امام حسین(ع) از جنگ رویگردان بود و به دلیل تن ندادن به ذلت جنگ را پذیرفت

سید محمد مهدی جعفری گفت: «جنگ زمانی تنها انتخاب حضرت سید الشهدا (ع) شد که موضوع ذلت پذیری به میان آمد و امام جنگ را بر ذلت ترجیح داد.»

نیکنام خشنودی - دکتر سید محمد مهدی جعفری در جمع انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتاری با موضوع آزادی مدنی و آزادی حسینی، به کالبد شکافی حادثه عاشورا پرداخت و ابعاد مختلف این واقعه تاریخی و دینی را مورد بازشناسی قرار داد.

جعفری اظهار داشت: پرواپیشگان و آزادی‌خواهان می دانند که حسین (ع) در کربلا چه کرد، آنها روح آزادیخواهی حضرت حسین ابن علی (ع) را درک می کنند و باید در این مسیر روشنگری کنند.

این نویسنده و مترجم افزود: درک عاشورا، وظیفه اجتماعی ما است، اگر ما عاشورا را درک کردیم و آن را شناختیم در مقابل آن مسئولیت داریم و این مسئولیت اقتضا می کند که به روشنگری در حادثه کربلا و قیام حسینی بپردازیم.

جعفری، با بیان اینکه حادثه کربلا فرا زمانی و فرامکانی است، گفت: کربلا و عاشورا جنگ 2 طایفه و 2 قبیله نبود، زیرا امام حسین (ع) از جنگ رویگردان بود چرا که جنگ در هر زمانی چیزی جز برادر کشی ندارد. همه بزرگان دینی در اسلام از جنگ در همه زمان ها رویگردان بودند و جنگ زمانی تنها انتخاب حضرت سید الشهدا (ع) شد که موضوع ذلت پذیری به میان آمد و امام جنگ را بر ذلت ترجیح داد.

جعفری، با بیان اینکه قشر دانشجو وظیفه راهنمایی و رهبری جامعه را دارد، گفت: دانشجویان باید در مورد این موضوع که امام در شرایطی که ظلم و باطل همه جا را فرا گرفته بود حج را رها کرد و به جهاد پرداخت، و اینکه در شرایط گمراهی و ظلم حج چه معنی دارد، اندیشه کنند.

این پژوهشگر تاریخ و متون دینی افزود: باید در مورد مسائلی از جمله این که در شرایطی که از لا اله الا الله فقط لا اله باقی مانده است، حج چه جایگاهی دارد، در شرایطی که قدرت پرستی و موقعیت پرستی همه جا را گرفته است حج جایگاهی ندارد و امام (ع) دراین شرایط حج را رها کرد و به جهاد پرداخت، به درستی بیندیشیم.

جعفری بر لزوم روشنگری قشر جوان و دانشجوی جامعه در بازشناسی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و قیام حسینی (ع) تاکید کرد و درباره فعالیت های امام سجاد (ع) بعد از حادثه عاشورا گفت: امام سجاد (ع) هم در آن زمان روش دعا و نیایش را برگزیدند، و زمانی که اقشار مختلف برای عرض تسلیت خدمت ایشان می آمدند، امام ظلم بنی امیه را آشکار می کردند.

جعفری افزود: عزاداری به شیوه کنونی درآن زمان رایج نبود بلکه عزاداری ها برای حسین ابن علی (ع) از زمان آل بویه رسم و سینه زنی و زنجیر زنی مرسوم شد.

این پژوهشگر دینی در پایان گفت: اگر چه عزاداری کمترین کاری است که ما برای حضرت سید الشهدا (ع) انجام می دهیم اما امام حسین (ع) نیازی به شیوه عزاداری هایی که از آن یاد شد، ندارد بلکه ما باید برای گم کردن اهداف و برای خودمان عزاداری کنیم.

6262/

کد خبر 591635

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار