ویروس پاپیلومای انسانی HPV یکی از علل سرطان دهانه رحم

دکتر مریم جوادیان متخصص زنان و زایمان این مرکز و استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : تقریباً در هر دقیقه یک خانم مبتلا به سرطان دهانه رحم در دنیا تشخیص داده می شود

به گزارش روابط عمومی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ، دکتر جوادیان گفت : شایعترین بیماری ناشی از این ویروس زگیل های تناسلی و پوست می باشد.

عفونت ناشی از این ویروس شایع است ، از هر 10 زن 8 نفر در طول عمرشان به این بیماری مبتلا می شوند .

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت: این عفونت در آقایان هم دیده می شود .

وی اشاره کرد: اکثر عفونتهای HPV خودبخود برطرف می شوند ولی اگر برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند می توانند موجب مشکلات جدی گردند . این ویروس در پوست به ویژه پوست ناحیه تناسلی یافت می شود که اغلب علامتی ایجاد نمی کند ، از این رو بسیاری از افراد از ابتلا به آن آگاه نیستند .

دکتر جوادیان اضافه کرد: تقریباً در هر دقیقه یک خانم مبتلا به سرطان دهانه رحم در دنیا تشخیص داده می شود که سرطان دهانه رحم از نظر شیوع سومین سرطان در بین خانمها در سراسر دنیا می باشد . سرطان دهانه رحم از طریق ژنتیکی به ارث نمی رسد بلکه تمام سرطانهای دهانه رحم به وسیله انواع خاصی از HPV ایجاد می شوند .

وی گفت : همچنین HPV عامل بیماریهای زگیلهای تناسلی و انواع سرطان های واژن و فرج و مقعد نیز می باشد.
این متخصص گفت : خانمها در هر سنی در معرض خطر هستند و عفونت HPV به آسانی با هر تماس جنسی حتی بدون آمیزش منتقل می گردد و ممکن است از طریق تماس با افراد بدون علایم قابل مشاهده منتقل شود.

وی همچنین متذکر شد: تنها یکبار آمیزش با فرد آلوده برای ابتلاء به عفونت HPV کافی است.

ایشان بیان داشت: گارداسیل یک واکسن (آمپول ) است که برای دختران و خانمهای 9 تا 45 سال استفاده می شود تا علیه بیماریهای سرطان دهانه رحم ، زگیلهای تناسلی ، سرطان های واژن و فرج ، سرطان مقعد ، ضایعات پیش سرطانی مقعد ، دهانه رحم ، واژن و فرج که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شوند حفاظت شوند .

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت : همچنین این واکسن برای پسران و آقایان در سن 9 تا 26 سال استفاده می شود و کمک می کند که علیه بیماریهای ضایعات پیش سرطانی مقعدی ، ‌سرطان مقعد ، زگیلهای تناسلی، که توسط HPV ایجاد می شوند محافظت گردند. این واکسن معمولا در عضله بازو تزریق می گردد و باید با تجویز پزشک متخصص صورت پذیرد.
دکتر جوادیان در پایان گفت: غربالگری این بیماری برای خانم ها طبق برنامه پاپ اسمیر انجام می شود و برای تشخیص درآقایان مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی یا پزشک خانواده ضروری است .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =