مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست می‌گوید: بیشترین توجه سازمان بر دوچرخه‌های برقی است؛ چرا که آنها تحرک بیشتر را ایجاد می کند. در عین حال دوچرخه‌های برقی در سربالایی‌ها می‌توانند به شهروندان کمک کنند که با سهولت بیشتری پا بزنند.

زهرا داستانی: خودروهای هیبرید، موتورسیکلت‌های و دوچرخه‌های برقی و اسکوترهای برقی شاید آخرین راه نجات تهران و کلان‌شهرهای ایران از آلودگی هوا باشد. آلودگی که دست از سر 80 میلیون ایرانی بر نمی‌دارد و حالا سازمان متولی این امر یعنی سازمان محیط زیست با ایجاد تسهیلاتی سعی در فرهنگ سازی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دارد. موضوعی که محمد درویش بر آن تاکید دارد.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرآنلاین به تشریح یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی سازمان برای نجات تهران و کلان‌شهرها از آلودگی هوا پرداخته است.

چندی پیش خبری تحت عنوان پرداخت وام 10 میلیون تومانی به دوچرخه سواران پایتخت از سوی سازمان محیط زیست منتشر شد. افرادی که قصد دریافت این وام را دارند چگونه و از چه طریقی می‌توانند اقدام کنند؟

تمام هموطنانی که تمایل به خرید دوچرخه و موتورسیکلت برقی داشته باشند می‌توانند از این وام تا سقف 10 میلیون تومان بهره‌مند شوند. این وام هیچ گونه سود یا کارمزدی ندارد و بازپرداخت آن 12 ماهه است. هموطنان عزیز برای اینکه از این وام استفاده کنند باید حسابی در بانک قرض الحسنه رسالت که در تمام ایران شعبه دارد باز کنند. سپس به سایت mbazar.ir مراجعه کنند و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. علاقه مندان به خرید می‌توانند مستقیما از طریق تماس با شماره 88567276 با بانک قرض الحسنه رسالت در تهران ارتباط برقرار کنند و اطلاعات بیشتر را در این رابطه دریافت کنند.

چند روز پیش روزنامه گاردین در گزارشی به شرح برنامه‌های پیشنهادی دولت انگلیس برای کاهش آلودگی هوا پرداخته است. در این گزارش به برنامه‌هایی از جمله ارزان کردن قیمت پارکینگ ها، اجازه عبور از خطوط ویژه اتوبوس ها و اولویت داشتن عبور از چراغ ها برای خودروهای برقی اشاره شده است. آیا این برنامه‌ها می‌تواند نسخه‌ای قابل درمان برای رفع آلودگی هوای تهران باشد و محیط زیست مشابه این برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهد؟

هم اکنون دولت ایران برای تشویق مردم به سمت خرید خودروهای برقی گام برداشته است. در این راستا گمرگ را از روی خودروهای هیبرید و برقی برداشته است و سرمایه گذاران را تشویق به تولید خودروهای برقی می کند. وامی که هم اکنون سازمان محیط زیست در اختیار خریداران دوچرخه و موتورسیکلت های برقی و هیبرید قرار می دهد یک مزیت برای جهت دهی به خرید مردم است تا آنها به سمت خرید وسایل حمل و نقلی بروند که نیاز به مصرف سوخت‌های فصیلی نداشته باشد و آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست جشنواره‌ای را به عنوان جشنواره شهرداران سبز برگزار می کند و شهرداری که مسیرهای ایمن دوچرخه سواری ایجاد کند و پیاده راه‌های بیشتری را در مبلمان شهری طراحی کند، از مزایا و جوایز بیشتری برخوردار خواهد شد و تندیس شهردار سبز را دریافت خواهد کرد. این‌ها از جمل برنامه‌های تشویقی است که دولت ایران نیز برای کاهش آلودگی هوا طراحی و اجرا می‌کند. این تمهیدات به صورت قانونی در لایحه هوای پاک دیده شده و اگر این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد مسیر هموارتر خواهد شد. حتما می شود تسهیلات دیگری نیز برای کاهش آلودگی هوا قائل شد. مثلا می توانیم قانونی را وضع کنیم که تنها خودروهایی هیبریدی و برقی اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند و به هیچ وجه صاحبان خودروهای غیر برقی طرح ترافیک دریافت نکنند. اینها می‌تواند جزو پیشنهادهایی باشد که مطرح می‌شود.

