علی حق

هنوز دوره رییس کلی محمود بهمنی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی به دو سال نرسیده است ولی در تمام این مدت بیش از دوران 14 ساله ای که مرحوم محسن نوربخش بر کرسی رییس کلی بانک مرکزی تکیه داشت، شایعه برکناری مرد اول بازار پول کشور شنیده شده است.

بانک مرکزی هم هر بار با انتشار تکذیبیه ای سعی کرده است تا به شایعات پایان دهد. اما این شایعات پیاپی از کجا منتشر می شود؟

بهمنی از این حیث که اولین مدیر کهنه کار بانکی است که تا مقام رییس کلی ارتقاء یافته است، بدشانس ترین مسوول بازار پول کشور محسوب می شود. چرا که این فرضیه را برای تمام مدیران بانکی قابل به وجود آورده که بخت خویش برای تصاحب کرسی رییس خود بیازمایند.

بر همین اساس برخی مدیران بانک ها سعی دارند تا پا در کفش رییس کل کرده و با حمایت از برنامه های دولت در بخش پولی جلب نظری و اعتمادی را از سوی محمود احمدی نژاد اندوخته کنند تا روزی که موعد بازنشستگی محمود بهمنی فرا رسد.

چرا که احمدی نژاد حداقل در طول دوران پس از انقلاب اولین رییس جمهوری است که یک مقام بانکی را برای رییس کلی بانک مرکزی انتخاب کرده است.

از سوی دیگر برخی منابع نیز این گمانه را مطرح می کنند که همسوسازی بیشتر رییس کل با سیاست های دولت چه بسا گهگاه نیازمند طرح شایعه برکناری بهمنی باشد.

چرا که شایعات برکناری مقام های بازار پول آن گونه که در خصوص طهماسب مظاهری در دولت نهم با وجود تکذیب سخنگوی دولت رخ داد، مسبوق به سابقه است. غلامحسین الهام حتی مطبوعات را به دروغ پراکنی متهم کرد ولی بلافاصله کابینه بدون اطلاع سخنگو ترمیم شد.

بنابراین محمود احمدی نژاد بارها نشان داده که با هیچ یک از مدیران خود تعارف ندارد و در مورد اجرای برنامه هایش با کسی مماشات نمی کند.

بر این اساس شایعه برکناری می تواند کارکرد تحرک بیشتر بهمنی را برای همکاری بیشتر با دولت و پیگیری برنامه ها و وعده هایش داشته باشد.

اما این احتمال را هم نباید از نظر دور داشت که گاهی هم خود مدیران دولتی برای پی بردن به ثبات مدیریتی خود، اقدام به شایعه سازی می کنند تا تکذیبیه مقام های ارشد خود را بشنوند.

به هر حال چه براساس تکذیب روابط عمومی بانک مرکزی و چه بر پایه رد شایعه برکناری بهمنی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، بهمنی همچنان رییس کل بانک مرکزی است ولی آن گونه خود بهمنی گفته است، حداقل دو سال تا زمان بازنشستگی اش زمان باقی مانده است، زمانی که به طور حتم برای برخی مدیران بانکی فرصتی مناسب برای نزدیک شدن به کرسی آخرین رییس کل بانک مرکزی دولت احمدی نژاد است. ریاستی که شاید یکسال هم دوام نیاورد ولی نام هجدهمین رییس کل بانک مرکزی ایران را ثبت می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =