۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر حفظ شیب ملایم نرخ ارز در سال‌های اخیر گفت: بانک مرکزی از تغییرات هیجانی نرخ ارز جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی الله سیف در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به طرح دولت در اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی گفت: برنامه نظام بانکی برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ثبت نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات یادشده اظهارداشت: مهم ترین اولویت دولت در اعطای تسهیلات، تامین سرمایه در گردش بنگاه هایی است که دارای بازار مصرف هستند و قیمت فروش کالاهای آنها از قیمت تمام شده تولید بالاتر است.

سیف خاطرنشان کرد: در زمینه اعطای تسهیلات موانعی مانند چک های برگشتی وجود داشت که برای رفع این مشکل نیز همزمان با ارایه تسهیلات، چاره اندیشی و وضعیت بدهی بنگاه ها تعیین تکلیف می شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها برای تحریک در اقتصاد و ایجاد اشتغال از بنگاه هایی که در تنگنا بودند حمایت کردند افزود: در پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ نیز باید باید بررسی صورت گیرد تا در نهایت منجر به افزایش تولید و بازگشت منابع به بانک ها شود.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص دخالت دولت در ثابت نگه داشتن نرخ ارز تاکید کرد: نرخ ارز در دولت تدبیر و امید ثابت نمانده و بانک مرکزی در این زمینه برخورد منطقی دارد و این وظیفه را احساس می کند که باید از تغییرات هیجانی نرخ ارز جلوگیری شود.

سیف همچنین به شیب ملایم نرخ ارز در سال های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: این نرخ در برخی فصول تغییراتی را تجربه کرده که ممکن است به دلیل افزایش سفرها به اروپا و رشد تقاضای ارز باشد.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل در استرداد مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت مکلف شده بر مبنای ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مکانیزمی را ایجاد کند که طی آن مالیات صادرکنندگان در مدت یکماه اخذ شود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مکرر نیز مربوط به مالیات اشخاص مجهول المکان و شرکت های کاغذی است که باوجود تصمیم گیری شورای گفتگو هنوز به مرحله اجرا نرسیده است؛ البته امروز تصمیم گرفته شد که این موضوع به سازمان مالیاتی ارائه و سپس به تصویب نهایی برسد.

به گفته سیف، همچنین در جلسه امشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیرامون دریافت علی الحساب مالیات ۴ درصد از واردکنندگان که حتی گروه های خوش حساب را نیز درگیر بوروکراسی بیش از حد کرده بود تصمیم گیری شد که در نهایت برای تصویب به وزیر اقتصاد ارائه می شود.

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد درباره آخرین وضعیت لغو تحریم‌های دلاری ایران که اخیر از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده است عنوان کرد: همزمان با سند برجام سوالاتی مطرح شد و راهنمایی‌هایی به عمل آمد که منجر به صدور بیانیه‌ای توسط افک شد.

به گفته سیف برخی ابهامات به صورت کامل در رابطه با سوالاتی که برای بانک‌های بین‌المللی وجود داشت به صورت شفاف پاسخ داده نشده بود، اما این ابهامات به تدریج در مذاکراتی که با بانک‌ها داشتیم، شفاف و روشن‌تر شد و همچنین در جلساتی که دوستان ما در وزارت خارجه با افک داشتند، مسائل به صورت کامل بررسی و برای طرف مقابل توضیح داده شد و نهایتا این بیانیه جدید صادر شد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این بیانیه جدید هیچ تصمیم جدیدی نیست به جز رفع ابهاماتی که پیشتر وجود داشت، در حقیقت کار کردن با دلار محدودیت‌هایی دارد و برای ما هم اینکه با دلار کار نمی‌کنیم مشکل بزرگی نیست، اما باید پیش‌بینی می‌شد که با تبدیلات دلاری و داشتن برخی دریافت های دلاری به چه ترتیبی مواجه شویم.

سیف خاطرنشان کرد: بر اساس سند برجام، داشتن حساب دلاری ممنوعیت ندارد و دستور پرداخت دلاری هم از حساب دلاری می‌تواند انجام شود و اخیرا تمام این جنبه‌های جدید را در بخشنامه‌ای که به بانک‌ها دادیم شفاف کردیم و توضیحات لازم را به بانک‌ها دادیم تا بانک‌ها بتوانند به صورت شفاف‌تر در مذاکرات‌شان با بانک‌های طرف‌شان از این موارد استفاده کنند.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    12 0
    جدن؟ پس چطور اونوقت که نرخ ارز هیجانی رفت بالا بانک مرکزی وظیفه ای جهت جلوگیری از بالا رفتنش نداشت.اونوقت الان این احساس رو دارید که همه میدونن که پایین آمدن دلار چه تاثیر مثبتی در زندگی مردمی که دارن ریال دریافت میکنن و دلار خرج میکنن داره.پس کی و کجا این مردم باید روی آرامش و رفاه رو در همه زمینه ها ببینن.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    13 2
    من متاسفم که سیف اینقدر مردم را بی اطلاع فرض می کند. نرخ هیجانی چیست؟دلار مدتی زیر 3000 تومن بود اما اکنون به 3600 تومان رسیده است یعنی 20 کاهش قدرت خرید مردم. چرا از جیب مردم فقیر قدرت خریدشان را برداشت می کنید؟ در شگفتم از این انتخاب روحانی و لجبارزی که در حمایت از سیف نشان می دهد.