در همین گزارش آمده است که دولت انگلیس می‌خواهد تا سال 2020 قانونی را تصویب کند که شهرهایی که همچنان اتوبوس، کامیون و تاکسی های فرسوده دارند، جریمه پرداخت کنند. آیا در این رابطه نیز اقدامی صورت گرفته است؟

تا پایان امسال آخرین فرصت شماره گذاری خودروهای بنزین‌سوز با استاندارد فعلی به پایان می‌رسد و بعد از سال 95 به هیچ عنوان موتورسیکلت‌های دوزمانه مجوز پلاک‌گذاری نخواهند داشت. تمهیدات و فشارها را به صنایع خودروسازی می آوریم که محصولاتشان مجهز به سیستم‌های با استاندارد یورو 5 شوند و اگر خودرویی به این سیستم مجهز نباشد از سال آینده امکان شماره‌گذاری نخواهد داشت. از شهریور ماه سال گذشته به چندین خودرو که فاقد استاندارد یورو 4 بوده‌‌اند اجازه پلاک گذاری نداده‌ایم. این کار کاملا عملی است و در دستور کار قرار گرفته است.

نبود ایستگاه شارژ برای خودروها و موتورسیلکت‌های برقی یکی از مشکلاتی است که استفاده از این خودروها را با مشکل مواجه می‌کند. حال که تشویق برای خرید این وسایل حمل و نقل در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته آیا تمهیداتی برای ایجاد آن در نظر گرفته شده است؟

نبود ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای برقی یکی از مشکلاتی است که کشور در سال‌های آینده با توجه به تشویق مردم به سمت خرید خودروها و موتورسیکلت‌های برقی با آن روبرو است.‌ سازمان محیط زیست شهرداری‌ها را تشویق به ایجاد ایستگاه های شارژ کرده است. خوشبختانه شهرداری اصفهان در این زمینه پیشگام است و به زودی ایستگاه شارژ موتورسیکلت‌های برقی را در این شهر راه اندازی می کند و در دستور کار دارد که به سمت ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز حرکت کند. امیدواریم که سایر شهرداران از این شگرد و ابتکار شهردار اصفهان تبعیت کنند و ما شاهد هر چه بیشتر ایجاد ایستگاه‌های شارژ برقی در کشور باشیم.

تشویق مردم برای استفاده از اسکوترهای برقی یکی دیگر از برنامه‌های تشویقی در کشورهای اروپایی برای کاهش آلودگی هواست. آیا استفاده از اسکوتر‌های برقی در ایران برای شهروندان امکان پذیر است؟

استفاده هرچه آسان‌تر از این وسیله در ایران نیازمند فرهنگ سازی است. در قوانین ایران هر نوع وسیله حمل و نقلی که سرعت آن کمتر از 25 کیلومتر در ساعت باشد نیاز به دریافت گواهینامه ندارد و همه شهروندان می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. اسکوتر نیز یکی از این وسایل حمل و نقل است که هیچ گونه منع قانونی برای استفاده از آن وجود ندارد. هم اکنون برخی از شهرهای شمالی و در کلان شهر اصفهان، تبریز و مشهد نیز از آن استفاده می‌شود و به راحتی می‌تواند گسترش پیدا کند.

