شهروند نوشت:بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این‌که مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور بسیار بالاست، می‌گوید: هم اکنون متوسط مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور حدود ۲۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. او تأکید دارد: اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانت‌نیسان‌های کشور را باید بخرد و تحویل ذوب‌آهن بدهد و بسوزاند.

براساس اعلام وزارت نفت روزانه ١٦‌میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت نوسازی ناوگان در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ٤‌میلیون خودروی فرسوده ایران روزانه ١١‌میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف می‌کنند که با این حساب حدود ٦٩‌درصد بنزینی که روزانه وارد می‌شود توسط خودروهای فرسوده استفاده می‌شود. از این میان نیسان‌های آبی با جمعیت حدود ٧٠٠‌هزار دستگاه در ایران کمتر از ٢٥‌درصد خودروهای فرسوده کشور را تشکیل می‌دهند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درحالی‌که مصرف سوخت وانت‌نیسان‌ها را ٢٠ الی ٣٠‌درصد بالاتر از حد استاندارد می‌داند، به «شهروند» گفت: خودروهای مشابه وانت‌نیسان‌ها معمولا به صورت دیزلی تولید می‌شود و تولید بنزینی آن دیگر هیچ توجیهی به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد.
او با بیان این‌که در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین خودروهایی تولید و نمونه مشابه آن در هیچ بازاری پیدا نمی‌شود، افزود: بیش از ٤٥‌سال از تولید نیسان‌های آبی زامیاد در ایران سپری می‌شود. در حالی‌که عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠‌سال است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که معمولا آمار دقیقی از مصرف سوخت این خودروها در کشور داده نمی‌شود یا اگر هم داده شود با واقعیت موجود تفاوت بسیاری دارد، اضافه کرد: مصرف سوخت این خودرو وقتی عجیب‌تر می‌شود که برخی رانندگان اضافه بر میزان استاندارد این خودرو بار می‌زنند.
زاوه در حالی‌که راهکار حل معضلاتی از این دست را واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور می‌داند، ادامه داد: گرچه چند سالی هست که صحبت از پادرا برای جانشینی نیسان به گوش می‌رسد و تولید این خودرو هم آغاز شده اما ظاهرا سود در تولید نیسان آبی‌های قدیمی بیشتر است که هنوز مسئولان شرکت سایپا و زامیاد قید تولید آن را نمی‌زنند. به گفته او در حالی‌که کشورهایی همچون آلمان و نروژ از توقف تولید خودروهای احتراقی بعد از ‌سال ٢٠٢٥ میلادی سخن می‌گویند، ایران همچنان به تولید خودروهایی با حجم بالای مصرف سوخت بنزین اقدام می‌کند.

 

45302

کد خبر 593343

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    50 8
    در واقعیت 95 باری که در ایران توسط وانت حمل میشه یعنی بار تا حداکثر 3 تن توسط همین وانت ها دارن جا به جا میشن
    • رسول A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      42 1
      البته بهای مصرف سوخت بالای این نیسان ها هم توسط صاحبان بار بصورت کرایه بالاتر و در نهایت از جیب مصرف کننده نهایی کالاها پرداخت میشود.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      24 0
      این 95 رو از کچا در میاری؟ سهم بالایی داره قطعا ولی زیر 50 درصده
  • salar A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    48 1
    حالا چرا آبی یعنی سفیدا اوکین؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    36 2
    اگر جایگزینش موجوده، همین امروز اینکارو بکنید
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      29 1
      این و مزدا وانت مال زمانه باسازی ژاپن بعد از جنگ جهانیه و تو ایران هیچ جایگزینی هم نداره .الان تو ایران وانت و مینی بوس با کیفیت تولید نمیشه
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    24 3
    به حرف که نیست یه تسهیلاتی قایل بشید تا مردم خودرو فرسوده را تعویض کنند فقط شعار ندید در آلودگی خودروها دولتها و شهرداریها بیشتر از مردم مقصرند پس چرا مردم هزینه تصمیمات غلط آنها را بدهند
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    36 0
    چرا تولیدش متوقف نمیشه؟
  • بی نام RO ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    62 1
    كساني كه مي گن كشور ما امنيت داره من باهاشون مخالفم، اگر راست مي گيد توضيح بديد ببينيم چطور ماشيني كه حداكثر ده سال بايد توليد بشه، 45 ساله داره توليد ميشه و همه جور نا امني رو به بار اورده.
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      20 0
      آفرین
  • بینام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    47 0
    در 95 درصد تصادفات هم یا مقصر نیسان آبی بوده و یا از ترس نیسان رخ داده ...
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    27 3
    کاملا با حرف جناب زنگنه موافقم.ولی جناب زنگنه یک نکته را فراموش کردید ""جایگزین"".چه ماشینی با چه فیمتی میخواهد جایگزین نیسان آبی که 95 درصد بار درون شهری و برون شهری تا 3 تن را بر دوش دارد بشود؟؟؟؟
  • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    23 1
    تحویل ذوب آهن دادن بماند ، دولت اگر میتونه جلوی تولید این خودرو هارو بگیره باز به نفع کشور و اقتصاد هستش ، مطمئنا خودروسازان با لابی های که دارن جلوی دولت ایستادگی میکنن تا باز تولید بکنن وانت بار های جایگزین بسیار زیادی هست که واقعا مصرفشون در حد یه سواری هستش.
  • آشنا IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    22 1
    چرا پس از 45 سال اجازه تولید داده شده است تا الان به فکر جمع آوری آن بود؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    20 2
    صاحبان این خودروهای خدمت رسان اگر فرهنگ رانندگیشان را بالا ببرند و بی نظمی در عبور و حوادث جاده ای کمتری نیز ایجاد کنند آنوقت میشه تا حدودی از ایرادات مصرف سوخت این خودرو ها گذشت کرد ولی باید از مدیران خودرو ساز پرسید که این صنعت خودرو سازی ما کی میخواد پیشرفت کنه ؟به نظرم با این شرایط پلیس باید به جنگ با خودرو ساز ها برود و اجازه پلاک شدن این خودروهای بی کیفیت و پر مصرف و گران را برای همیشه بگیرد
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    12 0
    تازه خیلیم بد باش رانندگی می کنن
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    20 0
    انگار یه خصلتی داره هر کی پشت اینا میشینه بد رانندگی کنه
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    6 1
    بابا به خدا من خودم این مسئولیت و به عهده می گیرم اینارو آتیش میزنم
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    7 1
    ولی توروخدا دست به پراید نزنین که ناراحت میشم
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    6 1
    وااای برای همین زنگنه رو دوست داریم
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    6 1
    در سفتی ای وزیر نفت عزیز
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    4 1
    به به
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    7 3
    بابا آتیش چرا بزنیم بندازین تو دریا بعد چند سال فسیل شن نفت بشن
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    5 1
    واقعا مرحبا
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    5 0
    به من بگو این وانتا کجان خودم میرم آتش میزنم بش
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    6 0
    می خوایم به پارک درست کنیم بعد آب و آتش به اسم وانت و آتش
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    8 0
    ولی اگر وانتارو آتش بزنیم اون شعر های پشتشو جمع کنیم حیفه
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    10 0
    اگه اینارو آتش بزنیم کی بزنه به ماشینموم از این به بعد؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    3 0
    راه افتادم دارم میام با وانت
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      3 0
      بیا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 4
    وااااا، چرا خب؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
      3 0
      چی جرا؟
  • حسین IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    18 0
    والا این مزخرفات را سالها میشنویم تا زمانی که منافع تعدادی از افراد در تولید ماشینهای ایرانی و چینی میباشد تنها چیزی که اهمیت ندارد منافع ملی و سلامتی مردم میباشد
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    8 0
    در شهرستان ما خدا میدونه چنتا جوان برا یه روزی حلال با این نیسان واژگون شدن و فوت شدن. هر چند وقت یکبار خبر فوت با واژگونی نیسان میشنویم. خوب این ماشین مشکل داره چرا تولید میشه
  • کامران RO ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 1
    سلام آقا شماهایی که میخواید آتش بزنید به فکر خانواده هایی نیستید که دارن با این ماشین ها نون میخورن بیا من 1کی شو دارم 1دونه پیکاپ بهم بده اینو ببر آتش بزن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین