۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱

علی لاریجانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان شده شما با آقای میرحسین موسوی دیدار داشته‌اید، ‌موضوع دیدار شما در چه مورد بوده است؟‌گفت: من هم این خبر را شنیده‌ام که در رسانه‌ها گفته شده بنده با اقای باهنر این دیدار را انجام دادیم که ما چنین ملاقاتی را نداشتیم البته نمی‌دانم چرا فضای سیاسی کشور نسبت به این مساله حساس است.

رئیس مجلس گفت: اینکه رجل سیاسی با یکدیگر دیدار داشته باشند چیز مطلوبی است. بنده با آقای مسیرحسین موسوی در طول این سال‌ها بارها دیدار داشتم و زمانی که در دبیرخانه بودم در مورد موضوعات هسته‌یی گاهی اوقات با ایشان مشورت داشتیم کما اینکه با سایر صاحب‌نظران نیز ما این گفتگوها را انجام می‌دادیم. وی گفت: من این گفتگوها را مفید می‌دانم که مسئولان کشور از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و با نظرات و ظرفیت‌ها مسائل را مورد بررسی قرار دهند.ما از این دیدارها و گفتگوها با افرادی همچون آقای ناطق نوری و آقای کروبی هم داشته‌ایم و من هیچ منعی در این زمینه حس نمی‌کنم و آن را مفید می‌دانم.

 با تعامل موثر با سایر قوا در جهت ایفای حقوق ملت کار می‌کند
لاریجانی همچنین، با اشاره به جایگاهی که قانون اساسی برای مجلس تعیین کرده و آن را به عنوان یک قوه‌ مستقل معرفی کرده ، افزود:  مجلس هشتم کار دقیقی را دنبال خواهد کرد و با تعامل موثر با سایر قوا در جهت ایفای حقوق ملت کار می‌کند که خوشبختانه این توفیق را داشته که استراتژی برای سال‌های بعد خود در نظر بگیرد و در حال حاضر همه‌ی کمیسیون‌ها استراتژی و اولویت‌های کاری خود را با مدنظر گرفتن مرکز پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند و برنامه‌ی کاری آنها در هر کمیسیون مشخص شده و هر کمیسیون برنامه‌های خود را برای تحقق اهداف دنبال می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اولین سوال خبرنگاران مبنی بر این‌که مقام معظم رهبری اخیرا تاکید داشته‌اند که برخی رسانه‌ها با بی‌بند و باری در اخبار نقد از دولت می‌کنند و همین رسانه‌ها با استفاده از موضع‌گیری‌های رییس مجلس به زمینه‌ی تخریب دامن می‌زنند؛ نظرتان در این باره چیست؟ گفت: سخن رهبری حکایت از تدبیر صحیح برای ایجاد فضای مطلوب سیاسی در کشور داشت، ضمن آنکه تکثر در جامعه باید وجود داشته باشد و افراد مختلف بتوانند نظرات خودشان را در مورد موضوعات مطرح کنند. 

فضای باز سیاسی و بیان سلایق مختلف در جامعه باید وجود داشته باشد
رییس مجلس شورای اسلامی خود با بیان این‌که فضای باز سیاسی و بیان سلایق مختلف در جامعه باید وجود داشته باشد، افزود: اما آداب این فضا و بیان سلایق باید رعایت شود، یعنی نقد و بررسی باید عالمانه باشد و نظرات مختلف نیز مطرح شود.دکترعلی لاریجانی با بیان این‌که بیان نظرات و سلایق با رویکرد تخریبی متفاوت است، گفت: نمی‌دانم چرا برخی مساله را این‌گونه ضیق کرده‌اید که اگر نمایندگان نظرات خود را مطرح کنند، به آن تخریب گفته می شود در حالی که موضوع اینگونه نیست و آنچه که در صحنه‌ی قوا می‌بینیم گفت‌وگوهای سالم از نظر کارشناسی است و بنا نیست که از این ظرفیتی که ایجاد شده، اینگونه برداشت کنید که یک تک‌صدایی در کشور به وجود آید، زیرا تک‌صدایی برای کشور مضر است.رییس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید فضایی در کشور ایجاد شود که افراد مختلف بتوانند نظرات خود را بیان کنند، ضمن آنکه نباید از این سخن رفتار تفریطی برداشت شود. لاریجانی گفت: همیشه مقام معظم رهبری به نقد و بررسی دقیق سفارش کرده‌اند و این فضای آزاد فکری برای فربه کردن فکر در جامعه مفید است.

  زود است درباره تورمزا بودن طرح تحول نظر دهیم کمیسیون در حال بررسی است
وی در پاسخ به این سوال که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از نظر برخی کارشناسان تورم‌زاست و شما نیز عنوان کرده‌اید که طرحی که تورم‌زا باشد، در مجلس تصویب نمی‌کنید، نظرتان در مورد لایحه تحول اقتصادی چیست و آیا آن را تایید خواهید کرد یا نه؟ گفت: من رجال‌الغیب نیستم. در حال حاضر نیز کمیسیون ویژه‌ طرح تحول اقتصادی این طرح را مورد بحث قرار داده‌اند و در آن نظرات کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون زود است که چنین برداشتی در مورد طرح تحول اقتصادی داشته باشیم و فکر می‌کنم این طرح ابعاد مثبتی هم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ممکن است نارسایی‌هایی هم وجود داشته باشد، اما باید آن را در مجلس مورد بررسی قرار دهیم تا با آرای نخبگان و نظر قوی بررسی شود.لاریجانی در مورد حضور رییس جمهور در روز چهارشنبه نیز، گفت: رییس جمهور در این روز گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور خواهند داد و همچنین لایحه تحول اقتصادی را ارایه می‌کنند که در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت. 

بهترین و بدترین قانون در سی سال گذشته کدام بوده
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بهترین و بدترین قانونی که در این 30 سال قانونگذاری به تصویب رسیده است، نظر شما چیست، گفت:باید یک استفتاء کامل صورت گیرد تا به نتیجه برسیم که چه قوانینی بهترین و بدترین بوده ضمن آنکه قوانین مختلف از وجوه مختلف تنظیم شده و باید در عرصه‌های متفاوت آن را مورد توجه قرار داد. وی گفت: البته به نظر من قانون اجرایی شدن اصل 44 قانونی اساسی خوب است البته نمی‌توان گفت بهترین است اما قانون بسیار خوبی است زیرا اگر به درستی اجرا شود فضای کسب و کار و اقتصاد کشور بسیار متحول خواهد شد. وی در مورد بدترین قانون وضع شده در کشور نیز گفت: باید اجازه دهید دیگران در مورد آن قضاوت کنند. 

درباره مترو کمیسیون مشغول بررسی است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه 9 ماه از سال گذشته و قرار بود سال 87 برای مترو استفاده از صندوق ذخیره ارزی تحقق پیدا کند، ضمن آنکه قرار بود شما نامه‌ای به رییس جمهور در این باره بنویسید، آیا نامه شما پاسخ داده شده است و آیا لازم است که مانند آقای حدادعادل که در دوره‌ی قبل نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و تظلم‌خواهی کردند، چنین نامه‌ای شما به مقام معظم رهبری بنویسید؟ گفت: احتیاج به تظلم‌خواهی نیست مجلس سازوکار مناسب را دارد و کمیسیون مربوطه مشغول به بررسی موضوع است تا از ظرفیت‌ها استفاده کند.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در ابتدای مجلس هشتم قالیباف نامه‌ای به رییس مجلس نوشته تا بازنگری در قانون شهرداری صورت گیرد، گفت: نامه‌ای که نوشته شده در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته و قرار شده است با شهرداری و شورای شهر جلسات مدونی صورت گیرد تا این قانون به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

 سفرهای استانی ابتکار خوبی بوده است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از سوی فراکسیون اقلیت بحث تحقیق و تفحص از سفرهای استانی رییس جمهور مطرح شده، این در حالی است که عده‌ای این سفرها را نقطه‌ی قوت دولت نهم دانسته و برخی آن را سیاسی می‌دانند آیا این تحقیق و تحفص از سوی مجلس رابطه مجلس و دولت را خدشه‌دار نمی‌کند؟، گفت: به نظر بنده نیز سفرهای استانی ابتکار خوبی است و اینکه دولت با قبول زحمت به استان‌های مختلف سفر می‌کند کار بسیارخوبی است. وی گفت: البته اینکه بخواهند مجلس و نمایندگان براین سفرها نظارت بیشتری داشته باشند حق مجلس است و آن را نفی نمی‌کنیم اما به هر حال این سفرها را مطلوب می‌دانم. 

تورم از سوی مجلس نیست
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در مصاحبه‌تان با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کردید که تورم ربطی به مجلس ندارد، اگر از نظر شما چنین است پس دلیل اصلی تورم چیست؟ گفت: بحثی که من مطرح کردم آن بود که بین قوا تقسیم کار وجود دارد. قوه مقننه وظیفه قانونگذاری و نظارت را دارد و قوه مجریه نیز کار اجرایی را دنبال می‌کند و هر کدام از قوا نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهند. وی گفت: تبعا تورم از سوی مجلس نیست بلکه زائیده‌ی رفتار اجرایی است، اما ما تلاش داریم که در مجلس طرح‌ها و لوایحی که تورم‌زا است تصویب نکنیم و به آن طرح‌ها پاسخ مثبت ندهیم.

 درباره رفراندوم برای طرح تحول ؛ نیازی به این مباحث نیست
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با طرح بحث رفراندوم لایحه‌ی تحول اقتصادی، گفت: این بحث تنها در رسانه‌ها مطرح شده و در متن مجلس به این شکل چیزی مورد بررسی قرار نگرفته است. این طرح ابعاد تخصصی زیادی دارد و تا زمانی که مسیر تخصصی خود را در دولت و مجلس سپری نکرده، طرح این مباحث کمک کننده نیست. لاریجانی ادامه داد: شاید فعلا نیازی به این اقدامات نباشد، چرا که هنوز دولت لایحه‌ی خود را ارایه نکرده و مجلس هم کار تخصصی خود را بر روی آن انجام نداده، چه بسا که در این مسیر به یک فرمول مشخصی برسیم.

 

مالیات بر ارزش افزوده بار تورمی ندارد
وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه زمان قانون مالیات بر ارزش افزوده تا یک ماه دیگر به پایان می رسد و قرار بوده دولت این لایحه را به مجلس بیاورد نظر شما در این مورد این لایحه چیست و آیا تورم‌زا خواهد بود یا خیر،‌گفت: همان طور که می‌دانید لایحه‌ی مالیات بر ارزش افزوده بار تورمی ندارد ضمن آنکه میزان مالیات در برخی از موارد کمتر شده است. وی گفت:‌البته هنوز این لایحه به دست ما نرسیده است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا نگاه انتخاباتی به طرح تحول اقتصادی در مجلس وجود دارد؟ گفت: در مجلس نظرات متفاوتی درباره‌ی این طرح وجود دارد اما اینکه در صحنه‌ی فکری و سیاسی جامعه به این طرح نگاه انتخاباتی شود را نفی نمی‌کنم و برخی آراء حکایت از این مسئله دارد اما در مجلس چنین نگاهی به این موضوع نداریم. اگر مسئله‌ای منافع کشور را مدنظر دارد هر زمانی که اجرا شود مفید است.

 مجلس هشتم بلد است از حق خود دفاع کند
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی، جایگاه مجلس در قانون اساسی را در حدی دانست که به گفته‌ی وی مجلس قابل تضعیف شدن نیست. دکتر علی لاریجانی ادامه داد: حالی که من در مجلس هشتم می‌بینم از جنسی نیست که دچار پدیده‌ی مظلومیت شود و این مجلس بلد است که از حق خود دفاع کند و سخنان خود را به خوبی بیان کند. وی گفت: رفتار مجلس نشان داد آنجا که ناراستی و کجی ببیندِ، قدرت راست کردن آن را دارد و اگر سخنی را هم به حق ببیند، به حمایت از آن برخاسته که معنای استقلال هم همین است؛ لذا ما مسیر مجلس را روشن می‌بینیم.

 30 هزار میلیارد تومان کسر بودجه را تایید نمی کنیم 
رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی که پرسید برای رفع تورم با توجه به کسری بودجه‌ی 30 هزار میلیارد تومانی چه خواهید کرد؟ گفت: ما به این محاسبه نرسیده‌ایم که 30 هزار میلیارد تومان کسری داریم و با توجه به گفت‌وگوهایی که با دولت داشتیم، این رقم را تایید نمی‌کنیم. لاریجانی همچنین درباره‌ پایین آمدن قیمت نفت که سوال خبرنگار دیگری بود، گفت: در مورد تنظیم بودجه در سال گذشته سعی ما بر این بود که متناسب با پیشرفت قیمت نفت این بودجه را تنظیم کنیم و به نحوی بودجه تنظیم شود که کسری بودجه نداشته باشیم. در این راستا سیاست مجلس این است که از طرح‌ها و لوایح تورم‌زا عبور کند و این کار را ما برای اقتصاد مفید می‌دانیم.  رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاش ما برای رونق اقتصادی این است که زمینه‌های منع محدودیت برای سرمایه‌گذاری را کاهش داده و از سویی هم جلوی گشاده‌دستی برای خرج و هزینه‌های دولت و یا قوای دیگر را بگیریم؛ لذا در آینده نیز زمان برای تنظیم بودجه‌ای که این وضع را داشته باشد، وجود دارد و در حال کاوش هستیم که متناسب با شرایط بودجه را تنظیم کنیم. 

درباره توافق نامه امنیتی از مالکی به خاطر پیگیری ها تشکر می کنم
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توافقنامه‌ امنیتی بین عراق و آمریکا تصریح کرد: همانطور که مطلع هستید این قرارداد هفت الی هشت مرتبه مورد تجدیدنظر و بررسی قرار گرفته و خوشبختانه آقای مالکی با دلمشغولی زیاد این موضوع را پیگیری کردند که جای تشکر از ایشان دارد. همچنین مجلس عراق اجرای آن را منوط به رفراندوم دانسته است. این در حالی است که هنوز چند نکته در این توافقنامه باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از این موارد آن است که آمریکا به عراق قول داده که آن کشور را از ذیل فصل هفت در می‌آورد، اما هیچ راهکاری برای آن عنوان نکرده است. همچنین بحث کاپیتولاسیون مطرح شد که به شکل مزینی مورد توجه قرار گرفت. همچنین مساله رفت و آمد و بسته‌های مختلف که آمریکا می‌تواند وارد این کشور کند، هنوز مورد بحث است، زیرا عراق تنها نسبت به بسته‌هایی که مشکوک باشد می‌تواند آنها را بازدید کند.

 درباره اوباما باید صبور باشیم
وی در مورد سوال دیگری مبنی بر این‌که اگر اوباما بخواهد در ابتدای سال جاری میلادی جدید با ایران گفت‌وگو کند شما چه پیش‌شرطی را برای این گفت‌وگو خواهید داشت؟ اظهارداشت: احتیاجی به این پیشگویی نمی‌بینم. اگر تغییراتی که اوباما در زمینه‌ی مسائل منطقه‌ای و روابط گفته شکل واقعی بگیرد، یک وجه است و اگر بخواهد از تاکتیکی دیگر استفاده کرده و دیپلماسی شکلاتی را ترویج کند، باید به نوع دیگری برخورد کرد. رییس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید صبور بود و شرایط را ارزیابی کرد که چه حرکتی آنها می‌خواهند انجام دهند و سپس بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین لزومی برای قضاوت نمی‌بینم و بیشتر باید سلوک آنها را در منطقه مورد توجه قرار دهیم، زیرا در حال حاضر منطقه نفرت خاصی نسبت به آمریکا دارد.

 رفتار نادرست آمریکا باعث فوران تنفر در منطقه شده است
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال مذاکرات آتی با رییس جمهور منتخب آمریکا و اولویت‌های ملی احتمالی این مذاکرات، گفت: از آنجا که این بحث تاکنون مطرح نبوده، محتوای آن هم بررسی نشده است. اما می‌توان تشخیص داد که در این گونه مذاکرات چه مباحثی مطرح می‌شود. دکترعلی لاریجانی ادامه داد: مسایل مختلفی در صحنه بین‌المللی و در منطقه مطرح است که حکایتگر یک نوع بی‌نظمی و رفتار نادرست از جانب ایالات متحده آمریکا است که باعث نوعی فوران تنفر بین مردم شده است که برخی نظرسنجی‌ها در خود آمریکا هم این بحث را تایید می‌کند. وی با بیان این‌که تغییر چنین استراتژی غلطی می‌تواند مساله‌ی مهمی باشد، گفت: ملت ایران خواستار حاکم شدن ثبات و صلح در منطقه هستند و می‌خواهند جلوی موضع‌گیری‌های دوگانه گرفته شود و به ملت‌های عراق و افغانستان ظلم نشود. رییس مجلس شورای اسلامی، همچنین در پاسخ به سوالی که به اقدام یکی از مسوولان پارالمپیک و انداختن مدال بر گردن یک ورزشکار اسرائیلی اشاره داشت، گفت: حتما این موضوع برای مجلس مهم است و زمانی که کمیسیون فرهنگی وارد این موضوع شده و کمیته‌ی ورزشی بر روی آن کار می‌کند به این معناست که مجلس بر روی این موضوع حساس است و از دید مجلس این مساله مغفول نمی‌ماند.

  وحشی گری صهیونیست ها در غزه نشانه وضعیت متزلزل آنهاست
علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که به محاصره‌ غزه توسط اسرائیل اشاره داشت و موضع ایران را درباره بسته شدن مرزهای مصر پرسید، وضعیت غزه را حکایت از یک نوع وحشی‌گری برخی کشورهای غربی با کمک‌هایی که به رژیم صهیونیستی می‌شود، عنوان کرد و گفت: بیش از 5/1 میلیون مردم فلسطین در این محاصره هستند و این یک حادثه‌ کم‌نظیر است. کسانی که شعار حقوق بشر می‌دهند در فشار آوردن به یک ملت به راحتی آن را مباح می‌کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی، این اقدامات را در عین حال نشانگر وضعیت متزلزل رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اگر کشوری اقتدار داشته باشد، دست به این کارها نمی‌زند. نابسامانی و آشفتگی درون این رژیم باعث فرافکنی آنها می‌شود، کما این‌که در جنگ‌های 33 روزه هم شاهد این قضیه بودیم.لاریجانی با تاکید بر این‌که باید یک هوشیاری در صحنه‌ی بین‌المللی به وجود بیاید، به برخی اقدامات کشورهای اسلامی و موضع‌گیری آنها نسبت به اسرائیل اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات کشورهای اسلامی که گاهی سکوت می‌کنند و گاهی هم اخبار پنهانی که می‌رسد، داد و ستدهایی با اسرائیل دارند، برای آنها در تاریخ نقطه سیاهی بیش نمی‌گذارد. در جنگ‌های 33 روزه بعضا اخباری می‌رسید که بعد از پیروزی ملت لبنان و شکست مفتضحانه‌ اسرائیل یک نوع سرافکندگی برای کشورهای اسلامی به وجود آمده که از اسرائیل حمایت می‌کردند.

 مباحث دوستانه و صمیمانه و همچنین مطالب دردمندانه در مجلس مطرح می‌شود و خلاف این را نمی بینم
لاریجانی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که از نظر شما چگونه باید از تریبون مجلس استفاده کرد تا موجب اختلاف‌افکنی نشود، گفت: به موضوع اختلاف‌افکنی دو جور می‌توان نگاه کرد، یکی ماهیت سخن است، یعنی آنکه مسائل فرعی را بر مسائل اصلی غلبه دهند و ذهن جامعه را به جای آنکه به مسائل اصلی تمرکز کنند به مسائل دیگر بکشانند و به جای مسائل اصلی کشور چه داخلی و چه خارجی به مسائل دیگر بپردازند؛ اما طرح آرای متفاوت دال بر اختلاف‌افکنی نیست.وی تاکید کرد که نباید افراط و تفریط صورت گیرد، اما طرح مسائلی که بتواند به بارور کردن ذهن جامعه بیانجامد مفید است و باعث می‌شود که به افکار عمومی و رشد اذهان جامعه کمک کند.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که احساس می‌کنم مجلس هشتم مسیر سالمی از نظر فکری را دنبال می‌کند، گفت: مباحث دوستانه و صمیمانه و همچنین مطالب دردمندانه در مجلس مطرح می‌شود و نمایندگان در مورد چنین مباحثی مسائل خود را مطرح می‌کنند و من در مجلس هشتم حرکتی خلاف این نمی‌بینم. همچنین چنین تفاوت رای‌ها چه در درون مجلس و چه در بیرون مجلس می‌تواند مفید باشد، زیرا بیان این آرای مختلف، اگر به صورت سالم مطرح شود به حال کشور مفید خواهد بود. بنابراین من حرکت مجلس را ستایش می‌کنم و حرکت مجلس هشتم در این چند ماه حکایت از استقلال و داشتن رای است که چنین چیزی برای کشور مفید خواهد بود.

 هر دو جناح منتظرند ببیند در طرف مقابل چه اتفاقی می افتد
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره‌ی احتمال رسیدن اصولگرایان به اجماع در انتخابات ریاست جمهوری دهم و این‌که بزرگ‌ترین رقیب انتخاباتی احمدی‌نژاد از نظر وی چه کسی خواهد بود، اظهار کرد: هم‌اکنون در صحنه‌ی سیاسی کشور همه‌ی گروه‌ها کاندیداهای خود را معرفی نکرده‌اند، هر چند که سخن‌های پراکنده‌ای در این زمینه گفته می‌شود.دکترعلی لاریجانی با بیان این‌که تا آنجا که اطلاع دارم تنها یک نفر تاکنون اعلام کاندیداتوری کرده است، گفت: سایر شخصیت‌ها هر چند که بحث‌هایی می‌کنند که ممکن است حکایت از کاندیداتوریشان در آینده باشد، اما رسما تاکنون چیزی اعلام نکرده‌اند.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که هم‌اکنون برای پیش‌بینی فضای انتخاباتی آینده زود است، چرا که صحنه‌ انتخابات آرایش کاملی پیدا نکرده است، گفت: در بین اصولگرایان احزاب مختلف و شخصیت‌های گوناگونی وجود دارند که هنوز به تصمیم جامع برای حضور در انتخابات نرسیده‌اند، هر چند که در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه می‌شود، اما هنوز به طور قطعی هیچیک از گروه‌های سیاسی کاندیداهایشان را معرفی نکرده‌اند، شاید طرفین هم منتظرند ببینند که در سمت دیگر چه روشی در پیش گرفته می‌شود که این روش‌ها معمول است.
رییس مجلس شورای اسلامی ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی را باعث ایجاد برخی چالش‌ها دانست و گفت: باید منتظر ماند تا اقبال عمومی را نسبت به کاندیداهای انتخابات متوجه شویم تا آن زمان بتوان به قضاوتی در این زمینه رسید.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی برای انتخابات آینده بحث تشکیل دولت ائتلافی را مطرح می‌کنند، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: اینکه در صحنه‌ی رسانه‌ها نظرات متفاوتی مطرح است مربوط به کسانی است که خود را برای انتخابات مطرح می‌کنند ضمن آنکه اگر دولت‌ها بتوانند تا آنجا که ممکن است از این ظرفیت‌های کشور برای دولت خود استفاده کنند به نفع کشور خواهد بود. وی گفت: اینکه نظر من در مورد پیدایش دولت ائتلافی چیست، مهم نیست زیرا بنده کاندیدای این انتخابات نیستم و کسانی که می‌خواهند در این امر وارد شوند باید در مورد این موضوع نظر داشته باشند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مصاحبه مطبوعاتی شما به صورت تشریفات رسمی صورت گرفته و تقریبا مانند مصاحبه‌های مطبوعاتی احمدی‌نژاد و یا کسانی که می‌خواهند کاندیدای ریاست جمهوری بشوند، است و ما احساس راحتی مصاحبه‌های مطبوعاتی قبلی رییس مجلس هفتم را نداریم، گفت: من نمی‌دانم که چرا شما در جایی که نشسته‌اید چنین احساسی ندارید اما آنگونه که به نظر می رسد متهیج هستید.
وی در پاسخ به این سوال که اگر به احتمال یک درصد دولت دهم به دست اصلاح‌طلب‌ها باشد شما چه چهره‌ای خواهید داشت؟ آیا همان علی لاریجانی صداوسیما که منتقد جناح‌ اصلاح‌طلب محسوب می‌شد خواهید بود یا علی لاریجانی که ریاست مجلس هشتم را بر عهده دارد و سعی کرده معتدل رفتار کند،‌گفت: باید ببینیم وضعیت و شرایط سیاسی چگونه است و رفتار کسانی که در راس کشور قرار می گیرند چگونه خواهد بود اگر رفتار آن‌ها تمرکز بر روی منافع کشور و همچنین دلسوزی نسبت به مسائل کشور باشد و به سلامت فکری کشور توجه کنند و مسائل منطقه را مورد توجه قرار دهند مورد حمایت مجلس نیز قرار خواهند گرفت و بنابراین اکنون نمی‌توان قضاوت کرد. همچنین باید ببینیم آن‌ها نسبت به صیانت از قانون اساسی و منافع کشور چگونه رفتار می‌کنند که در صورتی که از قانون اساسی صیانت کنند ما پشتیبان آن‌ها خواهیم بود اما اگر به دنبال درگیری سیاسی باشند ما چنین چیزی را برای کشور مفید نمی‌دانیم ضمن آنکه امروز همه باید برای اعتلای کشور با تمام وجود کار کنند و ما پشتیبان چنین دولتی خواهیم بود.  

مدلی در فراکسیون برای اجماع اصول گرایان مطرح نشده 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده در فراکسیون اصولگرایان مدلی برای رسیدن به اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری طراحی شده، گفت: طرحی در فراکسیون اصولگرایان در این زمینه وجود ندارد و بحثی هم مطرح نشده است.

 اگر در یک وزارتخانه چند تغییر رخ دهد، به معنای چند تغییر نیست
دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوالی در رابطه با استیضاح وزراء و این اظهارنظر از سوی لاریجانی که در زمان کوتاه باقیمانده تا پایان دولت تا حد امکان استیضاحی دیگر صورت نگیرد، گفت: توصیه‌ من همواره این بوده که با توجه به زمان کوتاه تا پایان دولت، مجلس کمتر از ابزار استیضاح استفاده کند. برداشت شخصی من از قانون اساسی این است که اگر در یک وزارتخانه چند تغییر رخ دهد، به معنای چند تغییر نیست. به عنوان مثال اگر در یک دولت نیز هیچ وزیری تغییر نکند، اما مثلا وزیر ارتباطات 10 بار تغییر کند، این به این معنا نیست که کل کابینه باید از مجلس مجددا رای اعتماد بگیرد. وی ادامه داد: البته این برداشت شخصی من از قانون اساسی است و در این دوره معتقدم هر چند در وزارت کشور سه بار تغییر صورت گرفته، اما این به معنای سه بار تغییر محسوب نمی‌شود و سه بار را باید یک تغییر در نظر گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عليرضا كماسايي AE ۱۱:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۲
    18 1
    ايا ايشان دولت نهم را تاييد مي كند؟