به گزارش مهر، دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه گفت: به دلیل خشکسالی زاینده‌رود متاسفانه کشاورزان حق‌آبه پساب گاوخونی را برداشت کردند که این امر هم در ایجاد شرایط ناگوار برای تالاب و هم کاشت محصولات کشاورزی غیراستاندارد تاثیر داشته است.

رضا خلیلی ورزنه ، درباره آخرین وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: زمانی که زاینده رود به دلتای گاوخونی نزدیک می شود در آبراهه‌هایی شاخه شاخه شده و به تالاب می ریزد و بر این اساس در روزهای مهر که گرمای هوا کم می شود راندمان آب بیشتر می شود.

وی افزود: دیروز از بالای کوه سیاه وضعیت تالاب گاوخونی را بررسی کردم که با توجه به آغاز فصل پاییز، سرد شدن هوا و کاهش تبخیرها آبراهه‌های آن آبگیری شده است اما این مقدار آب اندک حتی به یک درصد نیز نمی‌رسد.

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه در ارتباط با ارزیابی اقداماتی که برای احیای این تالاب انجام شده است، ابراز داشت: تاکنون چندین کارگاه مدیریت زیست بومی برای تالاب تشکیل شده است و متخصصان این حوزه با هم اندیشی در حال چاره‌اندیشی و تدوین آیین‌نامه‌هایی برای تالاب هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری این کارگاه‌ها به تنهایی تاثیری در وضعیت تالاب ندارد چراکه گاوخونی تنها و تنها آب می‌خواهد، تصریح کرد: هرگونه تاثیر برنامه‌های در حال انجام برای احیای گاوخونی نیازمند پایان این کارگاه‌ها، تصمیم‌گیری نهایی و طی مراحل قانونی است و باید مدیریت جامع گاوخونی در اصفهان تدوین شود.

خلیلی ورزنه با اشاره به اینکه آب زیادی از تالاب از باقیمانده آب کشاورزان تامین می‌شده است که اکنون این امکان از میان رفته است، بیان داشت: تنها اتفاق مثبت در سال گذشته پایش پساب توسط محیط زیست و اختصاص آن برای گاوخونی بود که تامین نشد و اعتراض‌های ما نیز به جایی نرسید.

حق پساب گاوخونی در کشتزارهای اصفهان جاری شد

وی با اشاره به اینکه حیات کشاورزی اصفهان به دلیل عدم تامین حق‌آبه‌ها وابسته به پساب است و کشاورز هرکاری می کند که این امکان از دست نرود، ابراز دشت: بیشتر از یک سال است کشاورزان در مناطقی از شرق اصفهان به شکل غیرقانونی پساب گاوخونی را می کشند که بنا بر حکم صریح قانونی ممنوع است.

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه تاکید کرد: این پساب برای کاشت برنج در زیار استفاده شده و قرار بود محصولات کاشت شده با این آب غیراستاندارد امحا شود چراکه نمونه آزمایش نیز غیراستاندرد بودن این محصول را ثابت کرد.

برنج غیراستاندارد کشت شده با پساب وارد بازار شد

وی اضافه کرد: تمام مسئولان اصفهانی از این مسئله خبر دارند اما هیچ اقدامی پیشگیرانه در این ارتباط انجام نشد و برنج مذکور وارد بازار شد؛ این جور مواقع این مسئله به ذهن متبادر می شود که وقتی قانون اجرا نشود دیگر تدوین قانون برای احیای تالاب را در رویا می توان دید.

خلیلی تصریح کرد: بر این موضوع تاکید ویژه دارم که با توجه به اینکه جریان آب زاینده رود قطع شده این پساب برای ادامه زندگی تالاب گاوخونی حیاتی است و باید هرچه سریع تر جریان پساب برای گاوخونی برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه بدون عزم جدی مسئولان احیای تالاب گاوخونی غیرممکن است، ابراز داشت: این پساب برای مصرف انسان بسیار ضرر داشته اما برای تالاب ضروری است چراکه گاوخونی دارای خاصیت خودپالایش گری نیز هست

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =