بی بی سی نوشت: پارلمان تاجیکستان با تصویب قانونی تازه به امامعلی رحمان، رئیس جمهوری این کشور، عنوان "بنیانگذار تاجیکستان مستقل" داد. عنوان رحمان در اواسط آذرماه سال گذشته "پیشوای ملت" اعلام شده بود.

طرح این قانون با نام "بنیانگذار صلح و وحدت - پیشوای ملت" روز چهارشنبه به اتفاق آرای اعضای مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان، به تصویب رسید.

در طرح قانون جدید بر اختیارات رئیس جمهوری یا "پیشوای ملت" تاجیکستان، افزوده شده است.

در همین خصوص امامعلی نثرالدین‌زاده، از اعضای پارلمان، گفت: " از این به بعد در جلسه‌ها برای رئیس‌جمهوری تاجیکستان امامعلی رحمان، جایگاه مخصوص افتخاری اختصاص داده شده که با تجهیزات تامین می‌شود."

به گفته وی، همچنین در چارچوب قانون جدید که شامل یک پیشگفتار و ۱۹ ماده است، و از سوی چهار عضو پارلمان تهیه شده، یک صندوق ویژه رئیس جمهوری و نشان و جایزه دولتی "پیشوای ملت" تاسیس خواهد شد.

مقامات تاجیک معتقدند که تصویب این قانون و دادن امتیاز به رئیس جمهوری در "فرهنگ حقوقی جامعه، بالابردن روحیه میهن‌پرستی ، صداقت به مردم و دولت محوری" نقش مؤثری خواهد داشت.

طبق قانونی که در آذرماه سال گذشته تصویب شده و مفاد عمده آن در قانون جدید هم ثبت شده است، امامعلی رحمان به عنوان پیشوای ملت از مصونیت و امتیازات مالی و اداری زیادی برخوردار خواهد شد.

اصلاح قانون اساسی تاجیکستان توسط یک همه‌پرسی که ۲ خرداد سال جاری برگزار شد، این امکان را فراهم کرده است که رحمان پس از پایان دوره ریاست کنونی‌اش در سال ۲۰۲۰ برای پنجمین بار و نیز در دوره‌های بعدی خود را برای این سمت نامزد کند. پسر بزرگ او نیز از امکان نامزد شدن برای دور آینده ریاست جمهوری برخوردار شده است.

مخالفان رحمان از تصویب قوانین و مقررات تازه و دادن امتیازات ویژه به رئیس‌جمهوری انتقاد کرده و می‌گویند که این اقدامات گامهایی به سوی ایجاد یک دیکتاتوری و قبضه قدرت در تاجیکستان است.

طی یک سال اخیر گروههای مدافع حقوق بشر همواره رحمان را به سرکوب و زندانی کردن مخالفان و معاندانش و محدود سازی آزادیهای مدنی و سیاسی شهروندان و نظارت بر فعالیت جامعه مدنی متهم کرده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =