ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه کشورش را "الهام‌بخش" سایر ممالک جهان خواند. به گفته او، "رشد اقتصادی، دموکراسی قوی و سیاست خارجی دوراندیش" این کشور می‌تواند الگویی برای منطقه و جهان باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن "روز جمهوری" در استانبول این کشور را به عنوان "منبع الهام" سایر کشورها ستود.

او گفت، ترکیه به واسطه "رشد اقتصادی، دمکراسی قوی، پیوند با ارزش‌های بنیادین بشری و سیاست خارجی قاطعانه و دوراندیش خود همچنان منبع الهامی برای منطقه و جهان است."

به گزارش دویچه‌وله، اردوغان از مقاومت مردم در برابر کودتای ۱۵ ژوئیه در این کشور ستایش کرد؛ کودتایی که قصد آن براندازی دولت او بود.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «در یک شب مردم ما به تمامی جهان نشان دادند که با مبارزه مستقل راسخ به جنگ تلاش جدید برای اشغال می‌روند.»

در مراسم "روز جمهوری" که یادآور تأسیس جمهوری ترکیه در ۹۳ سال پیش است بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، ترکیه "امروز به یکی از کشورهای احترام برانگیز جهان معاصر" تبدیل شده است.

در ترکیه دست کم تا اواسط ژانویه مقررات وضعیت اضطراری حاکم است؛ مقرراتی که توسط اردوغان بعد از کودتای نافرجام ژوئیه برقرار شد.

اتحادیه اروپا در مورد دستگیری‌های گسترده و اخراج‌ مظنونان که با دستورهای اردوغان در وضعیت اضطراری انجام می‌شود ابراز نگرانی عمیق کرده است.

مدافعان حقوق بشر این کشور را به اعمال شکنجه متهم کرده‌اند. بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی‌، در حال حاضر بیش از ۳۶هزار نفر در حبس موقت به سر می‌برند. این‌ افراد مظنون به همکاری با جنبش گولن‌اند.

اردوغان فتح‌الله گولن، واعظ ترک مقیم آمریکا را مسئول کودتای سال جاری می‌شناسد. گولن این اتهام را رد کرده است.

