تلاش یکساله کمیسیون کشاورزی برای تشکیل ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب

تایید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و قائم مقام خانه کشاورز ایران بر ایجاد کارگروه ملی نجات زاینده رود تاییدی دیگر بر نقشه راه استراتژیک یکساله کمیسیون کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دهمین جلسه  کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان میزبان دکتر علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بود تا طرح ایجاد کارگروه ملی" نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " و مدیریت حوضه  آبریز زاینده رود با دیدگاه ملی و خالی از تعصبات قومیتی و استانی را صحه گذاری مجدد نماید .

حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: اگرچه رشد صنعت کشاورزی در برنامه های اول تا پنجم توسعه با همت بلند کشاورزان و علی رغم مشکلات و معضلات بسیار روندی صعودی داشته است اما به هرحال جایگاه کنونی صنعت کشاورزی جایگاه ایده آل و اصلی آن نیست .

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی در سال 95 نسبت به سال 94 از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش یافته است اظهار داشت : محصولات صادراتی کشاورزی را ، محصولاتی آب بر مانند هندوانه تشکیل داده است که این موضوع با در نظر گرفتن مشکلات آبی کشور و مسئله صادرات آب مجازی بسیار جای تامل و بازنگری دارد .

دکتر قلمکاری خوداتکایی را از مفاهیم اصلی در اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد : کشاورزی از جمله مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است و ما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی و چشم اندازه 20 ساله ی کشور را جامه ی عمل بپوشانیم باید برای صنعت کشاورزی نگاهی جدید و مدیریتی دقیق داشته باشیم .

وی با بیان اینکه مساله ی آب و محیط زیست دو فاکتور اساسی در دست یابی به امنیت غذایی است تاکید کرد : اگر واقعا به دنبال خوداتکایی ، امنیت غذایی و ایجاد اشتغال هستیم باید برای مسائل و معضلات کشاورزان ازجمله آب لازم در این بخش برنامه و مدیریت صحیح داشته باشیم .

ئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان در تولید برخی از محصولات زراعی ، باغی و دامی همیشه جزء استان های برتر کشور بوده است تصریح کرد : اصفهان یک استان صنعتی است و با رونق کشاورزی می تواند تبدیل به یک استان فراصنعتی با کلیه ابعاد توسعه پیشین وپسین زنجیره غذایی شود البته این درصورتی است که ابتدا مساله اب و زاینده رود حل شود.براین اساس لازم است یک برنامه ریزی جامع جهت ایجاد کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " انجام و به مدیریت های سلیقه ای و منطقه ای این حوضه ی آبریز پایان دهد .

قلمکاری با طرح این پرسش که مگر چه چیز زاینده رود کمتر از دریاچه ی ارومیه است گفت :زاینده رود فقط برای اصفهان نیست ،زاینده رود قلب تپنده فلات مرکزی است که باید تبدیل به یک رستاخیزو مطالبه ی ملی شود همچنین می توان انتظار داشت با همت عالی دولت و با تعیین کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب مشابه آنچه در درباچه ی ارومیه انجام پذیرفته است زاینده رود بار دیگر زنده شود .

دکتر علی محمد شاعری : ایجاد کارگروه ملی نجات زاینده رود را با پشتیبانی همه بخشها باجدیت دنبال می کنیم

دکتر علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دهمین نشست کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت : در گذشته تئوری برخی این بوده است که منابع طبیعی نامحدود هستند و می توانند پاسخگوی هر میزان تقاضا و بارگذاری جدیدی باشند حال آن که نه تنها این تئوری علمی نیست بلکه نمی توان بر اساس آن یک برنامه ریزی رو به جلو داشت .

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برگشتن از این نگرش و رویکرد و رسیدن به اصولی کارشناسی ، علمی ، دقیق و مدقن را لازمه ی مدیرت بحران آب در کشور دانست و ادامه داد : اگرچه طرح های نظیر انتقال آب خلیج فارس و شیرین نمودن آن مطرح می شود اما باید قبول کنیم نمی توانیم منابع آبی جدیدی را ایجاد کنیم و بهترین راه غلبه بر بحران آب مدیریت، مصرف است.

وی ایجاد صنایع آب بر در اصفهان با وجود کمبود آب را از معضلات مهم در اصفهان برشمرد و اظهار داشت : پلمب چاه های غیر مجاز ، تناسب برداشت ها با نزولات ، هوشمند کردن مصرف آب ،آبیاری نوین ، تصفیه و بازچرخانی فاضلاب و ... از جمله مواردی است که باید با جدیت تمام در استان اصفهان اعمال شود.

