ایسنا نوشت: مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: تهران مشکلات اساسی دارد که با ساختن پارکینگ، کشیدن اتوبان، افزایش طول و عرض خیابان‌ها مشکلات آن حل نمی‌شود. این در حالی است که شهری مانند لندن با جمعیت و تعداد ماشین بیشتر دارای معضل ترافیک تهران نیست.

احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی درباره تاثیر مدیریت شهری بر پایتخت گفت: در اروپا، شهر را شهر می‌بینند در حالی که ما در مدیریت شهری، تمام تهران را شهر نمی‌بینیم. اگر با این نگاه تهران را می‌دیدیم در وسط شهر اتوبان نمی‌کشیدیم! زیرا اتوبان یک پدیده ارتباطی بین شهری یا جاده است. وقتی می‌گوییم جاده، منظور خارج از شهر است.

وی که در یکی از برنامه‌های رادیو با موضوع (روز تهران) سخن می‌گفت، اظهار کرد: محیط طباطبایی، مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: زمانی که برای رویدادی روزی در تقویم تعیین می‌شود بهانه‌ای ایجاد خواهد شد تا به آن فرد، پدیده یا رویداد بیندیشم و درباره آن گفتگو کنیم. به عبارتی به یاد بیاوریم که تهران کجاست و تهرانی‌ها چه کسانی هستند و تهران چه نقشی در کشور دارد؟ جایگاه آن در امروز و فردای ما در بحث توسعه کجاست؟

محیط طباطبایی افزود: در واقع روز بهانه است تا به فرد یا رویداد یا پدیده بیشتر توجه شود. ضمن اینکه اگر پدیده‌ای با مشکلی مواجه نباشد نیاز ایجاد روز در تقویم ندارد. قطعا برای معضلات، پدیده‌ها و موضوعاتی که باید به آنها بپردازیم و سعی کنیم تا وضع آن پدیده را بهبود ببخشیم برای توجه مجدد نیاز به ایجاد یک روز است.

این مشاور ریاست پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری درباره تاثیرات مخرب توسعه بر پایتخت ادامه داد: حال اینکه روز تهران چه روزی است، بحث دیگری است اما پائیز، فصل خوبی برای تهران است و نسبت به سایر فصول تهران از ویژگی‌های خوبی برخوردار است البته تا قبل از این تغییرات اقلیمی دارای پائیز بسیار طولانی در شهر تهران بودیم اما امروز تهران از آن پائیز به علت رفتارهایی که در قالب توسعه انجام دادیم، برخوردار نیست و محیط زیست خودمان را دچار آسیب و صدمه کرده‌ایم.

رئیس کمیته ملی ایکوم ایران عنوان کرد: در اروپا، شهر را شهر می‌بینند در حالی ما در مدیریت شهری، تمام تهران را شهر نمی‌بینیم. اگر با این نگاه تهران را می‌دیدیم در وسط شهر اتوبان نمی‌کشیدیم! زیرا اتوبان یک پدیده ارتباطی بین شهری یا جاده است. وقتی می‌گوییم جاده، منظور خارج از شهر است. در حالی که درون شهر را خیابان به هم وصل می‌کند و خیابان یک عرصه مدنی حیات اجتماعی است.

رئیس کمیته ملی ایکوم ایران افزود: خیابان خود یک مقصد شهری است. بر همین اساس زمانی جاده ولی‌عصر داشتیم و زمان دیگری تبدیل به خیابان ولی‌عصر شد. این تغییر به دلیل تحولات اجتماعی است که آن را به صورت یک عرصه اجتماعی درآورد. بنابراین کشیدن اتوبان در وسط شهر نتیجه این است که مدیریت شهری داخل یک شهر است و با ساختن اتوبان را تبدیل به یک مجمع‌الجزایر می‌کند. اتفاقا این اتوبان نه تنها فاصله‌ها را نزدیک نمی‌کند بلکه فاصله‌ها را دور و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 0
    بفرما گفتن به اتومبیل های شخصی به معنی محکوم کردن آدمیان و محیط زیست است
  • علی A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    حرف درستیست که پس از اجرای طرح پل طبقاتی صدر ثابت شد البته اگر چشمی بخواهد این نتایج را ببیند. احداث اتوبان وسط شهر اولا باعث تجمیع ترافیک در آنها میشوند در صورتیکه در صورت نبود اتوبات این ترافیک در مجاری دیگر شهر پخش میشود. دوما تمام اتوبان ها در شهر در نهایت به یک خیابان یا میدان منتهی میشود که باعث ایجاد حالت قیف میشود. سوم اینکه ارتباط بین محلات در اطراف اتوبان قطع میشود و عملا محله را از بین میبرد. به نظر من مشکل ترافیک تهران قابل حل است: مثلا برخورد با مسافر کش های شخصی و نمره شهرستان، تغییرات بنیادی در راهنمایی رانندگی و حرفه ای کردن این ارگان به جای استفاده از سرباز وظیفه ها، قانونمند کردن زمان تردد کامیون های پخش جنس، کنترل جدی خلاف های رانندگی ساکن. واقعا سخت نیست اگر همتش باشد
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    1 0
    بهترین راه حل توسعه بستر حمل و نقل عمومی است. البته وظیفه مردم هم کمتر از ارگان های مرتبط نیست.. خیلی از مردم بخاطر خودخواهی دوست دارند از پارکینگ تا محل کار و بالعکس در ماشین شخصیشون باشند..به نظر من کار خیلی سختی نیست که شاهراه های ارتباطی کلان شهر ها مجهز به خطوط ویژه حمل و نقل مثل بی ار تی بشه و از طرفی تردد خودرو تک سرنشین در ساعاتی که بار ترافیک بالایی داره اصلا ممنوع بشه.. حل این مشکل یک همدلی عمومی می خواد و لاغیر