49311

کد خبر 595037

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    40 23
    تركيه تاريخ مصرفش گذشته
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      6 33
      دوستانی ک منفی دادند به این توجه کنند که ابر قدرت ها هیچ وقت نمی خواند یک کشور کشور اسلامی پا بگیره و قوی بشه برای همین زیر پایش را خالی می کنند که الان نوبت ترکیه رسیده که به وسیله اردوغان این کار را بکنند حالا اردوغان مثلا می خواد تر کیه را قوی نشون بده و در معادلات بین المللی قوی نشون بده ولی با سیاست هایش باعث نابودی کشورش میشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    24 11
    خود شکن آیینه شکستن خطاست
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    39 24
    جمش کن مردک خرتر از خودت پیدا نمیشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    37 18
    البته الهام بخش تروريسم و داعش و.....
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    38 15
    یکی اینو از برق بکشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    25 13
    افندی کوتاه بیا...
  • رضا راد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    41 17
    حرف های اردوغان منو یاد یه برادر مومن میندازه که ادعاهای مشابهی داشت
  • رضا A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    41 10
    چرا که نه خبر جان؟ در ایرانِ ما رضاشاه همون نقشی رو در تاریخ ایفا کرد که آتاتورک در ترکیه. اما با این تفاوت که آتاتورک امروز در ترکیه موردِ احنترامِ تمامِ مردم و حاکمانِ اون کشور هست و ستایشش می کنن، اما در ایران روزی نیست که در پی فحاشی و تخریبِ بیشترِ رضاشاه نباشن از جمله خودِ خبرآنلاین که روزی نیست که یک مطلب ضدِ رضاشاه کار نکنه. لیاقتِ ما به طبع وضع امروزمونه. وثقی زحمت کشان و میهن پرستان و مهره های تاثیرگذار و مثبتِ تاریخمون رو با دستهای خودمون لجنمال می کنیم، پس ترکیه باید هم از ما جلوتر باشه
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      9 36
      یکم تفکر و مطالعتو ببر بالا بعد بیا نظر بده
  • عباس A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    30 27
    سلام،اردوغان راست میگه ترکیه الهام بخش تروریسم ،کشتار مردم بیگناه وزنان وکودکان ،آزار وشکنجه ومجروح ومعلول شدن وآوارگی میلیونها انسان بیگناه،تخریب خانه ها وشهرها و در یک کلام درد ورنج انسانها است . هرموقع اسم ترکیه واردوغان به میان میاد ادم یاد موضوعات دردناک بالا می افته.
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    16 28
    واقعا حرف حق رو زده.کدوم کشور اسلامی در همه زمینه ها در حد ترکیه هست؟ترکیه تنها کشور اسلامی هست که در زمینه های اقتصادی فرهنگی علمی و نظامی بهترینه.با کشور خودمون مقایسه واقعبینانه کنیم کاملا معلوم میشه.البته حقشونه چون زحمت کشیدن و لیاقتشو دارن.واقعا چرا ترکیه اینقدر پیشرفت کرد و ما نمیتونیم و عقب مونده موندیم.
    • سهند A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
      25 13
      در کدام کشور پیشرفته و توسعه یافته جهان در قرن 21 با توپ و تانک و مسلسل میریزن خیابون کودتا می کنن و صدها نفر کشته میشن؟ اینها نماد فرهنگه داداش به قول یک روزنامه نگار اروپایی، کودتای وحشتناک ترکیه و باغ وحش رخ داده در استانبول بار دیگه یادآوری کرد که ترکیه یک کشور خاورمیانه ای هست، و نه اروپایی
    • سهند GB ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      15 12
      درباره بحثِ مزدورها کاملا با شما موافقم. مانندِ خودِ شما که نان و نمکِ ایران رو می خوری و اما همه ی عشق و هم و غم و فکر و ذکرت یک کشورِ بیگانه و متخاصم مثلِ ترکیه هست کشورِ خودت رو می کوبونی و آرزوی شکست و نابودیش رو داری، اما حتی یک کامنتِ ساده که بیاد بگه ترکیه هیچ پخی نیست، سخت آشفته و ناراحتت می کنه میهن فروشهای مزدورِ اجانب باهات موافقم
  • حسین A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    12 9
    فعلاً که شده منبع تنش و تجاوز به خاک کشورها
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    13 8
    تمام کشورها تو سیاستشون اشتباهی دارن ولی ترکیه اشتباهات سختی داشته ولی نمی خواد قبول کنه اما بزودی باز هم ضربه خواهد خورد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    10 9
    کودتایی که خودش تدارک دیده مهار کرده بعد بهشم افتخار میکنه.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    13 3
    در زمینه رشد اقتصادی واقعا موفق بودن ترکها. کاش کشور ما هم روزی به اینگونه موفقیتها دست پیدا کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    11 9
    به نظر من ترکیه رو باید به عنوان یک کشور اسلامی موفق الگو قرار داد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    5 5
    واقعا ایران هم ظرفیتها و امکانات لازم برای اینکه کشوری مثل ترکیه بشه رو داره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    7 8
    ترکیه از ابتدای شروع بحران در سوریه نیز تلاش کرد تا با پشیبانی و حمایت از نیروهای مخالف بشار اسد، زمینه را برای سقوط نظام بشار اسد در سوریه فراهم کند. الان هم به ظاهر با داعش می خواهد مبارزه کند و لی خود عامل حمایت از تروریست هاست.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    11 5
    اردوغان خود را مخالف ملی گرایی قومی و نژادی، ملی گرایی دینی و ملی گرایی منطقه ای معرفی می کند؛ اما در تبلیغات حزبی و انتخاباتی و در سیاست داخلی و مراوده با کشورهای همسایه بر "ملی گرایی ترکی" تاکید دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    7 8
    این اقدامات اردوغان در راستای پروژه نوعثمانی گری اسلامی است و علت نزدیک شدن اردوغان به کشورهای مسلمان منطقه را در راستای همین سیاست تفسیر می کنند. برخی از منتقدان نیز معتقدند که این مسئله سرپوشی است که اردوغان برای تمایلات توسعه طلبانه خود از آن بهره می برد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    12 8
    اردوغان یک عنصر جدید به سیاست خارجی این کشور افزوده است. او فرقه گرایی سنی را در دستور کار قرار داده و بر اهمیت آن در ترکیه تاکید کرده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    14 7
    فرقه گرایی جدید اردوغان در موصل، در درگیری با شبه نظامیان شیعه در عملیات آزادسازی شهرستان موصل مشهود است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    5 3
    با وجود حمایت ایران از دولت سوریه و تلاش این کشور برای حفظ اسد در قدرت، ترکیه همچنان به گسترش روابط با تهران علاقه مند است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    7 9
    سیاست های ترکیه در خاورمیانه توسط یک نگرانی ناشی از تهدیدی به نام پ ک ک است که اخیرا با دستاوردهای این گروه در شمال سوریه تشدید شده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    10 11
    اردوغان از کشورهای خارجی که در خاورمیانه مداخله می کنند انتقاد کرده است که چرا به ترکیه که 220 مایل مرز مشترک با عراق دارد، ایراد می گیرند و از ترکیه می خواهند در این تحولات مداخله نکند.
    • حسن A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      17 7
      آقا شوخی می فرمایید این همه زن و کودک کشته شدند و ویرانی زیادی که انجام شد محصول دخالت اردوغان و ترکیه است. کافی است مرز را سه چهار ماه ببندند تا تروریستی نماند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    9 12
    ترکیه ای ها معتقدند به تمام دلایل منطقی قومی، فرقه ای و تاریخی خاصی که برای حضور ترکیه در موصل ارائه شده، آن ها برای دخالت در این منطقه مشروعیت دارند
    • عباس A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      36 10
      پس ما هم حق دخالت درپاکستان،افغانستان،ترکمنستان،تاجیکستان،ازبکستان ،آذربایجان،ارمنستان،گرجستان،داغستان وچچن واینگوش،ترکیه فعلی،عراق،بحرین و...راداریم چون روزگاری نه چندان دورمالک این سرزمینهابوده ایم ودوسوم این سرزمینهادردوره سلسله بی عرضه وناتوان قاجارازایران جداشده است.بحرین هم در سال 1349 ازایران جداشد.پس ماطبق منطق اردوغان وهمفکرانش درایران درامور بحرین وکشورهایی که ذکرکردم میتوانیم مستقیمادخالت کنیم واین سرزمینهاراکه هرچندازنظر سیاسی ازماجدا هستندجزو خاک خودمان بدانیم .کردها اصالتا نژادی آریایی وایرانی الاصل هستند هرجنددر ترکیه وعراق وسوریه زندگی کنند پس ما برای بازگرداندن این هموطنان ایرانی مان وسرزمینشان به سرزمین مادریشان یعنی ایران باید در این کشورها مداخله نظامی کنیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    11 8
    ترکیه در درگیری های قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا و روسیه در این منطقه نقشی تعیین کننده دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    11 6
    در بحران آزادسازی موصل، اردوغان و تیمش با اتهام زنی به حشدالشعبی وقاحت را به آخرین حد خود رسانده اند. اردوغان واقعاً نه تنها حد خود را نمی داند، بلکه به گونه ای سخن می گوید که باید بعد از این بطور جدی نگران سلامت عقلی او بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    12 7
    اظهارات اردوغان نسبت به موصل، تنها بی اعتنایی به حق حاکمیت ملی عراق نیست، بلکه اظهارات قلدرمابانه مردی است که اگر مردم ترکیه و جهان مانع او نشوند، می تواند خاورمیانه را به آتش گسترده تری بکشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    10 10
    درد اردوغان، درد موصل، امنیت کرد ها و یا اهل تسنن عرب نیست. اردوغان خود مسبب سقوط موصل توسط داعش بود و امروز می خواهد با مشارکت در عملیات موصل، ناجی داعش و حافظ آن باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    10 7
    اردوغان در پی کاهش قدرت دولت مرکزی عراق در نگاه کلی و ضربه به شیعیان در نگاه خاص است

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین