین المللی است.
  • نازنین IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    39 0
    خداکنه زودتر راه بیوفته خسته شدیم از ترافیک جاده چالوس
  • سامان IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    26 2
    شاید سال 1600 افتتاح بشه
  • متقی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    31 0
    من یک تهرانی ساکن شمال هستم و شاید تنها کسی باشم که آرزو دارم این بزرگراه تا سال صفر تکمیل نشود . سال صفر سالیست که کسی از ماشین پوست موز و پرتقال بیرون پرتاب نکند . سال صفر سالیست که ساحل دریای خزر پر از آشغال نباشد , در جنگلها تپه های مدفوع دیده نشود ....دعا کنیم اول به سال صفر برسیم زیرا ساختن بزذگراه آسان است ولی ساختن یک جامعه مسول خیلی سخت است
    • شهرام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
      0 0
      نظرات امثال جنابعالي كاملا يكطرفه و مغرضانه است، در تمام دنياي متمدن، راههاي ايمن و مناسب وجود ندارد، حال اينكه شهرداريهاي كناره خزر زباله را در جنگل رها مي كند تا پول بيشتري به جيب بزند و يا سومديريت بوميان در پستهايي كه معمولا خارج از ضوابط اشغال شده است و با ديد غير كارشناسي و كاملا انتفاعي فقط در فكر غارت منابع و زمينهاي جنگلي و جلگه ايي هستند و امثالهم هم لطفا فكر گذراندن دوران بازنشستگي خود باشيد و البته نام شما تهراني نيست شما شمالي هستيد و از جانب تهراني صحبت نكنيد