آیا هدفگذاری سازمان محیط زیست به تشویق مردم به سمت استفاده از اسکوتر نزدیک است؟ یا استفاده از دوچرخه و موتور برقی در اولویت این سازمان قرار داد؟

بیشترین توجه سازمان محیط زیست روی دوچرخه‌های برقی است چرا که آنها تحرک بیشتر را ایجاد می کند و یکی از مشکلاتی عمده ای که شهروندان کلان شهرها پس از آلودگی هوا با آن روبرو هستند یعنی چاقی، دیابت و کبد چرب را برطرف می‌کند. در عین حال دوچرخه‌های برقی در سربالایی ها می‌توانند به شهروندان کمک کنند که با سهولت بیشتری پا بزنند. دوچرخه‌های برقی دو کاره هستند و شهروندان می توانند در سطوح صاف و هموارتر رکاب بزنند و هم در سربالایی ها از قدرت دوچرخه بهره مند شوند. در نتیجه مزیت اصلی دوچرخه‌های برقی این است که می‌تواند جایگزین ورزش حذف شده از زندگی شهروندان باشد. اما موتورسیکلت‌ها و سکوتر‌های برقی این ویژگی را ندارد و تنها مزیت آن‌ها این است که آلودگی صوتی ندارد و سوخت فسیلی را مصرف نمی‌کنند. بنابراین در اولویت دوم سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهند گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    6 0
    خیلی خوشحال شدم دیدم زده وام خرید دوچرخه،ولی هیچ مدلی توی اون سایت نبود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    10 0
    خریدن دوچرخه و موتوربرقی کار ندارد.هر کس به اندازه وسعش یک مدلی را می خرد. وظیفه شهرداری است که راههای مخصوصی برای دوچرخه درست کند که متاسفانه اصلا به فکرنیستند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    7 0
    شخصا اعتقادي به داشتن 3 س در الفبا ندارم ولي جهت اطلاع سوخت فسيلي صحيح اسن نه فصيلي .
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    3 0
    عالیههههههههههه
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    11 1
    دوچرخه را می دزدند...باطری آن را می برند...از همه مهم تر ماشین در خیابان ما را می کشد
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    10 0
    بنده سرباز وظیفه هستم. وقتی تماس گرفتم برای دریافت وام، فرد محترم پشت خط شروع کرد به متلک باران کردن که پولش را از کجا میخواهی پس بدهی؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    5 0
    خانوما چی کار کنن؟
    • دانش اموز IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
      7 1
      ینی چی خانوما چیکار کنن؟خب مام مثل همه دوچرخه سواری میکنیم دیگه فرهنگ دوچرخه سواری خانوما خیلی وقته جا افتاده ولی بازم ما جاافتاده ترش میکینم :
  • سامان A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    22 0
    بنده از اردیبهشت ماه از دوچرخه برقی استفاده میکنم و‌با آن به محل کار خودم میروم مشکل اصلی نبود مسیر امن برای دوچرخه است اکثر ماشین های عبوری توجهی به من دوچرخه سوار نمی‌کنند و با فاصله کم و پر خطر از کنار دوچرخه عبور می کنند .امیدوارم روزی بیاید که فرهنگ دوچرخه سواری در تهران جا بیافتد
  • علی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    4 3
    فقط قصدشون فروش یه مشت دوچرخه بی کیفیت چینی هست
    • بی نام DE ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
      0 0
      درسته. وگرنه به جای سرمایه گذاری روی فروش دوچرخه، باند دوچرخه رو می ساختند.
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    9 0
    تهران مشکلاتش خیلی زیاده تا زمانی که امکانات رفاهی درمانی اموزشی ورزشی شغل و خیلی چیزهای دیگه در تمام شهرهای ایران نباشه سیل مهاجرت به تهران زیاد میشه و عاقبت شهر این میشه ترافیک و الودگی هوا و الودگی صوتی و هزاران مشکل دیگه صنایع الاینده رو از تهران خارج کنن خودروهای مدل پایین رو از رده خارج کنن حمل و نقل عمومی رو توسعه بدهند شهر تهران از حالت طبیعی خارج شده و خیلی بی رویه و بدون حساب و کتاب این شهر بزرگ شده به مراتب مشکلاتش هم زیاد تر شده
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    کسی تره هم برای دوچرخه سواران خرد نخواهد کرد. تنها راه محدود سازی اتومبیل های شخصی است و لاغیر