۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

ایرنا نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، گفت: اکنون به سوی «الباب» پیش می رویم. بعد از آن به «منبج» و «رقه» خواهیم رفت.

اردوغان که در سالن کنفرانس مجموعه نهاد ریاست جمهوری ترکیه در مراسم انتصاب خانواده های قربانیان «کودتای نافرجام » در ادارات مختلف دولتی شرکت کرده بود، در سخنرانی مبسوط خود این مطلب را عنوان کرد.

او با یادآوری اینکه در شب کودتای نافرجام 246 تن از فرزندان ترکیه خودرا فدای دمکراسی کردند و دو هزار و 194 نفر نیز زخمی شدند، گفت: در شب 15 جولای (25 تیرماه سال جاری) 29 نفر در اطراف مجموعه ریاست جمهوری با حملات گروه تروریستی (کودتاگران) به شهادت رسیده و 36 نفر نیز زخمی شدند. در حمله خائنانه به نیروی ویژه پلیس نیز 56 تن از پلیس ها به شهادت رسیدند.
اردوغان گفت: امروز دو هزار و 28 تن از خانواده شهدا (قربانیان) و معلول ها را به ادارات مختلف دولتی جذب می شوند.
به گفته اردوغان با احتساب انتصاب های امروز، شمار افراد خانواده هایی که فرزندان خود را در دو سال اخیر در مبارزه با ترور از دست داده اند و جذب ادارات دولتی می شون به 17 هزار و 74 نفر می رسد. او گفت: ما برای شهدا هر خدمتی کنیم، کم است.
رئیس جمهوری ترکیه عملیات 15 جولای، را یک عملیات اشغال به دست سازمان تروریستی فتو که سرکرده آن در آمریکا به سر می برد، نسبت کرد و با اشاره به گفت و گوی تلفنی شب گذشته خود با باراک اوباما گفت: در این گفت و گوی تلفنی طولانی به وی گفته است که «برای پاکسازی داعش از منطقه نیازی به گروههای تروریستی دیگری مانند حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) و نیروهای مدافع خلق (YPG)نیست و بیائید باهم رقه را از داعش پاکسازی کنیم. ما در سنجار (شنگال - منطقه ایزدی ها در شمال عراق) به مبارزه خود ادامه می دهیم. اجازه نمی دهیم سنجار به قندیل دیگری در شمال عراق تبدیل شود.»
ترکیه مدعی است حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) بعد از کوه قندیل که سالهاست این منطقه در شمال عراق را پایگاهی برای خود قرار داده، با استفاده از اوضاع آشفته امنیتی و خلاء قدرت در عراق، می خواهد منطقه سنجار را نیز به عنوان پایگاه دیگر خود در منطقه تبدیل کرده و برای اینکار در تلاش مشارکت در آزاد سازی موصل از دست داعش است.
رئیس جمهوری ترکیه با اظهار تاسف از اینکه برادران ترکمن در «تلعفر» به دو بخش تقسیم شده اند، مدعی شد، اکنون درگیری مذهبی در جریان است. باید اختلافات مذهبی را کنار گذاشت، در ورای مذاهب اسلام را داریم و باید در اسلام متحد شویم.
همزمان «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه امروز در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو به خبرنگاران ترکیه ای گفته است، ترکیه به صراحت به آمریکا گفته است که در عملیات آزاد سازی رقه نباید عناصر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) و نیروهای مدافع خلق (YPG)شرکت دهند.
او با تاکید بر اینکه آمریکا باید بر سر قول هایی که به ترکیه داده است، بیایستد، گفت: به ترکیه قول داده اند که PYD/PKK را از منبج خارج خواهند کرد.
ایشیک تصریح کرد اگر منبج از این عناصر تخلیه نشود، ترکیه اقدام لازم را خواهد کرد.
این در حالی است که تاون سند فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش اعلام کرده است که در عملیات رقه YPG (یگانهای مدافع خلق) شرکت خواهد کرد.
از سوی دیگر جلال طالبانی که دارای روابط راهبردی با آنکارا است در خصوص مشارکت ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل با اعلام اینکه خواهان حمایت ترکیه هستند، در همین حال گفت: اینکار باید با هماهنگی بغداد باشد.
ترکیه مصرانه خواهان مشارکت در عملیات آزادسازی موصل است.
ترکیه در 24 سپتامبر گذشته عملیات گسترده ای را با عنوان سپرفرات در شمال سوریه شروع کرده است. هدف این عملیات پاکسازی داعش از منطقه و جلوگیری از تشکیل کریدور کرد توسط عناصر گروههای موسوم به «پ.ی.د»، «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» در طول مرزهای سوریه با ترکیه عنوان شده است.
این عملیات در 95 کیلومتر از مرز سوریه با ترکیه و در عمق 45 کیلومتر ادامه دارد. ترکیه با ادعای اینکه خواهان تمامیت ارضی سوریه است، تاکید دارد اجازه نخواهد داد با عمل انجام شده ای در منطقه روبرو شود و با تغییر دکترین امنیتی خود از آنچه که گذار از سطح دفاعی به سطح تهاجمی ذکر شده، درصد برطرف کردن تهدیدات علیه امنیت ملی و مرزهای خود در منشاء این تهدید در منطقه است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    8 15
    خدت به داد سنجاری ها برسه چون اردوغان قبلا گفته اجازه نمی دهیم حلب مثل حلبچه ای دیگر شود بدتر از حلچه اش کرد ومردم سوریه را نابود کرد به کمک تروریستها . این مرد کثیفترینه