ایسنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: طرح تهیه گوشی همراه مخصوص مسئولان به تصویب رسیده و در کمیسیون سیاسی امنیتی دولت در حال پیگیری است.

سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت پدافند غیر عامل صبح امروز (سه شنبه) در سالن شهید آبشناسان سازمان پدافند غیر عامل برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه تهدیدات با تحول در ماهیت تهدید مواجه هستیم اظهار کرد: در سازمان پدافند غیر عامل توانستیم تهدیدات جدید را شناسایی کرده و برای مقابله با آنها راه حل هایی بیابیم و به واسطه اقدامات انجام شده در حوزه نظامی و غیر نظامی توانسته ایم بازدارندگی جامعی برای کشور ایجاد کنیم و اگر کشوری علیه ما خیال باطلی در ذهن داشته باشد با توجه به توانایی های ما با آن مقابله خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز توانسته ایم تهدید نظامی علیه کشورمان را به آخرین مورد لیست تهدیدات علیه کشور منتقل کنیم توضیح داد: با توجه به توانایی هایمان در حوزه تولید و انباشت قدرت توانسته ایم تهدید نظامی را به آخر لیست تهدیدات علیه کشور منتقل کنیم. 

جلالی با اشاره به تهدیدات سایبری گفت: آمریکا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات 1+5 و یا احتمال شکل گیری جنگی میان ایران و رژیم صهیونیستی طرح عملیات چند جانبه ای علیه زیر ساخت های غیر نظامی کشورمان را مطرح کرده بود که شبکه برق، ارتباطات، هواپیمایی و ترابری کشور را مورد هدف قرار می داد  ما برای مقابله با این تحریم برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به گستردگی و اهمیت تهدیدات اقتصادی علیه کشور اظهار کرد: دشمن احساس می کند می تواند در این زمینه علیه ما اعمال قدرت کند بنابراین جنگ اقتصادی جدی ترین جنگ در پیش روی ماست که برای آن باید  پیش بینی های لازم انجام شود.

وی با اشاره به چرخش تهدیدات به سمت تهدیدات مردم محور از جمله تهدیدات زیستی و بیولوژیکی در حوزه انسان، غذا و دام گفت: برخی از بیماری ها محصول دست کاری هایی در آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا است و استراتژی جنگ خاموش زیستی جزو تهدیدات جدی آمریکاست که باید مدنظر قرار گیرد.

 جلالی به ادامه تهدیدات دشمن برای نفوذ در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: تهدیدات نظامی از جنس نیابتی نیز از سوی دشمنان دنبال می شود که باید مورد توجه ما قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اقدامات زیادی در راستای مصون سازی کشور در حوزه دفاعی و غیر نظامی انجام شده است و در نتیجه این اقدامات گزینه حمله زمینی از طرف آمریکا به کشورمان حذف شد، افزود: این تعارف سیاسی نیست و با توجه به اقدامات پدافند غیر عامل توانستیم گزینه حمله زمینی از طرف آمریکا علیه کشورمان را حذف کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه های غیر نظامی توضیح داد: ما کشوری هسته ای هستیم که 7 استان هسته ای داریم و در حال حاضر 5 استان هسته ای ما فعال است که برخی از این مراکز نزدیک به مراکز جمعیتی هستند، بنابراین در صورت خطر احتمال آسیب به مردم وجود دارد و در همین راستا طرح های دفاعی پیش بینی شده  و در استان های مختلف کشور آموزش ها و آزمایش های لازم انجام شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه شیمیایی پیشرفته است خاطر نشان کرد: برای پیش بینی حوادث شیمیایی نیز مرکز درمانی مصدومین شیمیایی کشور در بیمارستان بقیه الله راه اندازی شده و پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم. همچنین در حوزه انرژی برای منطقه عسلویه، ماهشهر و خارک سه فرمانده ارشد نفتی در حوزه پدافند غیر عامل منصوب کردیم که در صورت بروز حادثه مدیریت متمرکز صورت پذیرد.

جلالی به اقدامات دیگر پدافند غیر عامل از جمله ذخیره سازی زیرزمینی گاز در دو منطقه قم و سرخس اشاره کرد و گفت: شبکه سازی فعال نخبگان علمی کشور را نیز پوشش داده ایم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است تا در حوزه سایبری برای تولیدات بومی و ملی اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از برنامه های آتی ما تلاش برای توسعه شهرها به سه گرایش مدیریت شهری، شهرسازی و زیرساخت های شهری تصریح کرد: بی نظمی ایجاد شده با توجه به توسعه شهرها آسیب زا بوده اند که باید در این حوزه متمرکز شویم.

وی با بیان اینکه با رویکرد هماهنگی با کشورهای همسایه تدوین سند دفاع بین المللی  سایبری بین ایران و چند کشور همسو در برنامه هایمان قرار دارد اظهار کرد: کشور ما به خاطر تنوع تهدیدها در زمینه راه های مقابله با تهدیدات مختلف بسیار پیشرفته است و البته در این راستا از دانش دیگر کشورها نیز بهره خواهیم گرفت.

سردار جلالی در پاسخ به سوالی در مورد روند تولید گوشی همراه مخصوص مسئولان گفت: طرح تهیه آن به تصویب رسیده و در کمیسیون سیاسی امنیتی دولت در حال پیگیری و همچنین وزارتخانه های دفاع و صنعت و معدن مامور تولید آن شده اند و برنامه مان این است که بتوانیم گوشی های هوشمند موجود را تا حدود 80 درصد ایمن کنیم. البته مخاطرات گوشی های هوشمند همواره پابرجاست.

وی همچنین در رابطه با تاثیر برجام در کاهش تهدیدات پدافند غیر عاملی کشور گفت: برجام تصمیمی ملی بود که برای کشور دستاوردها و محدودیت هایی داشت که متاسفانه به دلیل بدعهدی های آمریکا تا اندازه ای که مدنظرمان بود به مزایای آن دست نیافتیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مورد برخی مسائل حاشیه ای در کشور و سیاسی بازی ها از جمله موضوع برگزاری بازی فوتبال ایران و کره به عنوان تهدید در کشور گفت: بعید می دانم در این زمینه تهدیدی برای کشور مطرح بوده باشد اما مسئولین ورزش نیز باید رعایت های لازم را انجام دهند تا در برگزاری مراسم های ورزشی و تداخل آن با روزهای مذهبی دچار تضاد نشویم.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591410

برچسب‌ها