 شاعری با بیان اینکه برنامه ی ششم توسعه با محوریت آب و محیط زیست تدوین شده است، افزود : کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در کنار کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و سایر دغدغه مندان این رودخانه طبق نقشه راه تدوین شده طرح ایجاد کارگروه ملی " نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " را وارد مجلس نموده و سپس بعنوان یک طرح ملی عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه دو موضوع آب و محیط زیست باید در صدر اولویت های کشور قرار بگیرد اظهار داشت :نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز باید بیش از پیش در راستای ایجاد این کارگروه حضور داشته باشند همچنین لازم است اعضا، نخبگان اساتید و مشاورین کارگروهها وکمیته های مربوطه در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازگانی اصفهان که از روحیه ی پیگیری و حل مساله ی بالایی برخوردار هستند در راستای تشکیل این کارگروه ملی با مجمع نمایندگان اصفهان تعامل بیشتری را ایجاد کنند .

 قلمکاری پس از بیانات رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت : خوشحالم که پس از یک سال عبارت " مگر چه چیز زاینده رود کمتر از دریاچه ی ارومیه است" را از زبان مسئولین و متخصصین این حوزه در اقصی نقاط کشور می شنوم

قائم مقام خانه ی کشاورز :ایجاد کارگروه ملی " نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " نیاز به یک صدایی مردم دارد.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه ی کشاورز ایران نیز در این نشست اظهار داشت : کارگروه ملی نجات زاینده رود در صورت تشکیل بدون حمایت مردم موفق نخواهد بود و به همین خاطر لازم است تا با افزایش آگاهی ها و جایگزینی روشها، برنامه ها وآمارهای علمی به جای آمارهای زبانی که با واقعیت تفاوت فاحش دارند نسبت به جلب مشارکت مردم اقدام نمود .

وی هم افزایی و تعامل را لازمه ی پیشبرد و عملیاتی شدن طرح ایجاد کارگروه ملی " نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " دانست و ادامه داد : چه کنم ؟ چه کنم ؟ ها مشکلی از مشکلات حوضه ی آب ریز زاینده رود کم نمی کند و حیات زاینده رود بستگی به همکاری همه جانبه مردم ، دولت و بخش خصوصی دارد .

دکتربیابانی با اشاره به اینکه این پنجمین بار است که در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان حضور پیدا می کند گفت : ای کاش سال ها پیش چنین کمیسیونی تشکیل و با این شدت و با این نقشه راه منسجم پیگیر حل مشکلات کشاورزان و برطرف کردن معضلات حوضه ی آب ریز زاینده رود می شد.

وی در پایان تاکید کرد :اگر امروز خانه ی کشاورز ایران به اندازه ی یک وزارتخانه فعالیت می کند به واسطه ی پشتوانه ی مردمی است و بر این اساس می توان گفت حل مساله ی زاینده رود نیز نیاز به یک پشتوانه ی مردمی کامل وهماهنگی همه عناصر موثر دارد .

 قلمکاری ریاست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه ای صحبت های دکتر بیابانی ضمن اشاره به تفاهم نامه ی بین این کمیسیون و خانه ی کشاوز ایران از زحمات مهندس محمد صادقی دبیر خانه ی کشاورز اصفهان تقدیر کرد .

بیانیه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی پیرامون اصلاحات لازم بر برنامه ی ششم توسعه

برنامه ی ششم توسعه از جمله محورهای اساسی در دهمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی بود و اعضای این کمیسیون نقدها و پیشنهادات خود پیرامون این برنامه ملی را فارغ از مسائل منطقه ای و صرفا با نگرش ملی با ارائه مستندات لازم در حضور رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عنوان نمودند .

مهندس حسن سلیمان پور مدیرعامل جمعیت پیام سبز و عضو کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی در این دیدار با بیان اینکه در حیطه ی محیط زیست حجم کار بسیار بالا و حجم اعتبارات بسیار پایین است گفت : صندوق ملی محیط زیست در این خصوص می تواند کارگشا باشد و زمینه را برای کارهای زیربنایی محیط زیستی فراهم کند .

وی با انتقاد از تعلق گرفتن هزینه ی آلایندگی به شهرداری ها و عدم تخصیص این هزینه ها به امور محیط زیستی اضافه کرد : درک مفهوم آب مجازی ، سیاست گذاری صادرات کشاورزی و ... از جمله نکات اساسی است که باید در تدوین برنامه ی ششم توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

 قلمکاری با بیان اینکه تمام بندهای سند ششم توسعه در کمیته های هفتگانه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است گفت : تمام نکات مطرح شده پیرامون این مساله درقالب یک بیانیه تنظیم شده که جهت لحاظ شدن دراین موارد اصلاحی در برنامه به آقای دکتر محمد شاعری ریاست کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس تقدیم می شود .

وی همچنین از آمادگی کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی جهت اعزام یک کارگروه تخصصی در خصوص ارائه ی مستندات و پاسخ به سوالات احتمالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این بیانیه خبر داد و اضافه کرد : بیانیه ی تدوین شده پیرامون برنامه ی ششم توسعه در بردارنده ی دو موضوع اساسی کشور یعنی آب و محیط زیست است .

نگرش و مدیریت استانی حوضه ی آبریز زاینده رود باعث خشکی زاینده رود شده است 

مهندس لطف الله ضیایی عضو هیئت مدیره ی شرکت مهندسین مشاور زایندآب در این نشست پیرامون وضعیت کنونی حوضه ی آبریز زاینده رود گفت : این حوضه در کمربند خشک کشور قرار گرفته و بر اساس شاخص های جهانی و میزان منابع آب تجدید پذیر و میزان برداشت ها می توان گفت این حوضه در یک بحران دائمی قرار داشته و دارد .

وی با بیان اینکه همیشه شاخص آب حوضه  آبریز زاینده رود بر اساس ایستگاه کوهرنگ اندازه گیری شده است افزود : میزان بارش ها در سال های 91 تا 94 تنها 7 درصد نسبت به میانگین بارش ها کاهش داشته است و این مثال کوچک به تنهایی اثبات می کند که آنچه امروز در زاینده رود اتفاق می افتد بیشتر ناشی از مدیریت ناصحیح است .

مهندس ضیایی با بیان اینکه نگرش خرد ومدیریت استانی حوضه ی آبریز زاینده رود باعث خشکی این رودخانه و به تبع آن باتلاق گاوخونی شده است اظهار داشت : باید دانست که پیامدهای خشکی زاینده رود فرا استانی است زیرا تالاب گاوخونی در طول سالیان متمادی محل انباشت فلزات سنگین حمل شده توسط جریان آب بوده و در صورتی که این زیستگاه تبدیل به یک کانون ریزگرد شود استان هایی که تا شعاع هزار کیلومتری آن قرار دارند در معرض آسیب قرار خواهند گرفت .

وی با ارئه مستندات لازم درجلسه نشان داد استفاده ی بیش از حد از آب زاینده رود در بالادست و برداشت های بیش از حد صنایع اقدامی غیر قانونی بوده و آن را عملی غیر شرعی نیزدانست و تاکید کرد : مطابق با قوانین شرعی استفتاء شده از مقام معظم رهبری و موازین قانونی استفاده بدون اجازه از آب تخصیص یافته به حق آب داران شرق اصفهان حرام است .

تعامل و همکاری استان ها راه نجات زاینده رود

 بزرگی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی نیز ضمن ارائه ی گزارشی از جلسات برگزارشده این کمیسیون تاکنون گفت : همانگونه که در زمان جنگ تحمیلی تمام استان ها برای دفاع از تمامیت ارضی کشور همکاری داشتتند و کسی در استان اصفهان نمی گفت جنگ خوزستان کاری با استان ما ندارد، امروز هم برای حل مشکل زاینده رود همه ی استان ها باید باهم مشارکت داشته باشند .

وی با بیان اینکه اکثریت مباحث مطرح شده در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون حوضه ی آبریز زاینده رود و کشت فراسرزمینی بوده است اظهار داشت : همین موضوع نشان از وجود بحران آب در استان اصفهان است و ما به همین منظور و بر اساس مباحثی که در آغاز دوره ی هشتم اتاق بازرگانی داشته ایم تلاش نموده ایم تا برنامه ها و راهکار های خود را بر اساس کار کارشناسی و قوانین علمی به قوای سه گانه ارائه دهیم .

 عبدللهی نایب رئیس دیگر کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تقدیر از تعامل به وجود آمده در خصوص اجرای طرح ایجاد کارگروه ملی" نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " گفت : در طی جلسات متعدد با مسئولین مختلف قول های مساعدی را در خصوص طرح های ارائه شده توسط کمیسیون دریافت نموده ایم و تا زمان تحقق آن ها مسائل را پیگیری خواهیم کرد .

همانطور که از صحبت های دکتر عبداللهی به خوبی مشخص است و دکتر علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید دارد روحیه ی پیگیری و حل مساله طبق یک نقشه راه استراتژیک مدون از مهمترین ویژگی های کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان است و به پشتوانه ی همین مهم می توان انتظار داشت که عملیاتی شدن طرح ایجاد کارگروه ملی " نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب " دور از انتظار نیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =