عصر امروز نخستین کنفرانس مطبوعاتی علی لاریجانی در شرایطی برگزار شد که پیش از این حداد عادل به عنوان رییس مجلس هفتم در دو سال پایانی عمر آن مجلس کنفرانس های مطبوعاتی دو هفتگی با خبرنگاران رسانه ها داشت.

لاریجانی که در روزهای اولیه مجلس هشتم اغلب در راهروها و در جمع خبرنگاران حضور می یافت مدت ها بود که در معرض سئوالات رسانه ها قرار نگرفته بود؛ آخرین دیدار وی با خبرنگاران رسانه های جمعی مربوط به مراسم افطاری بود که چند ماه پیش از این برگزار شده بود. شاید مهمترین ویژگی خبری نشست امروز لاریجانی برگزاری آن به شکل ویدیوکنفرانس با شهر قم بود که امکان طرح سوالات خبرنگاران حوزه انتخابیه رئیس مجلس را فراهم می کرد.

خبرنگاران حوزه انتخابیه لاریجانی سه سوال را از رییس مجلس پرسیدند که مربوط به عدم اجرای مصوبات سفر استانی دولت به استان قم، ترافیک کاری مجلس و شورای نگهبان و همچنین راه های کاهش آمار طلاق بود. از آنجا که طرح سوالات از طریق ویدیوکنفرانس وقت زیادی را مصروف خود می کرد اعتراض برخی خبرنگاران در فضای نخستین کنفرانس مطبوعاتی رئیس مجلس را به بار آورد از جمله آن که خبرنگار روزنامه اعتماد به رییس مجلس گفت:« خبرنگاران تهران از این وضعیت ناراضی هستند» که لاریجانی در پاسخ به وی با بیان این که « چهره شما خیلی متهیج است » افزود:« من از آن پشت خبر ندارم که بین خبرنگاران چه می گذرد.»

خبرنگار شبکه الجزیره نیز به نوع دیگری به این مساله اشاره کرد و از او پرسید « آیا برگزاری ویدیوکنفرانس نشست مطبوعاتی شما به منزله آن است که می خواهید بگویید پشتوانه محکمی از قم دارید؟» که لاریجانی در پاسخ به وی گفت:« نمی توانیم از تراوشات ذهنی شما جلوگیری کنیم، با این تراوشات ذهنی زنده باشید؛ من نماینده قم هستم و به همین دلیل هم این ارتباط را فراهم کرده ام. وی با تاکید بر این که « افتخار می کنم که نماینده قم هستم » حمایت برخی از مراجع از خودش را نیز باعث افتخار دانست و افزود:«من قدردان این مساله هستم و احتیاجی به مانور دادن نیست.»

گفتنی است در نخستین کنفرانس مطبوعاتی رئیس مجلس قریب به 30 سئوال از رئیس مجلس پرسیده شد که حدود 10 تای آن از سوی رسانه های خارجی مطرح شد؛ اگرچه حضور رسانه های خارجی در این جلسه به نسبت کنفرانس های مطبوعاتی حداد عادل پررنگ تر بود اما خبرگزاری هایی از جمله آسوشیتدپرس، بی بی سی و رویترز به چشم نیامدند.

خبرنگاران عربی از جمله ال.بی.سی لبنان و العربیه اصرار داشتند که سئوال خود را به زبان عربی بپرسند و زمانی که خبرنگار مجله نیویورکر سئوال خود را به زبان انگلیسی پرسید ترجمه سئوالات او را دو مترجم بر عهده داشتند.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد از لاریجانی درباره «علت اصلی تورم پرسید که او پیش ازاین اعلام کرده بود علت اصلی تورم در مجلس نیست» سئوال کرد که لاریجانی دو بار به این خبرنگار گفت که« متوجه سوال شما نشدم » و خبرنگار مجبور شد سه بار سوال خود را مطرح کند تا رییس مجلس در پاسخ به آن تاکید کند که «علت اصلی تورم در مصوبات مجلس نیست و گاه مشکلاتی در رفتارهای اجرایی کشور به وجود می آید.»

جایی برای خبرنگاران
اگرچه صندلی های بسیاری برای حضور خبرنگاران ترتیب داده شده بود اما اکثر این صندلی ها به دلیل استقبال حداقلی مطبوعات داخلی خالی مانده بود و اغلب خبرنگاران حاضر در این جلسه را خبرنگاران خبرگزاری ها تشکیل می دادند. شاید علت این مساله زمان نامناسب برگزاری این نشست خبری بود که اگرچه اعلام شده بود از ساعت 2 و 45 آغاز می شود اما با تاخیر قریب به یک ساعت شروع شد و بیش از دو ساعت نیز به طول انجامید. ناهماهنگی های روابط عمومی مجلس و طرح برخی سوالات تکراری و اصرار رئیس مجلس به تکرار سخنانی که پیش از این در سخنرانی ها و یا مصاحبه های خود مطرح کرده بود نیز به طولانی شدن این جلسه افزود و فضای نسبتا خسته کننده ای را بر آن حاکم کرد؛ از این رو برگزاری چنین نشست خبری با این همه ناهماهنگی که از بدو ورود خبرنگاران آغاز شد از سوی لاریجانی که خود مدیر بزرگترین رسانه کشور (رسانه ملی) بوده است کمی بعید به نظر می رسد.

 در آستانه ضیافت خانه ملت
ورود خبرنگاران به مجلس با مشکلات زیادی همراه بود چرا که کادر اداری خانه ملت خود را برای ضیافت فردا (همایش سی امین سال قانونگذاری و نظارت) آماده می کردند و در راهروهای هرم سبز بهارستان میزهای گرد متعددی قرار گرفته بود که در اطراف هر یک از آنها قریب به 10 صندلی وجود داشت، این نمای راهروهای سبز مجلس یاد آور ضیافت های بزرگ بود که برای نمایندگان ادوار مختلف مجلس ترتیب داده شده است، چرا که علی رغم دعوت از نماینده های هشت دوره مجلس شورای اسلامی، فضای داخلی مجلس امکان گنجاندن تمامی این نمایندگان را در خود ندارد و به همین دلیل این میزها و صندلی ها با این ترتیب و چینش در راهروهای مجلس قرارداده شده بود. وجود ظرف های بزرگ غذا و کارد و چنگال های بسیار نیز حکایت از سرو ناهار در پایان همایش فردا در خانه ملت داشت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =