۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

انتخاب نوشت: روزنامه ینی شفق در ترکیه در راس روزنامه های طرفدار اردوغان است. ابراهیم کاراگول سردبیر آن به دلیل نوشتن سرمقاله های آتشین در ارتباط با مسائل سیاست خارجی شناخته می شود.

روزنامه ینی شفق در ترکیه در راس روزنامه های طرفدار اردوغان است. ابراهیم کاراگول سردبیر آن به دلیل نوشتن سرمقاله های آتشین در ارتباط با مسائل سیاست خارجی شناخته می شود. او ارتباط نزدیکی با اردوغان دارد و حتی در برخی سفرهای خارجی در کنار او می نشیند. دیپلمات های خارجی حاضر در ترکیه معمولا از سرمقاله هایی که کاراگول می نویسد متعجب می شوند چرا که این شائبه وجود دارد که نظرات او سیاست خارجه دولت را نمایندگی می کند.

 یک هفته پیش، سفیر یک کشور تاثیر گذار اروپایی در آنکارا به المانیتور گفت که یکی از بالاترین مقامات ترک در پایتخت به او گفته که آنها در مسائل سیاست خارجی به نظرات کاراگول اعتنایی ندارند. با این حال، تنها در عرض یک هفته پس از این اتفاق، مشاهده کردیم که آنچه اردوغان و سخنگوی دولت در مورد تحولات موصل اعلام کردند با ادعاهای کاراگول یکی بود.

وی در ستون 19 اکتبر نوشت: اجازه دهید ما نقشه مورد نظرمان را روی میز قرار دهیم... مسئله موصل یکی از مهم ترین مسائل برای ترکیه است ... برای موصل هرگز نمی توان با اراده ای غیر از اراده مردم موصل تصمیم گرفت. موصل نمی تواند تحت کنترل یک کشور خارجی باشد. نباید موصل را برای بازی نفت با ایالات متحده و انگلستان قربانی کرد. موصل نمی تواند به ایران شیعی الحاق شود. موصل نمی تواند به بغداد که کاملا در محور ایران و تشیع است، باقی بماند.

در همان روز که این ستون منتشر شد، اردوغان در مورد همان موضوع در یک سخنرانی تلویزیونی زنده سخنرانی ای ایراد که بسیار شبیه به این ادعاها و در مورد الحاق موصل به ترکیه بود. رئيس جمهور ترکیه به شنوندگان خود یادآوری کرد: در سال 1914، در آستانه جنگ جهانی اول مساحت سرزمین ما در حدود 2.5 میلیون کیلومتر مربع بود و پس از چند سال در زمان معاهده لوزان مساحت آن به 780،000 کیلومتر مربع کاهش یافت.

اردوغان معتقد است که مرزهای ترکیه باید تغییراتی داشته باشد. او در سخنرانی خود اعلام کرد که به دلیل حضور نیروهای داعش و پ پ ک در نزدیکی موصل، نیروهای ترکیه باید در این منطقه حضور نظامی و سیاسی داشته باشند. اردوغان اعلام کرد: ما باید در این منطقه و همچنین در میز مذاکره حضور قوی داشته باشیم. ما باید به حل و فصل موضوع موصل در موصل بپردازیم ... اگر ما موصل را قربانی فرقه گرایی کنیم، نمی توانیم مشکل مرزهایمان را حل و فصل کنیم.

اردوغان بر این نکته تاکید دارد که اکثریت جمعیت موصل را اهل سنت تشکیل میدهند. ترک ها هرگز نتوانستند این مسئله را هضم کنند که استان شمالی امپراتوری عثمانی یعنی موصل در سال 1920 به عراق الحاق شود. این مشکلی میان وارثان حکومت عثمانی و انگلستان بود که حتی در کنفرانس لوزان 1923 نیز حل وفصل نشد. این تلاش های الحاق گرایانه ترکی بخشی از پروژه نوعثمانی گری اردوغان در ترکیه است. اردوغان با اشاره به این مسئله در بخشی از سخنرانی خود می گوید: تصویر بزرگ باید دیده شود، این یک برنامه مشخص است. یک قرن قبل فاتحان جنگ جهانی اول حکومت عثمانی را تقسیم و نظمی جدید در این منطقه حاکم کردند. این برنامه ای بود در قرارداد سایکس پیکو اعمال شد.

اشاره اردوغان به قراردادی مخفی است که میان بریتانیای کبیر و فرانسه در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند.

البته این ایده که مرزهای عراق و ترکیه براساس موافقتنامه سایکس-پیکو (1916) انتخاب شده بودند کاملا نادرست است. توافق نامه مخفی سایکس پیکو میان انگلیس و فرانسه هرگز به مرحله اجرا نرسید. علاوه بر این، مرزهایی که در توافق سایکس پیکو انتخاب شده بود با آنچه در حال حاضر وجود دارد متفاوت بودند.

این موضوع در لوزان حل نشده بود و به داوری در جامعه ملل، کشیده شد. در آنجا کمیسیونی متشکل از یک سوئدی، یک بلژیکی و یک مجارستانی(که به شدت طرفدار ترکیه بود) به بررسی این دعوا پرداخت و درنهایت به الحاق موصل به دولت تازه تاسیس عراق رای دادند. سپس در سال 1926، ترکیه توافقنامه آنکارا را با بریتانیا و عراق امضا کرد و از نظر قانونی از همه ادعاهای خود درمورد موصل عقب نشینی کرد.

در تقسیمات عراق پساعثمانی، موصل بخشی از استان نینوا محسوب می شود. در موقعیت کنونی مشخص نیست که ادعای ترکیه درمورد موصل شمال چه محدوده ای از عراق می شود. ترک ها هیچ اظهار نظر روشنی در مورد منطقه مورد نظر خود نمی کنند که ناشی از ضعف بنیان های تاریخی ادعاهای الحاق گرایانه آن هاست اما می تواند در آینده باعث ایجاد تنش های بیشتر در منطقه شود.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    26 13
    اردوغان و تحریم سیاسی کنیم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      14 9
      تا وقتی ملت غیور ما میرن سواحل ترکیه و محصولات با کیفیت ترکیه رو مصرف میکنن و پول میریزن تو جیب اردوغان هیچ تحریمی فایده نداره
  • ناشناس A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    15 25
    اگر ترک ها بتوانند موصل را به خاک خود بازگردانند ما نمی توانیم اران را بازگردانیم؟
    • بی نام RU ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
      12 12
      چه ربطی داشت
  • ناشناس A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    18 13
    از تاریخ بی خبر نیستند بلکه قدرتمند شده اند.تمام اعراب هم شاید نتوانند اردوغان را از موصل بیرون کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    17 10
    و همچنان ما خوابیم، یادمان نره چند سال قبل که داعش نصف عراق را یک هفته ای گرفت یا چند سال قبلترش که ده ها هزار نفر تروریست در اردوگاه های عثمانی آموزش نظامی میدیدند، ما خواب بودیم
  • بدون نام ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    19 14
    يادشون رفته عثمانيا رو با چ ذلتي از كشورها بيرون انداختن
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    18 14
    ترکیه با به آتش کشاندن عراق و سوریه ثابت کرد که بمانند یک غده سرطانی در منطقه هست.
  • یحیی A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    16 14
    ترکیه با این سیاست های توسعه طلبانه و قومیقبیله ای حزب عدالت و توسعه همانند عثمانی به گورستان تاریخ خواهد پیوست.
  • یحیی A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    14 10
    رفتارهای ترکیه نشون میده که رژیم این کشور از سیاستهای اسراییل الگو برداری میکنه. توهمات خودبزرگ بینی و تجاوزکارانه سیاستمداران این رژیم رو باید شدیدا جدی گرفت.
  • بی نام BE ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    17 28
    1 ما و ترکیه رو دارن می کشونن به تنش بیشتر. 2 ما نباس از نیروهای غیرحرفه ای شیعه "حمایت بیش از حد" بکنیم. چون اینا اقدامات غیرحرفه ای و غیرقانونی کرده اند و می کنند و فردا برای دهها سال یقه ما رو می چسبن که چرا حمایت بیجا کردید. 3 موصل به ترکیه نزدیکتره بعلاوه حرفهاش در مورد موصل درسته.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
      0 3
      چی میزنی داداش ؟؟؟؟ توهمت خیلی زده بالا
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 1
    دستگاه دیپلماسی ترکیه نوسانات و تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته است
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    10 3
    ترکیه که بعد از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیاست عمق استراتژیک و به صفر رساندن تنش ها با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خویش قرار داده بود ولی برعکس شد
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 6
    مخالفت ترکیه با اسد تا جایی در سیاست خارجی این کشور پیش رفت که حتی مقامات ترکیه حاضر به همراهی و حمایت غیر علنی از گروه های تروریستی شدند
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 6
    رویکردهای عجیبی در سیاست خارجی ترکیه در مبارزه با تروریسم داعش به چشم می خورد که سرنگونی هواپیمای روسی از جمله مهمترین آنهاست.
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    4 2
    سیاست ترکیه که در سال های اخیر همواره بین غرب گرایی با سه جهت گیری عمده رابطه با اتحادیه اروپا، رابطه با ایالات متحده و رابطه با اسرائیل و نوعثمانی گرایی به معنای ایفای نقش میانجی در خاورمیانه در نوسان بوده
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 5
    به نظرم ترکیه در مقطع کنونی چشم انداز روشن و مناسبی برای اعمال نفوذ در خاورمیانه و کشورهای همسایه برای خود نمی بیند
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    7 9
    ترکیه داره دست و پا میزنه تا سیاستهای شکست خورده خودشو دوباره احیا کنه
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 2
    راهبرد سیاست خارجی «تنش صفر» كه در ابتداي روي كار آمدن حزب عدالت و توسعه و بدست گيري سكان هدایت تركيه توسط رجب طيب اردوغان و داوود اوغلو به راهبرد اصلي اين كشور در حوزه روابط خارجي تبديل شده بود، بعد از شروع بهار عربي به سياست «ستيز و كشمكش» با همسايگان تغییر یافت.
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 6
    سیاستهای تهاجمی اردوغان برای رسیدن به اهداف جاه‏طلبانه در راستای بازآفرینی احیای قدرت عثمانی مشکلات و چالشهای فراوانی را برای ترکیه به ارمغان آورد و شرايط به گونه‏اي كه اردوغان انتظار داشت پيش نرفت
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 7
    دولت اسلامگرای ترکیه فضای بعد از جریانات بیداری هویتهای قومی ایرانی و عربی و شیعی و غیره را با دوره عثمانی اشتباه گرفته و کدهای ژئوپلیتیکی اشتباهی را در منطقه ایرانی عربی برای خود تعریف نموده است.
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    8 4
    مشارکت فعال ترکیه در بحران‏های منطقه‏ای مخصوصا بحران سوریه نه تنها سبب وقوع بحران در روابط ترکیه با کشورهای همسایه آن از جمله ایران، عراق و سوریه شده و زیان بسیاری برای اقتصاد و امنیت ترکیه و حیثیت منطقه ای این کشور به همراه داشته است
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 5
    رجب طیب اردوغان در سیاست داخلی برای کسب حمایت توده مردم و بخصوص اهل سنت این کشور بر سیاست مذهبگرائی و عثمانی گرائی تاکید کرده
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 2
    یکی از مسائل مبتلابه سیاست داخلی ترکیه مسئله کردی است. اردوغان موجودیت کردها را برسمیت شناخته است. حکومت حزب عدالت و توسعه طرح "گشایش دمکراتیک" برای حل مسئله کردی را مطرح ساخته است. ولی محتوی آن معلوم نیست. اردوغان و داود اغلو مدعی "ملی بودن" این طرح هستند و با سران "پ ک ک" از سال 2005 تا کنون به مذاکرات پنهان و آشکار خود ادامه می دهند. آمریکا و اتحادیه اروپا از ترکیه درخواست کرده اند مسئله کردی با مذاکره با رهبران کرد و عبدالله اوج الان حل شود.
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 2
    منتقدان اردوغان معتقدند او بعنوان رئیس جمهور باید سیاست بی طرفی در قبال احزاب و اقشار اجتماعی را دنبال کند. ولی مانند رئیس حزب و نخست وزیر به مقابله با احزاب سیاسی مخالف ادامه می دهد.
  • پیمان IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 7
    نگرانی اصلی که ترکیه را وادار به مشارکت در عملیات موصل میکند حضور کردهای پ .ک.ک درمنطقه است که اگر ارتش ترکیه درعملیات حضور نداشته باشد کردهای ترکیه عقب نشینی داعش از موصل را به نام خود ثبت خواهند کرد واین امر میتواند در مشروعیت بخشیدن به ایشان درمنطقه موثر باشد .
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 7
    طبیعی است که ترکیه اصرار بر حضور نیروهای نظامی خود درموصل را داشته باشد واز سوی دیگر ؛ باید بیش از هرچیز نگران همپیمانان خود در موصل باشد و حداقل کاری که میتواند انجام دهد ایجاد راه خروج امن دواعش به سوریه است ؛ تا ازاین طریق بلکه بتواند فشار های بیشتری را به دولت قانونی سوریه وارد نماید .
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    8 7
    اردوغان باید اینو بفهمه که نقض قوانین از سوی کشورهای منطقه ای چیزی جز تنش بیشتر نداره
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    9 14
    برنده اصلی نبرد موصل نیروهای حشد شعبی و پیشمرگه های کرد هستند
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    0 1
    ترکیه در حال تبدیل از یک حکومت سکولار به یک حکومت ایدیولوژیک است. این نوع حکومتها دشمن سازی میکنند تا دوام یابند. و نشانه های این نوع حکومتها در سراسر جهان در حال گسترش است ظاهرا جامعه جهانی بجای همگرایی بسمت یک واگرایی خطر ناک پیش میرود. داعش اردوغان فیلیپین راست گرایی اروپایی ترامپ پوتین برکسیت وبسیاری دیگر نشان میدهد در اینده نزدیک تغییرات گسترده ای در ساختار سیاسی جهان رخ میدهد . ساختاری که مقدمه یک ویرانگری گسترده است. دولتها و رهبرانی که ما فکر میکنیم عامل این موضوع هستند در واقع خودشان میوه یک تغییر اجتماعی هستند نه ایجاد کننده ان.